2024-07-28, 22:55
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det finns väldigt mycket evidens kring framgångsrikt arbete med assistanshundar för personer i den här patientgruppen. Finns många exempel på det också i Sverige. Men det bygger också på att teamet runt personen är relativt stabilt och att det inte ständigt uppstår en massa konflikter mellan personal och familj. För då blir det lätt lika hemskt att vara hund där som i vilken bråkig och gränslös familj som helst. Sen kan det behövas regelbunden fortsatt coachning och uppföljning av hur det funkar och kanske också extra bemanning till en början innan man får till fungerande rutiner. De flesta assistanshundar tycker också att deras uppdrag ör roliga och de utför dem med stolthet stor precision. De är ofta mycket skickligare än människor eftersom det också ofta uppstår ett väldigt fint band mellan brukaren och hunden.

De flesta autistiska personer (med eller utan intellektuell funktionsnedsättning) är inte totalt oberäkneliga men ju mer kaos och oordning det är runt omkring desto mer ökar risken för utbrott och utåtagerande.

Att ligga steget före och vara sin brukarpersons förlängda arm och stöd är vad yrkesrollen som personlig assistent går ut på. De är inte hemtjänstpersonal som enbart utför saker åt sin kund. Assistenter jobbar mycket mer med sin brukarperson och meningen ör ju att de ska lära känna personen och bidra till att skapa en så trygg och bra livssituation för den personen som möjligt utifrån förutsättningarna.

Om situationen som uppstått här är ett resultat av att just den här flickan skulle vara något slags totalt hopplöst fall, (såna finns nästan inte ska man veta då) eller om det brustit i arbetsgivaransvar i fråga om lämplig ledning, handledning, rutiner och stöd för personalen förutom sanslös omsättning av personal som sparkas och säger upp sig till höger och vänster - det är ännu oklart och inget som folk här kan gissa sig till för att de ”känner efter”, ”tycker” eller ”vill” att det ska vara på det ena eller det andra sättet.
Det känns som du skyller kaoset på assistenterna?
Av det som kommit fram verkar pappan (och ev mamman?) varit väldigt delaktiga, styrt och ställt, kommit men nya regler och krav, sparkat anställda som inte gör som föräldrarna säger, osv.
Om föräldrarna hade backat och låtit assistansbolaget och assistenterna sköta sitt jobb hade det kanske funkar mycket bättre.
Och hunden skulle ha lämnats tillbaka direkt när man insåg att det fanns risk att hunden kunde bli sparkad, slagen eller på annat sätt fara illa.

Jag hoppas det blir bra för dottern i nya boendet, och att det funkar bättre för henne där.
Citera
2024-07-28, 22:57
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nu säger inte jag att det har någon som helst koppling till fallet, för att det är ett tankeexperiment.

Men låt oss säga att vi har person A. Hon gillar knivar när hon blir arg. Inte något gulligt utan ren lust att mörda med kniven. Och arg blir hon. Ofta, minst 40 gånger per dag. På det stödboendet hon är på, så har man försökt allt, västar, tyngdtäcke gosedjur och inget hjälper. Men så försöker man med en assistanshund. Och första veckan får vi ner anfallen till en gång i veckan. Andra veckan blir det en gång i veckan men utan kniv, för hon vill inte skada hunden.

Om du frågar mig om det är värt att riskera att hunden en gång i veckan kan få en spark jämfört med att två människor kan få en kniv i magen 40 gånger per dag, 7 dagar i veckan.

Jag är ärlig, självklart ser jag den risken som acceptabel.

Och nej, vad jag vet så är det ingen koppling till fallet vi har här.
Kan det vara så att Person A ( monstret) är så fascinerad utav knivar och en dag blev lusten att kallblodigt mörda så stor så kniven hamnade i hunden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
När man ser bild på A så har hon ett klassiskt inavels ansikte. Övre tandraden sticker ut någon vansinnigt. Ser mycket vanskapt ut.
Funderar på om det kan vara incest?
Skulle inte förvåna mig om pappan har varit där och kladdat på henne.
Ryktas om att han gillar unga tjejer.

Ja, jag tror det är orsaken till hennes våldsamt utåtagerande beteende och orsaken till att han ger henne allt hon pekar på men samtidigt ser till att hon aldrig får vara trygg med personalen. Han vill att hon ska vara tyst.
Citera
Medlem
Citat:
Pappan gjorde ett inlägg på FB där han skrev att hunden hade fått sparkar, men det var assistenternas jobb att styra undan.
Nu är alla inlägg om erkännande raderade. Jag var dum och tog ingen skärmdump. Helt övertygad om att någon har gjort det.

