Citat:
Ursprungligen postat av
Perkulatorkaffe
Ukraina offrar människoliv varje dag för att efterkomma NATO-krav på att inte skjuta med HIMARS, ATACMS och kryssningsrobotar mot mål på ryskt territorium.
Och varje dag skickar ryssarna bombflyg från den där Olenja-basen för att bomba ukrainskt territorium.
Jag känner inte en tillstymmelse till betänkligheter inför att ukrainarna skickar drönarbomber mot skiten.
Däremot undrar jag hur de lyckades. En fundering jag haft är varför det där lilla bombkonverterade ultralättplanet har landningsstället kvar.
Kan ukrainarna ha varit så infernaliskt fräcka att de helt sonika tagit ner kärran på någon gudsförgäten vägsträcka efter vägen och tankat den?
Ryssland är stort och det är många som har stort behov av pengar och kan tänka sig att stå redo med några jeepdunkar.
Inte minst om de har släktingar i Ukraina.
En ledtråd. Du ser fel sak framför dig.
Redan på 1970 talet och kalla kriget tränade svenskt datastött luftvärn på att skjuta ned Sovjetiska obemannade flygplansdrönsrönare i vikt och storlek av en buss. Ukraina var ryskt område då och där tillverkades de.
Ritningar och ingenjörer från den tiden finns troligen kvar än i Ukraina.
Modell 2023-2024 ser säkert mycket annorlunda ut nu och med modern teknik.
De var svåra att upptäcka då och skjuta ner. Säkert inte lättare idag. Tror inte den kompetensen finns i Ryssland.
Det innebär att hela Ryssland nu kan träffas. När som helst. Vore jag Putin, vilket Gud förbjude, är det nu hög tid att ryssarna samlar ihop sitt skrot och skyndsamt drar hem till moder Ryssland.
Medans Kjertsbron finns kvar. Det blir långt och tungt att simma hem för ryssarna över Svarta Havet med allt stöldgods surrat på ryggen