2024-07-29, 15:51
Medlem
[quote=Kungsgarden|89022733]Verkligen. Jag tycker att om man inte kan ta hand om sitt första barn bör man avstå från att skaffa fler. Systern har nog aldrig fått värst mycket uppmärksamhet då A tagit all.

Har A alltså en katt hos sig nu?[/QUOTE
]
Det sägs så
Citera
2024-07-29, 15:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
På vilket sätt har det här med det jag sa?? Jag hävdar att det finns en risk/nytta. Risken för en polishund finns att den skadar sig. Den kan ha en hel jävla stridsvagn runt sig, men den kommer ändå ha en risk att skada sig när den utför sin uppgift. Inget du som helst kan neka till, då det händer.
Vi människor säger att är risken att skada hunden 1 och vinsten 100, så utsätter vi hunden för den.

Det jag har sagt att den här ration finns för exakt alla djur, i exakt alla tjänster. Så även för assistanshundar. Nu kan ni givetvis göra er märkvärdiga och påstå att det är fel, men jag är helt övertygad om att många människor skulle utsätta en hund för en spark mot att 20000 människor slapp sätta livet till.

du är helt idiot då du fortfarande inte förstår vad det handlar om, en assistanshund är inte utbildad till polishund och ska inte fungera som en och en polishund får inte heller ta våld från sin förare, som du inte verkar fatta det minsta av så nu kan du nog sluta fantisera...
Citera
2024-07-29, 15:53
Medlem
Citat:
På vilket sätt har det här med det jag sa?? Jag hävdar att det finns en risk/nytta. Risken för en polishund finns att den skadar sig. Den kan ha en hel jävla stridsvagn runt sig, men den kommer ändå ha en risk att skada sig när den utför sin uppgift. Inget du som helst kan neka till, då det händer.
Vi människor säger att är risken att skada hunden 1 och vinsten 100, så utsätter vi hunden för den.

Det jag har sagt att den här ration finns för exakt alla djur, i exakt alla tjänster. Så även för assistanshundar. Nu kan ni givetvis göra er märkvärdiga och påstå att det är fel, men jag är helt övertygad om att många människor skulle utsätta en hund för en spark mot att 20000 människor slapp sätta livet till.

Du drar väldigt långsökta och märkliga paralleller.
Ja om man tänker som du är det väl bättre med en spark mot en människa också, jämfört med 20000 döda…!
Citera
2024-07-29, 15:53
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Nu vet jag några som har CP. Det påverkar inte förståndet eller iq .
Den Amanda måtte ju vara psykopat eller nåt .
Man ska inte tro att alla med CP är djurplågare .
Är man dom denna A då ska man straffas enligt lag och inte skyddas .
Jag är så överhettad på detta fall ,
Att jag får svårt att andas .
Denna tjej har inte CP, hon har funktionsnedsättning (autism) och intellektuell funktionsnedsättning.
Hon funkar inte alls som en person med CP.
Citera
2024-07-29, 15:54
Medlem
Citat:
Det är korrekt, familjens motpart påstår varje dag. Hittills är det ingen som gått igenom bevisningen och gjort någon bedömning, utan det är bara påståenden.

I ett kärleksfullt hem om så också med assistenter påstår man inte sånt. Nu var ju det här en känslokall familj där djurmisshandel förekom varje dag
Citera
2024-07-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granhammar
Var väntat att det i den här tråden skulle komma ett försök till liknelse mellan polishund och assistanshund som ett sorts rättfärdigande att båda sorterna riskerar att utsättas för våld.

Det finns två liknelser mellan dessa hundar:

- Det är straffbart att misshandla en polishund eller assistanshund (alla djur för den delen). Sparka och slå en polishund är till och med blåljussabotage.

- Ingen polishund eller assistanshund blir misshandlad i hemmet.

Varför skulle en assistanshund behöva utsättas för en risk?

Korrekt man blir dömd i tingsrätten om man gör illa en tjänstehund som polishund.

En assitanshund ska heller aldrig behöva försvara sig eller vara rädd, assitanshund är till för att underlätta för sin förare inte försvara sig emot

Risker finns alltid för alla, skillnaden är inte risken utan skillnaden är att polishundar är tränade i försvar t.e.x och har en grundlig utbildning men kan skilja på arbete och ledighet

En assitanshund är till för att hjälpa och där ingår inte våld ifrån sin egen förare. En assitanshund är inte tränad att ta emot våld eller tränad i försvar.

