2024-07-30, 11:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vilka pajasar.
De använder inte ens ordet grammatiskt korrekt.

"kämpa till sista hon/han/honom/henne" är inte rätt.

Rätt skulle vara man/kvinna/person/människa.
Precis. Man använder inte ordet på det sättet i svenskan. Det låter löjligt och fel, man säger inte så i folkmun. Man säger till siste man/person/svensk/soldat. Allt annat klingar falskt och är grammatiskt fel
Citera
2024-07-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3acts
"Sägning" är inte ett ord i svenskan. Prova att försöka slå upp det i SAOL. Det används kanske ibland i ovårdat talspråk men det är pinsamt att en myndighet skriver så illa. De borde ha skrivit t ex "uttryck" istället.

De gör ytterliggare ett pinsamt misstag när de använder maskulin e-ändelse: "siste hen". Könsneutralt ska det givetvis skrivas "sista hen".
Min fetning. Tål att upprepas. Gör ett taffligt och okunnigt intryck. Prideveckan har startat och jag vågar satsa en spänn på att hönorna i pridetåget knappast nappar på ”erbjudandet”.
Citera
2024-07-30, 11:54
Bannlyst
Om man inte förstår att främmande raser infiltrerat Sverige nu med sin Svensk-fientilga ideolgi nu så är man väldigt dum.

Reinfeldt och hans orm-sponsorer lade ned försvaret eftersom han är en cirkusneger med noll lojalitet till det svenska folket som den dumma korrupta apan han är. /Granatgevärskytt på p18. Som en svenskahatande apa trodde han kunde lägga ned. Och nu sitter det korrupta aset i Fotbollslandslaget styrelse. Apan skall åka hem till han folk bor på Nya Guinea.
Senast redigerad av ZXW100 2024-07-30 kl. 11:59.
Citera
2024-07-30, 11:55
Medlem
Citat:
Vilka pajasar.
De använder inte ens ordet grammatiskt korrekt.

"kämpa till sista hon/han/honom/henne" är inte rätt.

Rätt skulle vara man/kvinna/person/människa.

Precis vad jag stör mig på när det gäller formuleringen. Det går inte att säga så helt enkelt. Själva budskapet har jag annars inga problem med. Dessutom fungerar faktiskt "man" könsneutralt i ett sådant här sammanhang, då det bara betyder människa.
Citera
2024-07-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3acts
"Sägning" är inte ett ord i svenskan. Prova att försöka slå upp det i SAOL. Det används kanske ibland i ovårdat talspråk men det är pinsamt att en myndighet skriver så illa. De borde ha skrivit t ex "uttryck" istället.

De gör ytterliggare ett pinsamt misstag när de använder maskulin e-ändelse: "siste hen". Könsneutralt ska det givetvis skrivas "sista hen".
Citerar åter 3acts. Min fetning. ”Sägning” är talspråk. Finns inte i vare sig Nusvensk Ordbok eller SAOB.
Misstänker att HBTQ-person, ca 30, på random reklambyrå står för magplasket.
Citera
2024-07-30, 12:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Precis. Man använder inte ordet på det sättet i svenskan. Det låter löjligt och fel, man säger inte så i folkmun. Man säger till siste man/person/svensk/soldat. Allt annat klingar falskt och är grammatiskt fel
Till sista soldat låter faktiskt helt rätt och är dessutom könsneutralt. Då det är soldaterna som är försvarsmaktens ansvar.
Citera
2024-07-30, 12:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Till sista soldat låter faktiskt helt rätt och är dessutom könsneutralt. Då det är soldaterna som är försvarsmaktens ansvar.

Absolut eller till sista person. Den som gjort kampanjen har inte förstått sig på grundläggande grammatik. Det finns ingen som skulle säga att de ska kämpa till »sista han«, »sista hon« eller »sista vi«.
Citera
2024-07-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Citerar åter 3acts. Min fetning. ”Sägning” är talspråk. Finns inte i vare sig Nusvensk Ordbok eller SAOB.
Misstänker att HBTQ-person, ca 30, på random reklambyrå står för magplasket.

Jag skulle tro att det är Försvarets egna kommunikatörer som hitta på detta.

Antar att dom har en drös kommunikatörer anställda.

Polisen har ju mer än 200 kommunikatörer anställda.
Citera
2024-07-30, 12:24
Avslutad
"vad sägs om att uppleva gaming i verkligheten?" är deras reklam banner som spelas upp gång på gång i numera konkurrerade Inferno Online gaming centret. Ett bra knep att få tyst på alla horungar. Skicka de till döden nånstans med äkta utrustning hahahha. Försvarsmakten är ju bara för härliga asså. Klockrent.
"Kämpa till siste hen" hahaha bara ännu en dödsfälla de försöker vinka in till dagens äckliga medborgare 😁 mycket bra initiativ av "Försvarsmakten".
Snart kommer förmodligen "för vår rätt att rösta på rättvisa partier i absolut origgad riksdag" 🤣🤣
Citera
2024-07-30, 12:27
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Försvarsmakten tänjer på gränserna, igen. Denna gång med en provocerande vänsterkampanj i tidningen SvD. Budskapet:
Vi kommer kämpa till siste hen. Vi är stolta över att försvara Sverige, våra allierade och vår rätt att identifiera oss precis som vi vill
Det är ingen hemlighet att vi sett en betydande förändring i Försvarsmaktens rekryterings- och opinionsbildningskampanjer de senaste åren, från traditionell låtsaspatriotism till mer renodlad vänsterpropaganda (mångkultur, HBTQ, "demokrati", osv). Efter DCA-avtalet och NATO-inträdet verkar myndigheten vilja signalera för svenskarna att vi även förväntas dö för NATO och USA.

I ett pressmeddelande försvarar man kampanjen genom att hänvisa till "allas lika värde".

Frågeställningar:

• Är det lämpligt att Försvarsmakten bedriver polariserande opinionsbildning med vänsterbudskap?
  • Är panelen beredd att sätta livet till för att försvara den ekonomiska zonen "Sverige"?
  • Är HBTQ- och mångkulturvurm effektiva rekryteringsmetoder för Försvarsmakten?
  • Är "Kämpa till siste hen" en grammatiskt korrekt formulering?

https://www.friatider.se/forsvarsmakten-kommer-kampa-till-siste-hen

För några år sedan hade jag varit milt irriterad. Nu rycker jag mest på axlarna. Det upprör mest proryssar och annat pack som gott kan ha lite högt blodtryck.
Citera
2024-07-30, 12:28
Medlem
bergsdals avatar
Klassisk psykos Sverige i vanlig ordning. "Allas lika värde" i ett militärt sammanhang. Så fienden är också lika värd som en svensk soldat eller hur menar man då? I allas lika värde menar man då att fienden ska också få hjälp för att besegra sig själva samtidigt eller finns ett undantag att i krig är inte alla lika värda och fienden är lägre värd?

Typ den sista myndighet som borde komma ut och säga "allas lika värde" är fan försvarsmakten när dom bokstavligen måste göra skillnad på människor. Men självklart gör man sånt uttalande i Sverige. Helt otroligt
Citera
2024-07-30, 12:28
Avslutad
"kämpa för censur och mindre kränkningar i jävla Afghanistan där kulor flugit hejvilt i årtionden utan någon bra förklaring..." 🤣🤣🤣🤣 dödsstraff 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in