2024-07-28, 12:58
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Läsförståelse verkar inte riktigt vara din starka sida. Rekommenderar att du läser vad jag faktiskt skrev igen.

Oaktat tycks vi inte komma så mycket längre. Det jag efterfrågade var vilka likheter som fanns utöver att de stod bakom ett bord. Som svar har jag fått diverse bortförklaringar, dina åsikter och lite oklart trams om muslimer.

Du får naturligtvis anse att det är tillräckligt likt för att du ska bli upprörd, det står dig fritt. Men faktum kvarstår att den enda likheten är att det är en grupp personer bakom ett bord. Det är, enligt min uppfattning, ett mycket svagt argument för att det här skulle vara någon form av parodi eller hån mot kristendomen.

Bara för att ditt intellekt är för klent för att se mer än en likhet så betyder det inte att så är fallet. Problemet för många kristna är nog inte att gör parodi utav konstverket utan det är nog att Jesus avbildas som ett degenererat transfetto. Detta hade i sig inte varit ett problem för många men eftersom både judarna och muslimerna är så jävla känsliga så är det inte mer än rätt att kristna också kräver samma hänsyn.

Den sista nattvarden är en av de mest kända konstverken i världen och man använder givetvis berömdheten för att alla ska förstå att fettot i mitten symboliserar Jesus. Man börjar inzoomad på Jesusfettot och zoomar sedan ut för att visa lärjungarna på sidorna. Alla förstår detta utom du.

En klar symbolik är att Jesus ofta avbildas med gloria. Gloria i kristendomen betecknar helighet. Har du någon annan förklaring till varför man satt en gloria på fettot i mitten?

Det är en klar likhet med Sista nattvarden att mannen med glorian är placerad i mitten. Kanske tror du att de filmar på detta vis för att de ska göra sig redo för presskonferensen efteråt?

Du har tidigare nämnt att endast bilden med bordet som var likt Sista nattvarden men jag har serverat ännu en. Har du nåt mer att bjäfsa om eller vill du att jag ska peka ut fler uppenbara likheter och "sammanträffanden"?

Deltagare har dessutom gått ut med att de har velat provocera och uppenbarligen så har de lyckats med detta. De har varit väl medvetna om symboliken och likheterna.
Citera
2024-07-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Bara för att ditt intellekt är för klent för att se mer än en likhet så betyder det inte att så är fallet. Problemet för många kristna är nog inte att gör parodi utav konstverket utan det är nog att Jesus avbildas som ett degenererat transfetto. Detta hade i sig inte varit ett problem för många men eftersom både judarna och muslimerna är så jävla känsliga så är det inte mer än rätt att kristna också kräver samma hänsyn.

Den sista nattvarden är en av de mest kända konstverken i världen och man använder givetvis berömdheten för att alla ska förstå att fettot i mitten symboliserar Jesus. Man börjar inzoomad på Jesusfettot och zoomar sedan ut för att visa lärjungarna på sidorna. Alla förstår detta utom du.

En klar symbolik är att Jesus ofta avbildas med gloria. Gloria i kristendomen betecknar helighet. Har du någon annan förklaring till varför man satt en gloria på fettot i mitten?

Det är en klar likhet med Sista nattvarden att mannen med glorian är placerad i mitten. Kanske tror du att de filmar på detta vis för att de ska göra sig redo för presskonferensen efteråt?

Du har tidigare nämnt att endast bilden med bordet som var likt Sista nattvarden men jag har serverat ännu en. Har du nåt mer att bjäfsa om eller vill du att jag ska peka ut fler uppenbara likheter och "sammanträffanden"?

Deltagare har dessutom gått ut med att de har velat provocera och uppenbarligen så har de lyckats med detta. De har varit väl medvetna om symboliken och likheterna.

Då ska vi se om jag förstår dig rätt, likheterna är alltså:
1. De står bakom ett bord, och
2. Det står en person i mitten.

Åter, ta egentligen valfri bild från en presskonferens eller frågestund på ett konvent så uppfylls dessa två likheter.

Då konstverket i fråga inte illustrerar Jesus med en gloria känns ju den diskussionen förhållandevis meningslös. Vidare är det väl en krona personen i fråga har och inte en gloria. Hade det varit en platt skiva monterad bakom huvudet så hade man kunnat diskutera om det kan anses illustrera en gloria, men här är det ju en krona som framstår platt i rätt vinkel.

Att hela invigningen är en provokation är det ju ingen tvekan om, det är ju rent av ett uttalat syfte. Dock provokation i dess konstnärliga bemärkelse, att det är provokativt betyder inte att det är riktat mot kristna. Men som sagt, anser du dig provocerad av att de (enligt dig) gör narr av en viss tavla så har de väl lyckats antar jag. Personligen tycker jag det är urlöjligt att bli provocerad på så svaga grunder.
Citera
2024-07-28, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det enda som egentligen är intressant är hur de ställer sig till Muhammedkarikatyrer och koranbränningar.

Är de kritiska mot sådant så ha de rätt att klaga Nu, men om de är OK med sådant så bör de bara sitta ned och hålla käften Nu.

Hur många av dem postade "Je suis Charlie" på sin Facebooksida när det begav sig?

sade personalen på charlie hebdo till muslimerna att de minsann inte har någon rätt att klaga om de inte protesterar mot ecce homo, hbtqp wokeness?

islam och hbtqp har p som gemensam nämnare är det där den oheliga alliansen mot kristendomen är sprungen ifrån?
Citera
2024-07-28, 13:16
Medlem
wwrs avatar
Man skall inte håna en religion vid en OS-invigning som dessutom avser att "förbrödra" folken. Det visar hur långt woke och deras hat har gått.

