2024-07-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jo, om allt stämmer, så är det problematiskt.

Det där med Sd har ju jag själv varit inne på tidigare, så det lär ju säkert stämma ;-)

Jag tror det blir problematiskt. Verkar som flera nu träder fram om arbetsförhållanden hos A. Kan ju säga att jag blir chockad över PÖ o även Cs beteende när man läser det.

Är inte så insatt i politik, röstar inte ens eftersom jag inte tycker det gör någon skillnad.
Citera
2024-07-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Hur vet du att de fått sparken?
Majoriteten av de som jobbat där har sagt upp sig enbart på grund av pappans beteende mot dem. Grova kränkningar och övertramp. Pappan skulle aldrig vinna en rättegång om alla kränkningar skulle polisanmälas nu i efterhand. Men jag tror ärligt talat att assistenterna har gått vidare bara konstaterar vilken knäppgök pappan är. Alla assistenter älskade Essie, så att pappan skyller på dem är ett felsteg han kommer att få äta upp så småningom.

Nu är vi ju här igen. Ett stort antal har sagt upp sig på grund av pappan, och ni anser att han gjort olagliga saker.
Varför inte meddela sin arbetsgivare det? Assistansbolaget hade nog jävla hellre hanterat det än att leta folk. Det finns rätta kanaler för saker, och det är inte att komma några år senare och gnälla på Facebook.
Citera
2024-07-27, 19:53
Medlem
Citat:
Det är väl som alltid, även inne på psyket. Man försöker minska anfall, men vid en viss tidpunkt så får man gå ut och stänga dörren, och hoppas att patienten inte skadar för mycket.

Man försöker avleda och minska, men när det inte går så sätter man sig själv i säkerhet. Varför skulle inte Essie kunna göra samma sak.

För jag antog att hon är utbildad för att vara där just då. Annars är det ju ingen mening med en assistanthund, då kunde ju vilken hund som helstcduga. Essie var väl inte billig heller.
Citera
2024-07-27, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
"Alla anställda är problemet? Men ni då? Har du även berättat hur du tilltalar/behandlar personal? Att vi ska be om ursäkt till amanda när vi blir kränkta och slagna? Har du berättat hur du gör utal om muslimer när du hade en muslim anställd? Har du berättat hur du och din fru hittar på lögner? För att hitta något fel hos personal? Har du berättat hur du SOM MAN ber personal trycka in fler tamponger när den har mens för att bada med din dotter? Har du berättat hur nedvärderande du pratar om personal till amanda? Nu får de fan ta och räcka med att anklaga PERSONAL FD PERSONAL hela jävla tiden se era egna fel någon gång!!! Alla vi som jobbat där har älskat essie och tagit hand om henne! Om vi var en sån dålig personal vad är din fru? Vi sitter med amanda 24h medans din fru gör vad? Städar och lagar mat? Hon är väll oxå anställd varför sitter hon ej med amanda? Nej för då jävlar kommer de ursäkter från ert håll! Vi som har slutat där har slutat för DU OCH DIN FRU inte har någon respekt för er personal och för vårt privat liv! Lär er vara tacksamma istället för att klaga i slutändan är det vi Som tagit hand om eran dotter och utan personal hade ni gått sönder FYFAN!"

Från person i FB-gruppen Essie-ska hem.

Tidigare personal beskriver att hen vid ett tillfälle då hen hade mens och istället föreslog att sitta med fötterna i poolen då A skulle bada, fick uppmaningen av PÖ att istället trycka in fler tamponger då hen absolut inte fick neka A.
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-07-27 kl. 20:09.
Citera
2024-07-27, 19:54
Medlem
Citat:
Jo, om allt stämmer, så är det problematiskt.

Det där med Sd har ju jag själv varit inne på tidigare, så det lär ju säkert stämma ;-)

Det jag plötsligt undrar över är mamman var ju anställd som assistent. Som assistent ska man ju ägna sig åt brukaren. Hade familjen städhjälp, nån som hjälpte till med matlagning o tvätt etc. Eller hur funkade det? Åt man pedagogiska måltider tillsammans?
Citera
2024-07-27, 19:54
Medlem
Har inte hängt med helt de senaste 100 sidorna så detta kanske redan lyfts, men:

Reagerar på att PÖ skriver att det är assistenternas uppgift att ta undan Essie om hennes hälsa riskeras pga A. PÖ beskriver samtidigt assistenterna som helt inkompetenta om och om igen (PÖ:s ord, av allt som framkommit verkar det som att det är han som har samarbetssvårigheter). Om PÖ:s åsikt är att alla assistenter är inkompetenta med insikt i A:s problematik utsätter han medvetet Essie för en risk. Skulle gärna höra hur han värderar den risken.

