2024-07-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Har märkt det. Många troll som tagit sig in på den nya sidan också

Har inte hunnit dit och läsa än.
Haft fullt upp hela dagen med att bara vara med min hund.
Behövde en dag med henne för det här gör så jävla ont.
Jag blir riktigt illa berörd när man läser hur Essie blivit behandlad, hur andra djur i familjen blivit behandlad och även hur tösen blivit behandlad.
Hon är nog oxå en sorts offer i det här.
Att aldrig få gränser, regler eller konsekvens av dåliga beslut och uppförande gör inte en lycklig människa.
Citera
2024-07-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så när flickan har hunden, finns det inte längre någon risk för att personal får en snyting eller en kniv i magen?

Då är det "bara" hunden som kan få stryk? Men kniv då, eller?

Läste du inlägget, där jag var ganska tydlig med att det inte gick att dra några slutsatser om den här familjen och situationen, baserat på mitt tankeexperiment??

Så försöker du ändå dra slutsatser??
Men visst, i det tankeexperimentet så blir det bara hunden som riskerar en smäll. Dock var tanken med det att vissa att det kan vissa gånger vara en acceptabel risknivå för att använda hundar.
Citera
2024-07-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Det är precis det man kan, autister brukar ha glest sittande ögon och bred läppfåra.

Sen finns ju Fragil X- eller Prader Willis syndrom som ger avvikande utseenden.

Då kan jag tala om för dig att jag har autism och har inte något av det. Jag har även läst medicin på universitetet och då behandlades under någon föreläsning olika syndrom, men ingenting av det som du påstår. Jag antar att du har kokat ihop det själv eller läst det i nån gammal rasbiologibok (hittepåskit) från typ elvahundratalet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu säger inte jag att det har någon som helst koppling till fallet, för att det är ett tankeexperiment.

Men låt oss säga att vi har person A. Hon gillar knivar när hon blir arg. Inte något gulligt utan ren lust att mörda med kniven. Och arg blir hon. Ofta, minst 40 gånger per dag. På det stödboendet hon är på, så har man försökt allt, västar, tyngdtäcke gosedjur och inget hjälper. Men så försöker man med en assistanshund. Och första veckan får vi ner anfallen till en gång i veckan. Andra veckan blir det en gång i veckan men utan kniv, för hon vill inte skada hunden.

Om du frågar mig om det är värt att riskera att hunden en gång i veckan kan få en spark jämfört med att två människor kan få en kniv i magen 40 gånger per dag, 7 dagar i veckan.

Jag är ärlig, självklart ser jag den risken som acceptabel.

Och nej, vad jag vet så är det ingen koppling till fallet vi har här.

Förutom att vi har en djurskyddslag i Sverige, att sparka på en hund är inte tillåtet även för en "liten flicka" på 24 år.
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Är det bekräftat att A fått plats på boende och ska flytta in nu? Det ligger tre platsannonser ute för assistentjobb i Enköping genom samma firma som haft hand om A hittills, och med matchande beskrivning av klient och liknande. Senaste publicerades 26 juli.

Modersmål persiska. Kan inte vara samma klient?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Läste du inlägget, där jag var ganska tydlig med att det inte gick att dra några slutsatser om den här familjen och situationen, baserat på mitt tankeexperiment??

Så försöker du ändå dra slutsatser??
Men visst, i det tankeexperimentet så blir det bara hunden som riskerar en smäll. Dock var tanken med det att vissa att det kan vissa gånger vara en acceptabel risknivå för att använda hundar.
Jag läste vad du skrev, och min fråga bygger på det.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Finns ju olika syndrom som ger ett säreget utseende och som inte sällan också inkluderar autism och intellektuell funktionsnedsättning.
Vad spännande att du kan sånt här. Hur menar du mer detaljerat?
Jag har vänner med autism och som har inga utstående tänder eller ögon.
Annars har jag läst någonstans (kan inte minnas var) att utstående ögon och extremt stora tänder är ett tydligt tecken på inavel. Gomspalt är normalt förekommande på incest offer också. Berätta mer om det du vet.
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vad har föräldrarna sagt angående Essie? Har de sagt att hon är död, som pappan sa de skulle göra när hon och mamman kom tillbaka?
Citera
2024-07-28, 23:20
Medlem
KrokodilenGenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Ja det är ju så som samhället beslutat att det ska vara. Dvs man har ansvar som förälder över sina barn till dess att de blir 18 år. Sen är det ansvaret frivilligt och barnen vuxna och ska då klara sig själva.

När det kommer till människor med olika former av funktionsnedsättningar så har vi därför en lagstiftning som reglerar vad som ska gälla avseende ansvarsfördelning när en person med funktionsnedsättning blir vuxen. Den säger inte att föräldrarna fortsatt ska bära något slags föräldraansvar utan om en person kvalar in till någon av de tre personkretsarna som Lagen om stöd och service för funktionsnedsatta omfattar så har man som funktionsnedsatt person rätt att ansöka om stöd och service enligt LSS och ansvaret för den omvårdnaden och omsorgen är då kommunens och inte föräldrarnas.
I praktiken får däremot föräldrar till vuxna funktionsnedsatta barn ofta jobba ihjäl sig dubbelt också när deras barn är vuxna. Ofta helt utan ersättning om de inte anställs som assistenter. Men ansvaret är inte deras.

Men grundprincipen är att vuxna personer med funktionsnedsättning ska kunna leva så normallikande liv som möjligt med hjälp av samhällets resurser utifrån deras behov.

Det är således inte en fråga om åsikter utan så ser det svenska socialförsäkringssystemet ut avseende människor med funktionsnedsättning. För sedan samhället börjat betrakta också dem som människor och medborgare i samhället så har man slutat behandla dom som djur som man förr låste in i en bur och kastade bort nyckeln till, för att ingen skulle behöva se att de fanns. Men jag ser att det finns de också i den här tråden som tycker att vi ska tillbaka till 1800 talet också i dag och som inte verkar anse att funktionsnedsatta människor förtjänar något som helst människovärde… såvida de inte uppför sig som vore de friska…

Så samhället har alltså beslutat att man är friad från ansvar att uppfostra sina barn? Oavsett diagnos eller ej - det är ju det du säger.
Mitt inlägg handlade INTE om huruvida man har ansvar osv tills barnet fyller 18, det gällde kort och gott normal uppfostran som man normalt börjar med när barnet föds.
Som sagt så kan man lära en 4åring oerhört mycket kring rätt och fel.
Och du dessutom, 1800-talet var inte alltid helt fel ute gällande inlåsning och bortkastande av nyckel.
Då är det inte flickan jag syftar på utan andra i hennes närhet.
Citera
2024-07-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Modersmål persiska. Kan inte vara samma klient?

Nej inte den naturligtvis.
Citera
2024-07-28, 23:21
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Spännande du kan väl beskriva hur man ser att någon är autistisk från bara utseendet 😂

Hos pojkar finns utseendemässiga drag som går igen; off topic men finns mer att läsa om det.
Citera
2024-07-28, 23:21
Avslutad
Citat:
Då kan jag tala om för dig att jag har autism och har inte något av det. Jag har även läst medicin på universitetet och då behandlades under någon föreläsning olika syndrom, men ingenting av det som du påstår. Jag antar att du har kokat ihop det själv eller läst det i nån gammal rasbiologibok (hittepåskit) från typ elvahundratalet.

Googla själv då på autistiska ansiktsdrag/autistic facial features, Fragil X och Prader Willis om du inte tror mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in