2024-07-30, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Den borde ju vaknat menar jag.

Ingen annan assistent har trätt fram med någon version, men å andra sidan har de ju tystnadsplikt kring vad som sker i arbetet.
Citera
2024-07-30, 22:09
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Försäkringstagaren har att påvisa att försäkringsfall föreligger. kausalitet Och har hela bevisbördan .Om när försäkringsbolaget anar oråd blir den omvänd. Därav hamnar det på särskild utredning. Och då kan utredarna ta in många uppgifter..som telefonlistor t,ex.
Jag ifrågasätter inte din kunskap inom försäkringsärende, men menar du att telefonlistor skulle kunna vara en avgörande faktor i detta ärende.
Jag tänker vad spelar det för roll vilka/vem som ringt vem eller positionerats vart har för bäring i avgörande för eventuell ersättning?
Citera
2024-07-30, 22:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vet vi att pappan var där?
Vi vet inte med någon säkerhet vilka som var där den kvällen. Kanske var det bara mamman och pappan.
Ingen har tänkt på att reda i det här tidigare.

Att döda en hund som är så foglig som denna, skulle dottern ha klarat utan att den gjort ljud ifrån sig. Tro mig som hängt mycket på djurforum.

Läs lite bakåt i tråden får du veta mer hur våra funderingar går. Det har ju kommit fram en hel del nytt.
Citera
2024-07-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Exakt! Han drar ju ner sin arbetsgivare i skiten också. De kommer inte vilja ha honom kvar för han är ju utskänd i hela Sverige.

Även assistansbolaget Storsjöbygdens som verkar ha ett och annat att stå till svars för om arbetsmiljön för sina anställda.

Det var någon som kom in i tråden och gjorde ett inlägg om när han/hon skulle göra affärer med pappan. Var ingen smickrande läsning, jag tippar att pappan bränt broar redan innan detta spektakel han drog igång med.
Citera
2024-07-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Oh, slarvfel av mig - tack! Det ska inte stå "lever", utan "räddad". Förstår om det blev rörigt.

Ingen fara 😊
Tänkte mer att familjen i så fall redan vet att den blivit räddad. Tänker du att det är säkrast att vi övriga ska hållas utanför för att nån skulle kunna anmäla den som räddat?
Tror inte att nån skulle reagera om de såg en person promenera med en svart labrador.
I längden blir det nog också svårt att gömma undan henne för grannar och andra i räddarens närhet.
Citera
2024-07-30, 22:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussywanker
Ingen fara 😊
Tänkte mer att familjen i så fall redan vet att den blivit räddad. Tänker du att det är säkrast att vi övriga ska hållas utanför för att nån skulle kunna anmäla den som räddat?
Tror inte att nån skulle reagera om de såg en person promenera med en svart labrador.
I längden blir det nog också svårt att gömma undan henne för grannar och andra i räddarens närhet.

Man kan byta identitet på en hund. Det kommer aldrig att uppdagas.
Citera
2024-07-30, 22:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Han har väl sagt det, att han var där den kvällen, men inte vad han gjorde tror jag? Hoppade in för att jobba? Var pappa "bara"? Annat?
Då kan han ju knappast skylla på assistenterna om det var hans watch sas.
Citat:
Ingen annan assistent har trätt fram med någon version, men å andra sidan har de ju tystnadsplikt kring vad som sker i arbetet.
Jo lite assistenter har yttrat sig, men inte om nåt hundmord.
Citera
2024-07-30, 22:28
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labradormatte
Är en person anställd på just ett Djurförsäkringsbolag som nyss ställt frågor i gruppen Essie- sanningen ska fram….
Behöver ju inte betyda någonting och man gissar ju att en utredare jobbar ”under radarn” men trots allt…
Klart att försäkringsbolaget har koll. Det är nog inte första gången som dom är i kontakt med familjen Ö. Du kan ju själv tänka dig hur ”drulleförsäkringen” utnyttjas till max där.
Pappa P, ringde nog dom så fort dom öppnade dagen efter Essie försvann.
Det är väl därför som han var snabb med att efterlysa, gråta krokodiltårar och fixa hittelön.
Citera
2024-07-30, 22:29
Avslutad
Tycker pappans version eller teori om att tidigare anställda assistenter stulit hunden pga konflikt och missnöje är absurd. Är en inte nöjd med sin arbetsplats eller personal eller arbetsförhållanden tror jag inte en vettig määnisch stjäl brukarens hund för att straffa eller skapa kaos. Nix! Då klagar en hos chefen, går till facket, skriver på Flashback, pratar med kollegor, sprider skitsnack om en vill eller kontaktar arbetsmiljöverket. Eller bara slutar och drar ett streck över skiten. Finns massor av steg på den skalan, men det är inte normalt att personer såsom pappan påstår, väljer att kidnappa en hund som hämnd. Lämna hästbajs i chefens brevlåda kanske eller repar lacken på en kollegas bil men en planerar inte stöld av djur där en tidigare arbetat. Det är så konstigt och knäppt att han ens vill få andra att tro på det.

