2024-07-29, 15:33
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Eftersom det numera är fult med nationalism lär få ”hens” vara villiga att försvara Sverige.
Citera
2024-07-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Vad är det du inte förstår?
Idioten i tråden påstår att man inte får använda "siste" för att det enbart ska användas till något som är "maskulinum"? Vilket idioten är starkt emot.

Nu var det inte det jag kommenterade utan detta:

"För att det inte är kontroversiellt med kvinnor i försvaret, men väl med transpersoner och andra "ickebinära". Transsexualism är en psykisk sjukdom, och försvaret passar sig inte för den sortens sköra klientel. En person som är förvirrad kring sin egen identitet ska inte befinna sig i närheten av vapen."

Och min poäng är att försvarsmaktens användande av ordet hen på intet sätt är detsamma som att de säger att det nu finns transar i försvaret eller att det kommer att göra det i framtiden. DE använder det bara för att det med säkerhet inte längre bara är män i försvaret som det var på den tiden "till siste man" myntades.
Citera
2024-07-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Åter igen. Frågan måste ställas....
Vi skall vara välkomnande, inkluderande och ha öppna gränser.
Så vad är försvaret till för?
Försvara packet mot svenskar som vill rädda sverige?

Jag har fortfarande inte fått något svar, trots att jag ställt frågan till pk'ister i många år.

Ingen avskyr reinfeldt mer än vad jag gör, men i en sak hade han ju rätt.
Om man ger bort sverige så mycket man orkar till vem det vara månde, så blir ju ett försvar som han uttryckte det ett märkligt särintresse.

Ställ du gärna frågan men då till de som kan svara. Jag diskuterar inte utifrån någon egen åsikt om varken dagens försvar eller våra öppna gränser. Jag diskuterar endast vad försvarsmakten ev kan ha menat med sitt "Kämpa till sista hen". Dvs att det inte alls behöver betyda det som många bokstavligen verkar tyda det till. Typ "Vi ger upp först när den siste könsbytaren, transmannen och ickebinära soldaten stupat".
Citera
2024-07-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enter-sandman
Varför är det så jobbigt för dig att höra "hen"?

Uttrycket, eller rättare sagt behovet av ordet förutsätter sexism.
Narrativet att det skulle behövas i sverige när det infördes, är äckel/woke vänsterism, av samma djävla destruktiva slag, som nu förstör västvärlden.
Citera
2024-07-29, 16:06
Avslutad
I'm loving it.

Jag vill att uniformerna ska vara rosa också.

Men ingen bryr sig egentligen utöver folk som är för gamla för att vara vapenföra och killar som ändå söker sig till FM av fel anledningar.

Att FM kämpar till sista hen har jag förutsatt ända sen 1995. Fast då sa man inte "hen" såklart.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/kvinnan-i-forsvaret/

Citat:
Kvinnan och försvaret
Citera
2024-07-29, 16:09
Medlem
Många som klagar på kampanjen härinne, och jag förstår så klart varför, men många verkar missa att den är helt klockren om man beaktar vad syftet med den egentligen är. Om syftet med den är att splittra landet ytterligare, sänka försvarsviljan och normalisera att försvarsmakten är en institution vars uppdrag inte är att försvara Sverige mot ett väpnat angrepp utan snarare ett politiskt propagandavapen som ska användas mot meningsmotståndare så är kampanjen genialisk.
Citera
2024-07-29, 16:21
Medlem
feemaxxxs avatar
Nu ogillar jag "hen" skarpt, men i och med denna kampanj kan kvinnor/HBQT personer inte längre skylla på deras kön eller läggning för att undvika att bli utskickade till köttkvarnen.
Citera
2024-07-29, 16:22
Avslutad
Hela poängen med försvaret är att lösa en uppgift och varken ta hänsyn till kön, mänskliga rättigheter, politik eller läggning. Det är därför man har uniform, blir tillkallad sitt efternamn i ett hierarkiskt system för sina färdigheter efter intagningsprov.

