2024-07-29, 09:01
Medlem
Att kämpa till siste man eller sista hen är något auktoritära ledare begär, då de vet att de själva är förlorade när de ger upp. Noll respekt för de underlydandes liv. Typ att ända fram till fürerns bunker skulle tyskar dö, trots att de sen länge stod klart att Nazi-Tyskland inte hade skuggan av en chans att överleva.

Vi ska alltså vara beredda att utplåna alla som ingår i försvarsmakten för att försvara 30 andra länder, varav en del som vi inte har mycket gemensamt med värderingsmässigt, samt USA globala hegemoni.
Kan det även vara underförstått att i detta ingår de som omfattas av totalförsvarsplikten? Alltså total utplåning av de svenska folket. Vart tog idéerna om "stay behind" vägen?
Talibanerna som försvarade "sitt" Afghanistan använde detta framgångsrikt, när de insåg att de mött övermakt upplöstes de och försvann in i civilbefolkningen för att omgruppera sig så småningom komma tillbaka och vinna.
"vill Försvarsmakten visa att man står för de värderingar som genomsyrar vårt samhälle"
Hur håller de koll på vad som "genomsyrar"? Har de en procentsats på detta? Värderingar är en föränderligkonstant i ett samhälle.
Kan man säga Sägning?
Svar: Både sägning och säg (ibland stavat säj) är idag ganska vanliga i vardagligt språk. De står ännu inte med i svenska ordböcker, men de kommer kanske in i framtida upplagor om användningen ökar. Uttrycken kommer förmodligen från engelskan, och det ökade bruket har troligen med engelskans inflytande att göra.
Isof.se
Språkrådet
@Sprakradgivning
"Sista." Man använder bara e-böjning om man vet att man syftar på en man.
Citera
2024-07-29, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
du vet väl att hen även kan användas istället för att skriva t ex "man/kvinna" eller för all del "man/kvinna/ickebinär"? Dvs om en manlig soldat dör för sitt land är det inte grammatiskt fel att skriva att hen dog för sitt land. På så sätt är ordet väldigt användbart.

Pronomenet "man" (= människa) har inget med substantivet "man" (= person av hankön) att göra. Framförallt kan substantivet "man" inte ersättas med det ovanifrån införda neopronomenet *"hen".

Antingen är det så här illa ställt när nysvenskan etablerar sig, eller så provocerar försvarsmakten med en avsiktlig groda. Men försvaret ska försvara Sveriges gränser, inget annat. De ska inte uttrycka politiska åsikter.
Citera
2024-07-29, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Då tycker jag att alla HAN ska gå ur Försvarsmakten, bara skit och dra därifrån. Så kan dom stå där med sina HEN som är en förkortning på Henne.

Jag hoppas ärligt talat vi blir anfallna för nu är jag så jävla less på skiten. Jag känner ingenting för Sverige längre, vi har ingenting att vara stolta över längre.
Nä, för har man som du varken hus, mark, egendom, företag eller annat att försvara så kanske man lika gärna kan bli internerad och tvingad att tvångsarbete åt fienden. Fast jag tror inte du skulle tycka det var så kul det heller.
Citera
2024-07-29, 09:07
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Man kan ju undra varför TS inte går direkt till källan dvs Försvarsmaktens egna pressmeddelande kring kampanjen innan hen börjar svamla?

Kanske TS är en svagbegåvad idiot som bara klarar av att läsa Fria tider?

Varsågod TS, här har du Försvarsmaktens pressmeddelande.

"I år har Försvarsmakten uppdaterat den militära sägningen "Vi kommer kämpa till siste man" till "Vi kommer kämpa till siste hen".

Kampanjens budskap understryker vårt syfte och mål att försvara Sverige och våra allierade, oavsett kön eller vem de väljer att älska. Genom att anpassa språkbruket vill Försvarsmakten visa att man står för de värderingar som genomsyrar vårt samhälle.

- Försvarsmakten har länge arbetat för att främja mångfald och inkludering. Denna kampanj är ett ytterligare steg i att visa på hur viktigt det är att påminna om allas lika värde. Vi tror att mångfald stärker vårt försvar och gör oss bättre rustade att möta framtiden, säger Johan Landeström, marknadschef på Försvarsmakten.

Kampanjen kommer att synas under Prideveckan 2024 med utomhus- och sociala medieenheter samt i tryck. Under Stockholm Pride kommer Försvarsmakten även att delta med aktiviteter och samtal för att stödja HBTQ+-gemenskapen."

https://www.mynewsdesk.com/se/forsvarsmakten/pressreleases/foersvarsmakten-kommer-att-kaempa-till-siste-hen-under-stockholm-pride-och-alla-andra-dagar-3335588
Så går det när en massa bögar och flator får bedrivs politisk aktivism.
Citera
2024-07-29, 09:11
Medlem
Baalzamons avatar
Tänk ett steg längre. Om kriget verkligen kommer så blir militären en maktfaktor i landet, då vill man kanske inte att den skall bestå av klassiskt maskulina högermän, det som traditionellt utgjort vår militär. Det kan finnas en djupare tanke bakom det här. Men förmodligen är det bara någon politiskt tillsatt vänsterextremist som hamnade på styrande plats inom militären under miljöpartiets tid vid makten...
Citera
2024-07-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag tycker inte det är något fel på själva tanken, men språkligt berör det mig illa. Det borde inte heta ”kämpa till sista hen” eftersom ordet hen är tänkt att användas på samma sätt som han eller hon. Försvarsmakten har ju aldrig sagt ”kämpa till sista han” eller ”kämpa till sista hon”. Hen ersätter normalt inte ”man” eller ”kvinna” utan ”han” eller ”hon”. Vill Försvarsmakten inte använda ”man”, och vara inkluderande hade det vara snyggare och mer korrekt språkligt att skriva ”kämpa till sista person”. Att ordet ”hen” (som är ett väldigt bra och praktiskt ord när det används på rätt sätt och som det var tänkt) används i det här fallet får nog antas bero på bristande kunskap i svenska språket, ett misslyckat flirtande med HBTQ-rörelsen eller ett lika misslyckat försök att verka moderna och ungdomliga.