Vidare skriver författaren till kommentaren på dognews (som jag tycker har stora likheter till dels vad PÖ uttrycker sig om, dels hur PÖ uttrycker sig) att en assistanshund är bättre än människor att läsa av när brukaren riskerar att få utbrott. Om det är PÖ som är bakom kommentaren är detta helt motsägelsefullt mot hans försvarstal på Facebook, där det är ”inkompetent personal” som ska förutsäga A:s beteende och avlägsna Essie vid behov.

PA är en utsatt personalgrupp, vars anställning hänger på familjens/brukarens gillande. Samtidigt är de både lågutbildade och lågavlönade, vilket kan göra att de personer som jobbar inom yrket kan vara beroende av uppdraget för sin försörjning. Samtidigt jobbar A:s mamma med assistenterna. Detta kan vara orsak till att anmälan inte kommit in tidigare, det är svårt att rapportera om incidenter anonymt om mamman vet vem som varit närvarande när incidenten inträffat.

Att PÖ direkt går ut och talar om att det är assistenter som tagit Essie tyder på att han varit medveten om hur hunden haft det. Särskilt med facit i hand att ingen nappat på hittelönen. Varför skulle han annars misstänka assistenter, och inte att hunden ev. hoppat över ett staket och att en granne under dagen backar in en bil för att hämta trädgårdsavfall. I min värld är tankegången att hjulspår + försvunnen assistanshund = kidnappad av assistenterna, långsökt om ens villfarelse är att hunden haft det jättebra i hemmet.
Citera
2024-07-27, 19:56
Medlem
Citat:
Nu är vi ju här igen. Ett stort antal har sagt upp sig på grund av pappan, och ni anser att han gjort olagliga saker.
Varför inte meddela sin arbetsgivare det? Assistansbolaget hade nog jävla hellre hanterat det än att leta folk. Det finns rätta kanaler för saker, och det är inte att komma några år senare och gnälla på Facebook.

Sexuellt ofredande är väl ganska olagligt?
De kanske inte vågade? Titta på alla som kommit ut många år efter de blivit antastad, Patrik S tex.
Citera
2024-07-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
För jag antog att hon är utbildad för att vara där just då. Annars är det ju ingen mening med en assistanthund, då kunde ju vilken hund som helstcduga. Essie var väl inte billig heller.

Nu är inte jag en hundexpert, men jag ser det som ett inövat beteende, att försöka lugna, och sätta sig i säkerhet när det inte går.

För människor är det absolut ett inövat arbetssätt. Det är inget man låter folk göra utan att öva och prata.
Citera
2024-07-27, 19:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia

Från person i FB-gruppen Essie-ska hem.

Ouch, ord och inga visor Om detta stämmer är det graverande för föräldrarna.
Citera
2024-07-27, 19:59
Medlem
Citat:
Nu är inte jag en hundexpert, men jag ser det som ett inövat beteende, att försöka lugna, och sätta sig i säkerhet när det inte går.

För människor är det absolut ett inövat arbetssätt. Det är inget man låter folk göra utan att öva och prata.

Fast en hund kan inte avgöra vad konsekvenserna blir. Det är en kännande varelse, en individ.
Citera
2024-07-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det är citat ifrån pappan som jag kopierat in från hans uttalande på Facebook som kom igår. Du kan läsa det direkt ifrån källan där eller ifrån mitt citat tidigare i tråden.

Observera att det inte betyder att jag vet om sakförhållanden stämmer överens med vad pappan säger! Men assistansbolaget har inte opponerat sig mot hans beskrivning och vore det en direkt osanning så skulle de nog ha gjort det tror jag… Han pekar ut ett flertal som tidigare anställda som fått gå samt att anmälan till LS kom dagen efter att en person, fått besked om uppsägning). En,igt pappan är det den personen och hennes kompisar som tidigare också varit anställda men inte fått vara kvar som nu också uttalar sig i Enköpingaposten. Om det är samma ”5” personer som en massa här i forumet omtalar vet jag inte.

Hur.mycket har kommit till assistansbolagets kännedom. Det förutsätter ju att PÖ informerat dom och det frakommer inte att så skett. PÖ har nog sett sig som den närmaste arbetsgivaren för assistenterna
Citera
2024-07-27, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ouch, ord och inga visor Om detta stämmer är det graverande för föräldrarna.

Verkligen. Modigt att kliva fram med namn och bild och allt! Power till tidigare anställda säger jag bara! Go!!

Personen menar att hen först försökte publicera samma inlägg i gruppen PÖ startade men det godkändes aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in