2024-07-30, 11:33
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Nejnej nej ! Det finns grova fel och brister på HVB/SIS hem men dom är olösliga. Går ej att
åtgärda. Ingen vill jobba på dessa ställen. Ingen vill komma hem efter en arbetsdag och blivit spotta
i ansiktet 10 ggr, bitmärken på armarna. Hotade dagligen.

Hur skall du kunna driva ett SiS hem om ingen vill jobba där ? Spelar ingen roll vilka pengar du
erbjuder. Folk slutar på löpande band. Dom som blir kvar är dom som inte har något var och är mer
eller mindre tvingade.

Samma med familjehem, har bekanta som varit familjehem. Dom haft barn som bara varit
placerade i 10-12 timmar innan dom blivit utkastade från hemmet.

Jag tror inte de är "olösliga" men jag tror att det kommer krävas enorma insatser och förändringar för att göra det bättre där.

Och ja, jag förstår att det måste vara hemskt att bli hotad/slagen på sin arbetsplats.
Och jag förstår att det är svårt att finna personal som både är kompetent/villig och stark nog att kunna arbeta på en sådan arbetsplats.
Speciellt om det är som många säger/skriver att ofta så får inte personalen göra saker trots att de ser/vet där är ett problem som måste handskas med.

Det är ett trasigt kugghjul, och förändringen måste ske uppifrån- tills det sker så kommer nog tyvärr detta som skedde Emili@ bli mer och mer av en "vardag".
Citera
2024-07-30, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Spot on👍E bet ifrån sig såpass att den planerade misshandeln urartade till Bo,s oavsiktliga död.

Men tja, det kvarstår ju ändå att man varit helt likgiltiga och dumpat kroppen och inte larmat. Det är väl här den tredje personen kommer in. Har svårt att föreställa mig 2 små tjejer kånka runt på en död kropp. Man blir också nyfiken på vilket skick hon var i när polisen hittade henne. Det stod att de försökte med livräddning, poliser kan väl avgöra om det är helt kört ganska snabbt.

Förhoppningsvis blir det lite klarhet när förundersökningen kommer. Den yngre verkar vara den som är mest benägen att berätta, men antar att hennes förhör får sekretess.
Citera
2024-07-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Men tja, det kvarstår ju ändå att man varit helt likgiltiga och dumpat kroppen och inte larmat. Det är väl här den tredje personen kommer in. Har svårt att föreställa mig 2 små tjejer kånka runt på en död kropp. Man blir också nyfiken på vilket skick hon var i när polisen hittade henne. Det stod att de försökte med livräddning, poliser kan väl avgöra om det är helt kört ganska snabbt.

Förhoppningsvis blir det lite klarhet när förundersökningen kommer. Den yngre verkar vara den som är mest benägen att berätta, men antar att hennes förhör får sekretess.
Om en person verkar ha normal kroppstemperatur när den hittas så görs ju livräddande insatser för då går det inte att avgöra om hjärtat stannat för 1 minut sedan eller för 20 minuter sedan
Citera
2024-07-30, 11:49
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ja de är unga, men man ska inte likställa det med förståndshandikappade. Man är faktiskt ganska klipsk i den åldern. Det finns folk i den åldern som vinner stora schackturneringar. Nu tror jag förvisso inte dessa inblandade ligger i den kvoten.

Det kan mycket väl ha varit så att meningen inte har varit att ta livet av Emilia, då känns benet som en dum angreppspunkt. Men jag köper inte heller att man bara ville skrämma och skicka hem henne. Hugger man med en kniv i benet så förstår alla att det blir en allvarlig skada som behöver sjukvård.

Sen får man ju också fundera på vad som hände efter. Säg att de "råkade" hugga henne i benet och det börjar blöda som fan. Är det då en sund reaktion att man kör ut och dumpar henne i ett industriområde, fortfarande tejpad så hon inte kan rädda sig själv? Det om något är ju minst likgiltighetsuppsåt till att hon dör.