Att använda ett ord fel på det viset visar bara att de inte tar sitt eget budskap på allvar och därmed får troligen reklamkampanjen motsatt verkan.

Exakt. Tidigare har ÖB bara pratat om män och kvinnor. Nu inkluderar ÖB och går vidare med "hen".

"– Om vi av någon anledning skulle stå ensam som land så lovar jag att Försvarsmakten kommer att göra allt vi kan ned till sista man eller kvinna som står med vapen i hand, säger Bydén i en TT-intervju."

https://www.expressen.se/nyheter/ob-sverige-forsvaras-till-sista-soldaten/

Det kan helt enkelt vara så att Försvarsmakten står upp för allas lika värde.

https://www.mynewsdesk.com/se/forsvarsmakten/pressreleases/foersvarsmakten-kommer-att-kaempa-till-siste-hen-under-stockholm-pride-och-alla-andra-dagar-3335588

Det får du tycka precis vad du vill om.

Tack Försvarsmakten för att ni finns!
Citera
2024-07-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Pronomenet "man" (= människa) har inget med substantivet "man" (= person av hankön) att göra. Framförallt kan substantivet "man" inte ersättas med det ovanifrån införda neopronomenet *"hen".

Antingen är det så här illa ställt när nysvenskan etablerar sig, eller så provocerar försvarsmakten med en avsiktlig groda. Men försvaret ska försvara Sveriges gränser, inget annat. De ska inte uttrycka politiska åsikter.

Nej, det grammatiska i det hela kanske inte är korrekt. På samma sätt som det ju inte heller är grammatiskt korrekt att skriva att ingen hen troligtvis kommer försvara Sverige med vapen i hand, ifall man menar att ingen ickebinär skulle göra detta.

Min poäng var bara att i svenska språket så används hen inte bara när man diskuterar ickebinära eller andra som av olika anledningar inte vill att man använder han eller hon när man pratar om dem. Att säga "Jag såg inte hur hen var klädd för det var så mörkt" kan betyda något så enkelt som att man inte bara missade att notera färgen på kläderna utan också huruvida det var en man eller kvinna som man såg.

Så om man bortser från det grammatiskt korrekta (jag hade för dåliga betyg för den diskussionen) är väl det enda försvarsmakten vill säga att även andra än manliga soldater är beredda att strida för landet. hur blir det en politisk åsikt?
Citera
2024-07-29, 09:14
Medlem
bergsturks avatar
Det är Johan Landeström, marknadschefen (ja!) hos Försvarsmakten som ligger bakom den här pridekampanjen, precis som han gjorde med den där prideflaggan i pansarstål förra året. Han var förut varumärkesstrateg (ja!!!) i samma organisation.

Ingen nyhet att försvaret fullständigt missköter sitt uppdrag på många nivåer. Leka företag ska de inte pyssla med, och försvaret kommer under all överskådlig framtid ha betydligt större nytta av Epa-pojkar från landsbygden än blåhåriga könsbytare från Södermalm, så kommunikationen är fullständigt felriktad.
Citera
2024-07-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Tyst nu, din kommunist. Vi vet att ni kom på erat lilla skit ord igår.

Nu går du hem och lär dig att vi i Sverige skriver ihop ord som "skitord". Eller så kan du flytta till något land där de skriver isär.
Citera
2024-07-29, 09:16
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Fan vad efterblivet. Om man inte vill säga "kämpa till siste man" kan man väl säga "kämpa till siste person" eller något liknande.
"Kämpa till siste hen" är ju så jävla stört det kan bli. Pinsamt.

Du sätter fingret mitt i kärnan,
'hen' är ett politiskt ord medan 'person' inte är det.

Skicka alla hens och deras förespråkare till fronten i operation kött-tsunami.
Citera
2024-07-29, 09:16
Medlem
Trontie123s avatar
"Allas lika värde" sålänge man inte har svår adhd eller autism för då sållas man ut automatiskt...

Har jävligt mild autism och är mer normal än de utan en diagnos men pga ett streck pp ett papper för jag ej mönstra..
Citera
2024-07-29, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Så om man bortser från det grammatiskt korrekta (jag hade för dåliga betyg för den diskussionen) är väl det enda försvarsmakten vill säga att även andra än manliga soldater är beredda att strida för landet. hur blir det en politisk åsikt?

För att det inte är kontroversiellt med kvinnor i försvaret, men väl med transpersoner och andra "ickebinära". Transsexualism är en psykisk sjukdom, och försvaret passar sig inte för den sortens sköra klientel. En person som är förvirrad kring sin egen identitet ska inte befinna sig i närheten av vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in