Det visar vilken sida som sprider hat.
Senast redigerad av wwr 2024-07-28 kl. 13:20.
Citera
2024-07-28, 13:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Nja. När samhället var kristet så uppehölls ordningen av två storheter som drog åt samna håll. Kyrkan, som alltid varit upplyst och förlåtande, och härskaren av Guds Nåde som definitivt inte varit det.

Sedan kom upplysningen, Franska revolutionen, 1800-talets liberala frimurarrevolutioner mm och plötsligt drog inte Kyrka och Stat åt samma håll längre. Tvärtom så motverkade staten Kyrkan. Med katastrofala följder för Kyrkan som just pga sin upplysthet, tolerans och tendens att förlåta står helt försvarslös.

Det du nu ser runt om i världen är en reaktion på detta. Det är inte Kyrkan som försöker ta över makten utan kristna lekmän som åter vill att staten ska styras av ledare av Guds Nåde och dra åt samma håll som Kyrkan.

Apropå att se runt om i världen så tittade jag på OS-invigningen i Paris och den speglade inte direkt det du tycker dig se runt om i världen.
Citera
2024-07-28, 13:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindansarengabriel
Var det någon som lade märke till det lilla asiatiska barnet som var en av ”apostlarna” vid gammelsmurfens sista nattvard? Inte flera barn, som i ett barnkalas, utan bara en ensam unge.
Jag tror inte det var ett barn utan snarare en späd vuxen som symboliserade AgePlay-kulturen.
Citera
2024-07-28, 13:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindansarengabriel
Var det någon som lade märke till det lilla asiatiska barnet som var en av ”apostlarna” vid gammelsmurfens sista nattvard? Inte flera barn, som i ett barnkalas, utan bara en ensam unge.

Och detta barn representerade de ljusblå och rosa färgerna i den stolta hbtq+ regnbågen. Vad kallar de det för? ”När man utmanar normer omkring kärlek mellan olika åldrar, osv”, pedofili. RFSL har tonat ner kampen för pedofilin, därför att allmänheten inte var redo, men nu kanske den börjar bli det?

Fy fan, så otroligt vidrigt, stackars barn och för hela världen att se. Vart är vi på väg?
Svenska kyrkan hade en liknande nattvardskontrovers för några år sedan och jag förstod det som att de sexuellt förvirrade representerade de små och förtryckta som stod under Jesus beskydd. Man får hoppas att kyrkan åtminstone inte håller pedofilerna för de små och förtryckta.

Och den som förför en av dessa små som tro, för honom vore det bättre, om en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet. — Markus 9:42

Europa framstår nu som ett Sodom för båda de stora kärnvapenmakterna.
Citera
2024-07-28, 13:32
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolbertarian
Vad anser ni?

Stämningsfull eller respektlöst mot kristna och den sämsta öppningsceremonin någonsin?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13678321/christians-slam-paris-olympics-opening-woke-supper.html
Musk söker nya sponsorer bland arabiska shejker.
Alla sätt är bra utom de som inte funkar för de som inte får nog av pengar.
Citera
2024-07-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Man saknar tiden då staten försåg Kyrkan med en kontext där hon kunde frodas och i lugn och ro sköta det uppdrag hon fått av Kristus, att leda själarna till frälsning. Det uppdraget har minst sagt haltat sedan staten togs över av människor som inte styr med Kyrkans bästa för ögonen.
Och varför skulle en stat styra med en av alla hundratals religioner bästa för ögonen? Ni får väl anstränga er lite mer och värva fler till just er klubb.
Citera
2024-07-28, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och varför skulle en stat styra med en av alla hundratals religioner bästa för ögonen? Ni får väl anstränga er lite mer och värva fler till just er klubb.
Varför inte? Varför skulle kristna lekmän inte vilja ta över staten och driva samhället i den riktning de önskar? Alla andra gör ju det. Finns det någon särskild anledning att just kristna ska diskrimineras i det avseendet tycker du?
Citera
2024-07-28, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kompisenduvillha
Du menar Islam är den starkaste killen i klassen? Islam är 90% efterblivna outbildade idioter. Men visst det är ofta mobbare också. Så liten poäng har du kanske.
Jag menar att kristna aldrig ger tillbaka. Men det är en situation som endast varit gällande sedan andra världskrigets slut. Före dess och från Konstantin så har de kristna alltid gett tillbaka. Att kristna är svaga och låter sig hunsas är en historisk anomali. Förhoppningsvis ändrar det sig igen.
Citera
2024-07-28, 13:53
Medlem
C0ws avatar
Det har var fan inte en öppningsceremoni för ett OS, utan snarare en ceremoni för att markera slutet på allt vad normalitet, moral, anständighet och beteende är och för att markera att den "progressiva", "moderna", sinnessjuka, äckliga och degenererade världen är här för att stanna och ska spridas till varje pris.

Fattar inte hur folk tycker att sånt här är ok. Den här ceremonin hade varit otänkbar för bara typ 15-20 år sen då folk fortfarande var normala. Då hade allt från ledare till sponsorer, idrottarna, media, vanligt folk... ja, i stort sett alla reagerat kraftigt på det här... men efter så många år av politiskt korrekthet, hjärntvätt och cancelkultur så har fan folk blivit helt blinda för hur sinnessjukt det här egentligen är. Usch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in