2024-07-27, 23:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Autism har inget med destruktivt beteende att göra..

Det finns olika sorts autism, någon/några är mycket destruktiva.

Dessutom är många autister traumatiserade av vanlig uppfostran, för de förstår inte varför de blir tillsagda, eller varför man ska skynda på att äta maten (för man ska iväg sedan) eller varför man måste (ibland) passa en specifik tid.! Några få exempel.....
Citera
2024-07-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Mycket bra inlägg, men varför försöker ni "proffs" inte att förändra detta urusla system? Vi lekmän blir ju bara kallade för diverse skällsord när vi påtalar helt uppenbara brister!

Trooo mig! Det skriks från alla socialkontor på alla sätt det går! Men alltid för döva öron! Det finns inga pengar! Tillslut orkar man inte längre o framförallt handläggare säger upp sig. Det är KRIS på socialkontoren i stort sätt i hela Sverige. Dom som tar dom här jobben är väldigt unga o många gånger helt nya. O förväntas göra det absolut svåraste jobbet/bedömningarna utan erfarenhet. Sen hittar man på att det ska finnas iaf En ”senior” handläggare i varje enhet med mer erfarenhet som ska stötta upp dom andra, vilket kan innebära någon som jobbat typ 2år. Det leder till extremt hög omsättning av personal för folk säger upp sig efter nått åt eller blir sjukskrivna. Ungdomarna kan ha haft 5-6 olika handläggare på bara några år. Det Byggs inga relationer eller förtroenden alls o ändå ska dessa personer ta livsavgörande beslut för barnen/ungdomarna.
Självklart finns det undantag med handläggare med lång erfarenhet o som jobbat länge på samma kontor, men det är som sagt verkligen undantag.

Socialtjänsten får mycket skit, vilket är helt rätt då det är ett system som absolut inte fungerar. O det vet kommunerna om. Men när sparkraven kommer som det gjort sista åren så är den här gruppen medborgare inte prioriterade.

Jag har mött riktiga idioter både handläggare/chefer/behandlingspersonal under mina år. Men dom allra flesta gör faktiskt så gott dom kan med förutsättningarna som finns.

Så även om det finns högst olämplig o okunnig personal inom socialtjänsten på alla nivåer så är min uppfattning att det är systemet det är fel på, inte alla som jobbar i det.

När det kommer till SIS har det varit kris i minst 10år både när det gäller personalens utbildning o förutsättningar att arbeta. Systemet är inte anpassat efter den typen av ungdomar som placeras sista 10-15åren. Med det menar jag inte att dom ungdomarna inte ska placeras på låst institution som SIS innebär, dom behöver bort från sina nuvarande livssituationer. Men SIS som det är utformat idag kommer aldrig hjälpa mer än kortsiktigt när dom är inlåsta.

Tyvärr är det här inte sista gången vi kommer se någonting liknande hända.
O det är ingen överraskning för någon som jobbar i systemet. Alla vet.
Citera
2024-07-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Håller med. Någon med bil och bra lokalkännedom har hjälpt till.

Hon har flyttats och troligen inte legat i flera timmar eftersom polisen försökte HLR när de hittade henne.

Ni som säger att en av tjejerna hade nyss flyttat till Landskrona, på vilken adress bor hon och hur långt är det därifrån till området man hittade henne?
Har stått att dom gick från stationen till industriområdet
Citera
2024-07-28, 00:03
Avslutad
Citat:
Mycket bra inlägg, men varför försöker ni "proffs" inte att förändra detta urusla system? Vi lekmän blir ju bara kallade för diverse skällsord när vi påtalar helt uppenbara brister!

Som att säga att enskilda fabriksarbetare på Volvo ska lösa problem med bilmodellerna.

Det går högre upp än så.
Citera
2024-07-28, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Förlåt om jag kanske är 11 på denna boll och nej det är inte mammans FEL men jag skulle vara helt förkrossad i motsvarande läge och fundera på om jag skulle klara livet.

Jag skulle inte sitta och prata om nappar i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xR4G/emilias-mamma-efter-mordet-jag-tror-det-var-svartsjuka?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Återigen, ingen SKULD på henne men konstigt i min värld.

Mamman har nog lite andra drivkrafter i livet än de barn som pga. hennes vanvård fråntogs henne för 10 år sedan.

Och AB har såklart betalt henne för att ställa upp.
Citera
2024-07-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jo
Så kan man tycka
Men vi kan inte ändra förälderns sätt eller fel
Borde fått bättre behandling och en bättre utvecklat system med fosterhem även att släktingar kan adoptera
Staten gör inte sitt!

Borde och borde..
Vem vill ställa upp som forsterfamilj för den här sortens ungdomar? Räck upp en hand!

Och vad får dig att tro att dessa pundarföräldrar har släktingar som a) vill ta sig uppdraget att ta hand om och uppfostra andras ungar? B) är själva lämpade för uppdraget?

