2024-07-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Ja, jag tänker precis som dig. Att jag funderar också på vilka assistenterna var och tycker oerhört synd om dem. Att alla har ju inte hunderfarenhet, eller ens "den svenska kulturen kring hundar", men även om man är svenskuppfödd så betyder det ju inte att man VET en massa om hundar, eller vad som är okej eller inte okej.

Med det sagt - kanske kontroversiellt i denna tråd - så kan det då förstås finnas assistenter som vuxit upp med husdjur på andra premisser än de som gäller för en assisterande hund. Det som är djurplågeri för en är det inte för en annan.

Jag har passat hundar som helst inte ska hälsa på andra människor och har då sagt ”ignorera hunden helt” och många tycker då att det är grymt. Bara ett exempel.
Citera
2024-07-30, 14:02
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCL
Håller med. Swishen måste gå för fullt när handhjärtsmänniskorna helt blint öser pengar utan en enda tanke på vad som faktiskt hänt Essie och vad hon fått uppleva. Bara tanken på att en ny hund skall behöva stå ut med Amanda ger mig en lättare hjärtinfarkt. Blir kul att se vad som framkommer härnäst. Man behöver inte Netflix sålänge The Ölmeborgs existerar.

Ja, med över 30 000 officiella medlidande människor så blir det enorma summor som pengakåte psykopaten håvar in via Swish!
Citera
Medlem
Någon som skrivit någon kritisk kommentar på assistansbolagets facebooksida där de delat Essieefterlysningar? Jag hittar inget, men kanske modererats bort. De borde ju också granskas med tanke på den arbetsmiljö assistenterna verkar ha haft.
Citera
Medlem
MaeWests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Vaknar inte skattemyndigheten till av sånt? Eller banken, iom penningtvättslagen? Eller är det annorlunda om det går till ett företag?

Mmmmm...nu närmar det sig, ser jag...
Citera
2024-07-30, 14:03
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
För det första tror jag inte pappan går barfota i trädgården. Spår via sula är svagare än fot/tass direkt på backen.

För det andra har pappan rört sig på samma gräsmatta massor med gånger mellan försvinnandet och att ID-hunden anlände. Det innebär att de spåren av pappan hade varit färskare och hunden hade markerat dessa också.

För det tredje så borde ID-hundsföraren säkerställt att en bra smeller använts. Detta ingår i jobbet,

För det fjärde så har två olika ID-hundar sökt och gör de sitt jobb professionellt så ska en annan smeller användas till andra söket. En smeller används alltså inte mer än en gång, om alternativ finns, vilket borde vara fallet då hunden bott länge i huset. Finns det ex endast en smeller i form av en hundfilt så klipper man i sär den

(Jag har gått med på massor med hundsök med ID-hund så jag kan detta rätt bra )
Fast det är ingen hundsök som trätt fram att de ens varit där..
Citera
2024-07-30, 14:03
Medlem
Många delar i det här. Att familjen tydligt planerat finansiellt råder det inga tvivel om. Det är otroligt vanligt att de som är "lite om sig och kring sig" som har familjemedlemmar med liknande behov som A gör så. Inte ovanligt att det är precis samma personer som sen klagar över var våra skattemedel tar vägen. Den här familjen verkar inte vara något undantag.

Har också under mina yngre år som verksam i den "branschen" stött på många anhöriga likt PÖ, beredda att gå över lik för sitt barn/anhörig (mänskligt, men ursäktar ingenting av de vi kunnat läsa oss till från tidigare andtällda) och det är väl inte första och tyvärr inte sista gången som unga assistenter i beroendeställning hamnar i skiten.

Skulle vi djupdyka i landet så skulle vi nog tyvärr hitta många liknande fall. Med, såklart, det stora undantaget att vi här har en försvunnen hund plus en megalomanisk narcissist som valt att gå full blown psycho i nationell media (oavsett vad hans inblandning i hundförsvinnandet är).

Nu finns det ju källor här som brukar vara pålitliga som säger att hunden lever och inte är i familjens kontroll, men av all info som hittills finns att tillgå så förstår jag verkligen inte hur det gått till och förstår ännu mindre PÖs märkliga beteende som skriker bedrägeri. Finns någon vettig information från själva försvinnandet som talar för att någon/några verkligen förbarmat sig över hunden? Jag hittat ingenting.

PS. Som grafolog skäms jag över hur vissa med 100% säkerhet påstår sig veta vem som ligger bakom olika profiler. Pinsamt, och hör inte hemma på den här plattformen oavsett. DS.
Citera
2024-07-30, 14:04
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Varför lägger man ett bolag vilande i två år?
Ingen aning
Citera
2024-07-30, 14:05
Medlem
Mogadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Det är åt helvete fel! Varför skaffa en hund som måste skyddas från att bli misshandlad dagligen? Hon ska inte ha en hund som måste flyttas mellan olika rum hela tiden för att hon får raseriutbrott. Låter som att den mest är i vägen? Det låter som att hon lugnas av hundens närvaro, skitsnack! Hunden måste ju tas ur rummet tills hon har lugnat ner sig? Den har uppenbart ingen påverkan på hennes mående. Det var fel att köpa en hund. Det är det de fått klart för sig nu. Då är det lämpligt att den går upp i rök. Det är ingen assistent som tagit hunden. Tror du inte att de skulle ha väntat med kidnappningen tills föräldrarna hade åkt hem till sig då?