Mm det raderas en hel del i den gruppen som styrs av familjen.

Jag tror att tösen skulle må bäst av
1: Avskärmas HELT från anhöriga en tid för att få landa i nya boendet
2. Medicineras. Tror inte hon mår bra själv av sina utbrott där hon skadat.
3. Fasta rutiner. Schemalägg allt. Tex Måndag mellan13-15 badar vi. Och klockan 15 går man upp. Går man inte upp blir det konsekvens.
Kommer inte ta lång tid innan hon fattat spelreglerna.

Haha ja man ska egentligen skärmdumpa allt .
Citera
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Nu säger inte jag att det har någon som helst koppling till fallet, för att det är ett tankeexperiment.

Men låt oss säga att vi har person A. Hon gillar knivar när hon blir arg. Inte något gulligt utan ren lust att mörda med kniven. Och arg blir hon. Ofta, minst 40 gånger per dag. På det stödboendet hon är på, så har man försökt allt, västar, tyngdtäcke gosedjur och inget hjälper. Men så försöker man med en assistanshund. Och första veckan får vi ner anfallen till en gång i veckan. Andra veckan blir det en gång i veckan men utan kniv, för hon vill inte skada hunden.

Om du frågar mig om det är värt att riskera att hunden en gång i veckan kan få en spark jämfört med att två människor kan få en kniv i magen 40 gånger per dag, 7 dagar i veckan.

Har jag förstått dig korrekt i att du anser att samhället inte ska ha rätt att hindra A från att leva ut sin aggressivitet?
Citera
2024-07-28, 22:58
Medlem
Citat:
Det bör verkligen kollas upp av IVO, för det ska inte vara möjligt. Oftast förs journaler elektroniskt men om det görs för hand så borde det då finnas utrivna sidor och fattas anteckningar för en massa dagar.

Eller så är det en efterhandskonstruktion som inte stämmer.

Oavsett så har mig veterligen ingen i personalen gjort någon IVO anmälan fortfarande…

Sanningen brukar komma fram, vi får väl se.
Citera
2024-07-28, 23:00
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Mm det raderas en hel del i den gruppen som styrs av familjen.

Jag tror att tösen skulle må bäst av
1: Avskärmas HELT från anhöriga en tid för att få landa i nya boendet
2. Medicineras. Tror inte hon mår bra själv av sina utbrott där hon skadat.
3. Fasta rutiner. Schemalägg allt. Tex Måndag mellan13-15 badar vi. Och klockan 15 går man upp. Går man inte upp blir det konsekvens.
Kommer inte ta lång tid innan hon fattat spelreglerna.

Haha ja man ska egentligen skärmdumpa allt .
Har märkt det. Många troll som tagit sig in på den nya sidan också
Citera
2024-07-28, 23:00
Medlem
Dopys avatar
Citat:

Nej det är inte värt det, i ditt tankeexperiment är ju personen helt klart en fara, då får man ju ge höga doser mediciner så personen blir lugn och glad, kanske t.o.m inskriven på psyk.
Man låter inte ett djur lida bara för att en människa är sjuk. Då får man tvångsvårda den sjuka människan.

Ditt tankesätt att det är okej att låta djur lida i onödan är bara fruktansvärt.
Senast redigerad av Dopy 2024-07-28 kl. 23:10.
Citera
2024-07-28, 23:01
Avslutad
Citat:
När man ser bild på A så har hon ett klassiskt inavels ansikte. Övre tandraden sticker ut någon vansinnigt. Ser mycket vanskapt ut.
Funderar på om det kan vara incest?
Skulle inte förvåna mig om pappan har varit där och kladdat på henne.
Ryktas om att han gillar unga tjejer.
Hon har nog bara fått pappans drag.
Citera
2024-07-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
"vi" får ner anfallen till en gång i veckan?

Tänkte också på det!!! Han säger emot sig själv hela tiden.
Citera
2024-07-28, 23:03
Medlem
Citat:
Det bör verkligen kollas upp av IVO, för det ska inte vara möjligt. Oftast förs journaler elektroniskt men om det görs för hand så borde det då finnas utrivna sidor och fattas anteckningar för en massa dagar.

Oavsett så har mig veterligen ingen i personalen gjort någon IVO anmälan fortfarande…

Hmm hur skulle du fått reda på om det gjorts några IVO anmälningar tro du är väl knappast nära anhörig ? Eller ?
Citera
2024-07-28, 23:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Inte mig veterligen heller och om nån vet, är bäst att inte säga så mycket, så man inte agerar nyttig idiot.

Det kan mycket väl finnas, men det är sommar och IVO anmälan är en lång procedur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in