Skulle de inte i så fall redan hade ställt upp och hjälpt till - typ mor- och farföräldrar och syskon till pundarföräldrarna?
Citera
2024-07-28, 00:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tvärtom skulle jag säga ! Autister är livrädda för våld och allt mörkt

Det finns former av autism som älskar våld, kriminalitet, knivar, tortyr. Det blir som ett tvångsbeteende för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspastill
Aldrig varit med om så mycket smutskastning på ett offer och dess familj som i denna tråd. Fokusförflyttning behövs.
Hade jag haft info hade jag bidragit.
Jag stör mig nog bara på tonen och hur man skriver om BO mamma bla. Lägger skuld på att dottern fick åka hemifrån osv. Fokus ska vara varför MGM gjorde som hon gjorde!

Helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
hur fan vet du det

Det går att läsa i LVU-domen som lagts ut här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Ja hon misslyckades med att skydda barnen men som de flesta vet är det inte lätt för kvinnor att snabbt lämna destruktiva förhållanden.

Inte nulängre, nej. Vi är tillbaka till 1800-talets kvinnofällor!

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dålig ursäkt. Det är så klart alltid lättare att lämna en man istället för att utsätta sitt barn för fara - typ övergrepp.

Men bryr man sig inte om sin avkomma (förutom i media) då är det svårt..

Nej, oftast blir det delad vårdnad när barnet föds, och den som sparkas ut från förhållandet ofta hemlös, eller så ska bodelning göras osv. osv.
Citera
2024-07-28, 00:17
Medlem
anguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Mamman har nog lite andra drivkrafter i livet än de barn som pga. hennes vanvård fråntogs henne för 10 år sedan.

Och AB har såklart betalt henne för att ställa upp.

Tycker det snarare ser ut som att mamman kan ha ett lätt FAS som orsak till naivitet och dessutom struma. Hon har ju medverkat till att E skulle få en uppväxt i familjehem och det är inte hon utan den andra föräldern som missbrukat.
Citera
2024-07-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Kan någon bekräfta in BO mamma bor i Karlshamn? Har sett en liknande dam driva omkring där.
Nej Tollarp
Citera
2024-07-28, 00:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Trooo mig! Det skriks från alla socialkontor på alla sätt det går! Men alltid för döva öron! Det finns inga pengar! Tillslut orkar man inte längre o framförallt handläggare säger upp sig. Det är KRIS på socialkontoren i stort sätt i hela Sverige. Dom som tar dom här jobben är väldigt unga o många gånger helt nya. O förväntas göra det absolut svåraste jobbet/bedömningarna utan erfarenhet. Sen hittar man på att det ska finnas iaf En ”senior” handläggare i varje enhet med mer erfarenhet som ska stötta upp dom andra, vilket kan innebära någon som jobbat typ 2år. Det leder till extremt hög omsättning av personal för folk säger upp sig efter nått åt eller blir sjukskrivna. Ungdomarna kan ha haft 5-6 olika handläggare på bara några år. Det Byggs inga relationer eller förtroenden alls o ändå ska dessa personer ta livsavgörande beslut för barnen/ungdomarna.
Självklart finns det undantag med handläggare med lång erfarenhet o som jobbat länge på samma kontor, men det är som sagt verkligen undantag.

Socialtjänsten får mycket skit, vilket är helt rätt då det är ett system som absolut inte fungerar. O det vet kommunerna om. Men när sparkraven kommer som det gjort sista åren så är den här gruppen medborgare inte prioriterade.

Jag har mött riktiga idioter både handläggare/chefer/behandlingspersonal under mina år. Men dom allra flesta gör faktiskt så gott dom kan med förutsättningarna som finns.

Så även om det finns högst olämplig o okunnig personal inom socialtjänsten på alla nivåer så är min uppfattning att det är systemet det är fel på, inte alla som jobbar i det.

När det kommer till SIS har det varit kris i minst 10år både när det gäller personalens utbildning o förutsättningar att arbeta. Systemet är inte anpassat efter den typen av ungdomar som placeras sista 10-15åren. Med det menar jag inte att dom ungdomarna inte ska placeras på låst institution som SIS innebär, dom behöver bort från sina nuvarande livssituationer. Men SIS som det är utformat idag kommer aldrig hjälpa mer än kortsiktigt när dom är inlåsta.

Tyvärr är det här inte sista gången vi kommer se någonting liknande hända.
O det är ingen överraskning för någon som jobbar i systemet. Alla vet.
Tack för att du ger oss en inblick i hur det ser ut på socialkontoren.
Det är så lätt att prata skit om personalen där utan att veta närmare hur det fungerar
Citera
2024-07-28, 00:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Föräldrarna gör inte sitt - och staten får skulden. Snyggt. Då slipper föräldrarna ta sitt ansvar och kan peka med hela handen på ”någon annan” - precis som kriminella alltid gör..

Men vad är det du inte förstår????

Staten har gått in med laaagen och tagit barnen av föräldrarna, staten har självmant tagit på sig ansvaret för dessa barn, så hur kan du skylla på föräldrarna??? Barnen har ju liksom inte vuxit upp med sina föräldrar!!
Citera
2024-07-28, 00:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men vad är det du inte förstår????

Staten har gått in med laaagen och tagit barnen av föräldrarna, staten har självmant tagit på sig ansvaret för dessa barn, så hur kan du skylla på föräldrarna??? Barnen har ju liksom inte vuxit upp med sina föräldrar!!
Om föräldrar tar hand om sina barn så behöver inte staten göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in