Att asistenter ev räddat vovven, för att de såg hur hon behandlades, det är en annan femma och högst mer troligt än en hämndaktion. Eller stöld i hopp om att kunna sälja Essie för att få tjäna en slant. Men pappans konfliktteori för att hunden är borta är ett lågvattenmärke och flopp.
Citera
2024-07-30, 22:29
Avslutad
Citat:
Hm, njae. Socionom är inte ett krav.

"Det finns ett generellt krav på att personalen, inklusive föreståndaren, ska ha lämplig utbildning och erfarenhet (3 kap. 3 § SoL). Det ska finnas en föreståndare för verksamheten som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. För denna typ av verksamhet regleras kraven på att föreståndaren ska ha relevant högskoleutbildning, erfarenhet av liknande verksamhet och personlig lämplighet i 5 kap. 1 § Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om HVB (HSLF 2016:55). Det finns även krav på att föreståndaren ska ha lämplig utbildning i 3 kap. 5 § socialtjänstförordningen.**

IVO prövar den tilltänkta föreståndarens kompetens i förhållande till varje enskild verksamhet och dess innehåll, storlek och målgrupp. IVO kan i sin tillsyn följa upp att personalen har den kompetens som krävs."

Sant...I stand corrected. Men i de senaste årens prövningar i mitt område är det i princip bara socionom och i ett fall psykolog som blivit godkända. En vän till mig är utbildad på socialpedagogprogrammet och han blev inte godkänd som föreståndare .
Oavsett....det här stämmer inte..att öppna ett tillfälligt lss- boende med en enda boende är en alltför dyr, omständlig och byråkratisk grej för att man skulle göra det för EN boende. Man kan köpa platser smidigt på privata boenden mycket smidigare
Citera
2024-07-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Jag ifrågasätter inte din kunskap inom försäkringsärende, men menar du att telefonlistor skulle kunna vara en avgörande faktor i detta ärende.
Jag tänker vad spelar det för roll vilka/vem som ringt vem eller positionerats vart har för bäring i avgörande för eventuell ersättning?
Fast det är väl inte så konstigt att räkna ut? utredare frågar" vad gjorde du när du märkte hunden var försvunnen? ""jag ringde 112" OK. eller" jag ringde XXX som exempel. "Visar då telefonlistan att det inte stämmer. att man inte alls ringt xxx eller i den turordning man säger sig ringt. då kan försäkringsbolaget avböja på oriktiga uppgifter." försäkringsfall föreligger ej, oriktiga uppgifter. Därav har dom särskilda utredarna mer befogenheter än polisen. Jag har vart med om det många gånger i bil
skador när utredare av böjt på detta. " vem ringde du först? bärgare eller kompis? " bärgare" sen visar det sig precis tvärtom. underskatta inte försäkringsbolagens utredare som många gånger var dom bästa utredarna polisen hade.
Citera
2024-07-30, 22:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vi vet inte med någon säkerhet vilka som var där den kvällen. Kanske var det bara mamman och pappan.
Ingen har tänkt på att reda i det här tidigare.

Att döda en hund som är så foglig som denna, skulle dottern ha klarat utan att den gjort ljud ifrån sig. Tro mig som hängt mycket på djurforum.

Läs lite bakåt i tråden får du veta mer hur våra funderingar går. Det har ju kommit fram en hel del nytt.
Djur har ju överlevnadsinstinkt.

Jag har haft lite att stå i kan du sammanfatta det nya? Jag hängde med fram till i natt.
Såg dock att en Fjärde oberoende säger att hunden lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in