Citat:
Ursprungligen postat av
Teklanissen
För det första tror jag inte pappan går barfota i trädgården. Spår via sula är svagare än fot/tass direkt på backen.
För det andra har pappan rört sig på samma gräsmatta massor med gånger mellan försvinnandet och att ID-hunden anlände. Det innebär att de spåren av pappan hade varit färskare och hunden hade markerat dessa också.
För det tredje så borde ID-hundsföraren säkerställt att en bra smeller använts. Detta ingår i jobbet,
För det fjärde så har två olika ID-hundar sökt och gör de sitt jobb professionellt så ska en annan smeller användas till andra söket. En smeller används alltså inte mer än en gång, om alternativ finns, vilket borde vara fallet då hunden bott länge i huset. Finns det ex endast en smeller i form av en hundfilt så klipper man i sär den
(Jag har gått med på massor med hundsök med ID-hund så jag kan detta rätt bra

)
Men spår kommer väl inte enbart från en skosula. Doftspår rasar väl ner på marken från hela individen. Hur kan annars en idhund lukta på en hårborste om det är doften av skosulor den följer. En person rör sällan skosulan. Ditt resonemang haltar.
Hur vet du att pappan rört sig massor med gånger på gräsmattan mellan försvinnandet och hundsök han bor ju inte ens där?
Om pappans spår är färskare eftersom han rört sig på gräsmattan efter försvinnandet innan hundsök är det väl sannolikare att det är spår från pappan som hundarna följt. Pappans skosulor kan dessutom också haft doft av hunden för den har rört sig i huset och på tomten massor av gånger.
Det där med borde säkerställt är alltså inte något vi med säkerhet vet. Vi vet inte ens om idhundar har använts.
Vi vet inte vilka de påstådda idhundarna är så det går inte att säga något om hur professionella de är om de ens existerat mer än i pappans huvud.
Det spelar ingen roll hur många gånger du gått med på hundsök om du saknar en mer djupgående förståelse. Rätt bra är sämre än bra på en skala.