Det ska överhuvudtaget inte läggas en krona på annat än att lösa den uppgiften och definitivt inte blanda in några politiska ideologier eller käbbla om mångfald eller rättigheter. Det strider mot allt försvaret är till för.

Har de synpunkter på det kan de söka sig till en annan organisation.

Skulle Sverige bli anfallet eller invaderat så hade allt som har med HBTQ och Pride att göra upphört på dagen och alla resurser varit helt bortkastade.
Citera
2024-07-29, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Hela poängen med försvaret är att lösa en uppgift och varken ta hänsyn till kön, mänskliga rättigheter, politik eller läggning. Det är därför man har uniform, blir tillkallad sitt efternamn i ett hierarkiskt system för sina färdigheter efter intagningsprov.

Det ska överhuvudtaget inte läggas en krona på annat än att lösa den uppgiften och definitivt inte blanda in några politiska ideologier eller käbbla om mångfald eller rättigheter. Det strider mot allt försvaret är till för.

Har de synpunkter på det kan de söka sig till en annan organisation.

Skulle Sverige bli anfallet eller invaderat så hade allt som har med HBTQ och Pride att göra upphört på dagen och alla resurser varit helt bortkastade.

Israel genomförde sin Prideparad i Tel Aviv i slutet på maj iofs. Det är väl något med att de inte tänker böja sig för islamofascister. Jag har en känsla av att genomföra just den typen av manifestationer blir extra viktiga i ett sånt läge som de befinner sig i.
Citera
2024-07-29, 16:35
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är det olika krav för män och kvinnor vid mönstringen menar du?
Självklart är det olika krav mellan kvinnor och män för ex. jägarutbildningen m.m.
Citera
2024-07-29, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Man kan ju undra varför TS inte går direkt till källan dvs Försvarsmaktens egna pressmeddelande kring kampanjen innan hen börjar svamla?

Kanske TS är en svagbegåvad idiot som bara klarar av att läsa Fria tider?

Varsågod TS, här har du Försvarsmaktens pressmeddelande.

"I år har Försvarsmakten uppdaterat den militära sägningen "Vi kommer kämpa till siste man" till "Vi kommer kämpa till siste hen".

Kampanjens budskap understryker vårt syfte och mål att försvara Sverige och våra allierade, oavsett kön eller vem de väljer att älska. Genom att anpassa språkbruket vill Försvarsmakten visa att man står för de värderingar som genomsyrar vårt samhälle.

- Försvarsmakten har länge arbetat för att främja mångfald och inkludering. Denna kampanj är ett ytterligare steg i att visa på hur viktigt det är att påminna om allas lika värde. Vi tror att mångfald stärker vårt försvar och gör oss bättre rustade att möta framtiden, säger Johan Landeström, marknadschef på Försvarsmakten.

Kampanjen kommer att synas under Prideveckan 2024 med utomhus- och sociala medieenheter samt i tryck. Under Stockholm Pride kommer Försvarsmakten även att delta med aktiviteter och samtal för att stödja HBTQ+-gemenskapen."

https://www.mynewsdesk.com/se/forsvarsmakten/pressreleases/foersvarsmakten-kommer-att-kaempa-till-siste-hen-under-stockholm-pride-och-alla-andra-dagar-3335588

Blev det krig imorgon så skulle alla köns- och identitetskonstellationer återställas till det normala på sekunden och alla vanföreställningar upphöra. Då är det inte lika roligt och cirkusen är över.

Männen skulle hamna i fronten och kvinnor i sjukstugan och i fältköken.
Citera
2024-07-29, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Transitive
Israel genomförde sin Prideparad i Tel Aviv i slutet på maj iofs. Det är väl något med att de inte tänker böja sig för islamofascister. Jag har en känsla av att genomföra just den typen av manifestationer blir extra viktiga i ett sånt läge som de befinner sig i.

Ja så är det säkert, och i civiliserade samhällen går självklart bögarna före muslimerna.

Men det hör fortfarande inte hemma i någon försvarsmakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in