Avliva den äckliga ungen ist.
Citera
2024-07-30, 14:05
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Man kan inte låta bli att någonstans fascineras av dom människorna som lyckas hitta och få igenom alla möjliga bidrag som finns. Samtidigt tycker jag att det är förjävligt att maxa välfärden för att ha en lyxig tillvaro.
Kan förstå att man blir bitter av att ha en sådant barn som kräver så mycket, men att familjen väljer att släpa hem djur kommer jag aldrig att förstå. Undrar hur det kommer att vara på det nya boendet. Får dom gå ut ensamma och umgås med övriga intagna. Vet du om det är svårt att få tag i bra personal som är ordentligt utbildade i dom här typer av diagnoser?
Kan tänka mig att många assistenter bli rädda på jobbet. Vet du om familjen fick sova med låsta dörrar för att inte riskera livet?
Det är ett eget hus till enbart A, en fd förskola
Citera
2024-07-30, 14:07
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Att det finns ett ärende hos Länsstyrelsen och att Hundhjälpen kopplades in redan INNAN Essie försvann tyder absolut på att familjen gjort sig av med henne. Om hon blivit omhändertagen av Länsstyrelsen och de kommit fram till att hon har t.ex PTSD hade de möjligen till och med avlivat henne. Det finns en gräns för alla hundar och helt osannolikt att Essie nått den gränsen och sagt ifrån är det inte, möjligen bitit någon i familjen så att de haft ihjäl henne. Hon behöver dock inte ha gjort någonting utan de kan ha haft ihjäl henne för att ta bort bevisen för påstådd djurmisshandel och i slutändan undvika t.ex djurförbud. Timingen på inlett ärende hos Länsstyrelsen och hennes försvinnande gör att det skulle vara högst osannolikt att någon utomstående tagit henne och därmed indirekt räddat familjen från repressalier för det våld de utövat mot Essie. Nu kan ingenting bevisas och de kan skaffa ny hund om de önskar. Pappan var väl skriven som ägare så han hade möjligen kunnat få djurförbud då han tillät detta pågå, nu är problemet löst. Hoppas dock att försäkringsbolaget ser det som oaktsamhet att de släppte henne på gården och att de inte får ett öre där.

Farfarn verkar ha varit ute med sin campingbuss till bl.a Vilhelmina två dagar efter Essies försvinnande. Då man ser på bilderna på hans Facebook har han till och med bemödat sig att maskera regnr på bilar utanför en fastighet, vilket tyder på att han vill dölja var han varit. Han lär för övrigt ha tillgång till vapen. Är Essie nedgrävd i Vilhelmina eller dumpad i någon sjö där kommer sanningen aldrig att komma fram.

Intressant iakttagelse. Ska bli intressant om dessa bilder snart försvinner från hans facebook nu när detta har uppmärksammats
Citera
2024-07-30, 14:09
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
För det första tror jag inte pappan går barfota i trädgården. Spår via sula är svagare än fot/tass direkt på backen.

För det andra har pappan rört sig på samma gräsmatta massor med gånger mellan försvinnandet och att ID-hunden anlände. Det innebär att de spåren av pappan hade varit färskare och hunden hade markerat dessa också.

För det tredje så borde ID-hundsföraren säkerställt att en bra smeller använts. Detta ingår i jobbet,

För det fjärde så har två olika ID-hundar sökt och gör de sitt jobb professionellt så ska en annan smeller användas till andra söket. En smeller används alltså inte mer än en gång, om alternativ finns, vilket borde vara fallet då hunden bott länge i huset. Finns det ex endast en smeller i form av en hundfilt så klipper man i sär den

(Jag har gått med på massor med hundsök med ID-hund så jag kan detta rätt bra )

Men spår kommer väl inte enbart från en skosula. Doftspår rasar väl ner på marken från hela individen. Hur kan annars en idhund lukta på en hårborste om det är doften av skosulor den följer. En person rör sällan skosulan. Ditt resonemang haltar.

Hur vet du att pappan rört sig massor med gånger på gräsmattan mellan försvinnandet och hundsök han bor ju inte ens där?

Om pappans spår är färskare eftersom han rört sig på gräsmattan efter försvinnandet innan hundsök är det väl sannolikare att det är spår från pappan som hundarna följt. Pappans skosulor kan dessutom också haft doft av hunden för den har rört sig i huset och på tomten massor av gånger.

Det där med borde säkerställt är alltså inte något vi med säkerhet vet. Vi vet inte ens om idhundar har använts.

Vi vet inte vilka de påstådda idhundarna är så det går inte att säga något om hur professionella de är om de ens existerat mer än i pappans huvud.

Det spelar ingen roll hur många gånger du gått med på hundsök om du saknar en mer djupgående förståelse. Rätt bra är sämre än bra på en skala.
Citera
2024-07-30, 14:24
Medlem
Här är en lista på ID-hundar.
https://idhund.se/_default.asp?sida=kontakt

Den som håller i utbildningen i Enköping heter Maria Ahola.
https://furface.se/utbildningar/idhund

Nån av dom borde ju veta vem som var ute och sökte.

EDIT: Såg nu att det verkar vara en Christer Hofström. Som har strikt sekretess och har delat flera av Patriks inlägg. Så antar att han har sökt då.
Senast redigerad av Shvetsiya 2024-07-30 kl. 14:35. Anledning: Tillkommen info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in