Jag tror ju att misshandeln skedde inne i tågvagnen man ser på bilderna, man tar inte in än människa i bilen när det sprutar blod , som det måste ha gjort om hon vart träffad i pulsåder.
Citera
2024-07-30, 11:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Du har ingen aning om mamman ställt sig framför kameran för att få sina 15 minuter av berömmelse eller om hon gjort det för att hon känt sig pressad av kvällstidningarnas reportrar. Det vet inte jag heller men jag kan säga med statistisk säkerhet att det är de svaga i samhället som oftare blir snärjda av media att ställa upp på publiceringar som sedan inte sällan slår tillbaka på dem själva.

Att hon befinner sig i akut chock verkar vara något som du inte alls vill beakta.

Där drar jag sträck och vill du ge en replik till så gör det utan ditt fruktansvärt löjliga psykologiserande av mig. Din psykoanalys är helt åt skogen.

Det är en nedlåtande syn på Anna Sjöberg och på svaga i samhället i allmänhet. I sken av att beskydda folk och ha omtanke om dem vill du skuldbelägga dem gör att de går ut med sin sorg offentligt.

Det är inget fel att göra det och om människor önskar göra det, vilket är fullt naturligt, så är det inte din sak att avgöra att det är fult och dumt och att de måste vara lurade. Om de får problem pga det är det också på grund av sådana som dig som rynkar på näsan och tycker att det inte är comme-il-faut.

Vad din von oben-inställning än beror på är det en märklig inställning.

Här deltar människor i Anna Sjöbergs sorg och Aftonbladet berättar om det: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B3OjG/kanslosam-minnesstund-for-14-ariga-emilia

Det är inget fel på något av det.
Citera
2024-07-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag tror att M*y* har en större roll i det hela.
* -a
Ja det har hon!
Citera
2024-07-30, 12:01
Medlem
Citat:
Det är sant, det kan ha blivit tumult som de inte räknade med och att det snabbt gick åt helvete.

Detta var planerat, inte går man runt med silvertejp och kniv och väljer ut detta stället.
Så Nej det var inget tumult.
Citera
2024-07-30, 12:02
Medlem
Citat:
Man kan ju undra vad de har för källa till det då. Polis och åklagare har ju inte gått ut med några detaljerade uppgifter om hur skadorna såg ut, och det enda som nämns på tiktok är benen. Rör det sig om halsen så är det ingen olycka.

OLYCKA!? Det är ju ett kallblodigt överlag mord från första början!
Citera
2024-07-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Jag tror ju att misshandeln skedde inne i tågvagnen man ser på bilderna, man tar inte in än människa i bilen när det sprutar blod , som det måste ha gjort om hon vart träffad i pulsåder.

Nu måste jag ha missat något. Vad vet vi om en tågvagn och hur den är inblandad?
Citera
2024-07-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Spot on👍E bet ifrån sig såpass att den planerade misshandeln urartade till Bo,s oavsiktliga död.

Oavsiktligt död!? Du fortsätter att ta mördarna i försvar märker jag. Ett kallblodigt planerat mord är vad det är!
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-07-30 kl. 12:07.
Citera
2024-07-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Går väl att göra om Sis-hemmen till fängelser? Fråga Jimmie. Obs! EJ ironisk

Det har funnits ungdomsvårdsskolor tidigare. I princip fängelse för barn och yngre tonåringar
Citera
2024-07-30, 12:07
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Om en person verkar ha normal kroppstemperatur när den hittas så görs ju livräddande insatser för då går det inte att avgöra om hjärtat stannat för 1 minut sedan eller för 20 minuter sedan

Är det så eller spekulerar du?
(Menar det inte som något påhopp).

Jag är inte insatt i när poliser "måste göra" HLR.
Trodde att de var tvungna att göra det oavsett temperatur, utifall det är ett hjärtstopp. Eller är det praxis att poliser tempar ett offer?

Jag tänker hur ska en polis kunna veta om temperaturen är "normal " enbart genom att känna på en kropp, speciellt en som ligger ute en sommardag även om solen gått ner.

Mördarna har enligt uppgifter inte varit med Emili@ mer än 4-4,5 h. Från hon gick av tåget vid ca 20.00 till polisen hittade henne.

Jag tror inte ens kroppstemperatur går från 37° till 0° på så få timmar, eller?
Vad jag menar är att mördarna kan ju ha lämnat henne redan vid 21.30 döendes/död.. och hennes temperatur hade väl troligen uppfattats som "normal" ändå någon timme senare när polisen fann henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in