Är man våldsam emot oskyldiga djur oavsett problematik skall man inte ha djur i sin närhet oavsett, våld av sin egen förare är inte okej någonsin varken i lagen eller enligt SBK
Citera
2024-07-29, 15:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Personen du har erfarenhet av har förmodligen en svårare funktionsnedsättning och mindre fungerande funktioner så att säga. Ju sämre funktioner ju mindre innehållsrikt kan livet bli. Ju fler fungerande funktioner som finns desto mer utvecklingspotential finns. Men rutiner behöver alltid finnas och en och annan fix idé finns alltid med i bilden också såsom sås på potatisen i ditt exempel. Men om tillvaron blir för inlåst hos en person med större funktionsspann desto mer ökar då också risken för ångest och i förlängningen aggressionsutbrott eller utåtagerande.
Så man måste hitta rätt för varje individ.
Det är ju allmänt känt att autister behöver att allt är lika och att de har svårt med förändringar.
Även att de har problem med mat och gärna äter samma mat hela tiden.

Jag skulle därför inte kalla det en fix idé angående sås på potatisen utan att det handlar om behov av förutsägbarhet.

Det är väl.därför som de får trygghet i sitt stimmande. Liksom steretypier hos djur är det ångestdämpande.

Autister upplever inte världen som vi andra. Utan theory of mind blir andra människors beteende obegripligt, om man därtill lägger till känslighet för ljud och ljus samt andra sinnesuttryck blir världen ganska jobbig att navigera i.
En annan textur på maten kan bli för mycket om maten är en del av det som brukar ge trygghet.

Man kan jämföra med små barn som vill höra samma saga igen och igen trots att den vet slutet, men just det att den slutar på samma sätt varje gång skapar trygghet i en för barnet komplex och oförutsägbar värld.

I den bästa av världar skulle människor som A omges av människor med kunskap om autism och som har inlevelseförmåga nog att förstå vikten av förutsägbarhet.

Det skulle göra större nytta än någon hund. Tyvärr har människor särskilt stor fantasi.

LSS företag brukar heller inte vara jätteintresserade av uppdraget, inte heller kommunanställda som ofta saknar förmåga att utföra uppgiften de har betalt för.

Något problem har säkert även pappan för det verkar inte som han heller har förstått vikten av att skapa kontinuitet för dottern vilket i praktiken även innebär att skapa en trygg arbetsmiljö för personalen.

Jag är inte för att droga brukare till foglighet men personal ska ju inte behöva riskera liv och lem, och djuren ska ju inte fara illa.
Citera
2024-07-29, 15:59
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Jag vet inte hur de tränat in eller för vad för behov men min egen utan att vara tränad då jag släppte det projektet så kommer hon alltid och ska vara nära mig när jag mår dåligt eller irriterad dock skulle hon aldrig komma fram om man slåss vilt omkring sig eller liknande, har aldrig testat tänker inte testa såklart heller men för mig låter det konstigt att Essie ska behöva gå fram när hon är arg , en annan sak om man har ångest att de kommer och är nära
Jag undrar hur det praktiskt går till.
Jag har ingen erfarenhet av området.
Citera
2024-07-29, 16:00
Medlem
Dopys avatar
Citat:

Nej, många människor skulle hitta 20 000 andra sätt att lösa så ingen blir sparkad. Det är inte så att dem enda alternativen som finns är att människa eller hund blir regelbundet sparkad och slagen. Det finns andra alternativ.
Citera
2024-07-29, 16:01
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Sonen försökte ju även mörda sin pappa när han kom ut från fängelset och petade ut båda ögonen på honom.

Ja det bevisar att han inte bör vara ute i samhället. Och därför kanske A borde vara inlåst någonstans.
Citera
2024-07-29, 16:02
Avslutad
Citat:

Om det finns en risk att människor behöver sätta livet till ska missfostret sitta inspärrad. En stackars oskyldig hund ska inte behöva lida bara för att en utvecklingsstörd jävel ska ha något att slå på.
Citera
2024-07-29, 16:02
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Jag hoppas verkligen inte något djur är i den miljön. Kan någon få fram info?

Ingen i den närmaste miljön lär avslöja något om katten nu. Jag hoppas dock att assistenter kontaktar länsstyrelsen men de vågar nog inte.

Det finns inte så mycket mer kvar i detta fall. Överförmyndarenheten måste få kännedom om As betalningsanmärkningar som pappa P gett henne, och eventuella kvarvarande djur behöver komma därifrån. Det finns ett katthem i Enköping som länsstyrelsen kan placera eventuell katt i. Frågan är om länsstyrelsen i nuläget ens har hört talas om katten?

Föräldrarna var nöjda så länge A fanns på tryggt avstånd i Saltå by, Järna. När hon skickades hem flyttade de själva ut från villan.

Jag tror att ingen assistent har räddat hunden när de inte ens vågar ringa länsstyrelsen själva. Essie är död. Vi får bara veta säkert om kroppen hittas (med hjälp av räv eller dylikt)

Mycket sorglig historia som jag hoppas iallafall kan leda till att assistentdjurs (emotional support cats förutom hundar) välbefinnande uppmärksammas mer. För en lex Essie krävs att hon hittas. Exempelvis att As mamma öppnar käften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in