2024-07-27, 19:15
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är ju synd när inkompetens ska ge varaktiga ärr.
Hur vet du att det var inkompetent personal?
Citera
2024-07-27, 19:20
Medlem
Citat:
Pappan har ingen som helst kontroll över det. Hon har en förvaltare och är inte omyndighetsförklarad. Det är enbart A som kan acceptera det eller inte.

Är hon inte omyndighetsförklarad? Och har en förvaltare.
Citera
2024-07-27, 19:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ja hon ska ha fritid och inte bara arbete. Hundarna brukar veta att tjänstecket på betyder arbete och utan de fritid. Men i hemmet kan man såklart skippa täcket men utomhus utanför hemmet som ute på allmänna platser, ställen som hon behöver ha essie med sig som asisitanshundsekipage.

Men självklart kan man skippa selen hemma men de ska ha fritid med.

Ok. Det är en sak jag undrat över, men då har vi fått svar på det.

Har tyckt så synd om Essie, eftersom assistenterna fått direktiv att de inte får klappa och gosa med hunden.

Jag tolkar detta som att hon har "civil" fritid när hon inte har västen på sig (som kan visa sig vara fejk från Kina iofs) och då får vara som vilken hund som helst, dvs bli klappad av andra om hon vill.
Citera
2024-07-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men om det vore så så borde väl i så fall en anmälan gjort för längesen. Om det var sant. Inte kommit när ett kompisgäng gaddat ihop sig för att en av dem fått sparken ifrån sitt arbete…? Det håller inte ihop.
Vi talar här i så fall om att man skulle ha ”accepterat” en dagligen pågående misshandel av en hund i månader utan att vare sig journalföra det eller säga något till någon. Men sen när man förlorar jobbet - då minsann tycker man plötsligt också synd om hunden?

Det är något som skaver i den bilden också…

Ett kompisgäng? Till vem då?
Citera
2024-07-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
Verkar inte Essie på bilderna se rätt så kuvad ut?

Jo, ledsna ögon. Ingen glädje. Stackars liten.
Citera
2024-07-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Men om det vore så så borde väl i så fall en anmälan gjort för längesen. Om det var sant. Inte kommit när ett kompisgäng gaddat ihop sig för att en av dem fått sparken ifrån sitt arbete…? Det håller inte ihop.
Vi talar här i så fall om att man skulle ha ”accepterat” en dagligen pågående misshandel av en hund i månader utan att vare sig journalföra det eller säga något till någon. Men sen när man förlorar jobbet - då minsann tycker man plötsligt också synd om hunden?

Det är något som skaver i den bilden också…
Nåja. Ett kompisgäng som gaddat ihop sig när en av dem fått sparken är kanske en tolkning man kan göra. Jag ser också att det kan vara flera assistenter som sinsemellan luftat situationerna med Essie, varit osäkra på hur de kan ingripa och vad som är rätt och fel, och som efter en tid reflekterat över situationen och kommit fram till att det måste anmälas till LS.

Det vore då inte första gången som missförhållanden eller brott anmäls en tid efter att vittne (eller, i andra fall, offer) fått tid att bearbeta situationen och nå fram till det beslutet. Mycket mänskligt också, att först i efterhand och i samtal med andra inse vad man faktiskt varit med om och att det inte är okej.
Citera
2024-07-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hur vet du att det var inkompetent personal?

Om man har en arbetsuppgift, att minska utåtagerande, och man inte minskar utåtagerande, så ja.

Om man som kommun eller arbetsgivare har ett antal anställda som vårdar medborgare, och en person av dessa biter en anställd så ja.

Jag är mer inne på att arbetsgivaren varit den klantiga i det hela, för som sagt, ett utåtagerande går inte alltid att vända. Men att utforma verksamheten och att säkerställa anställdas arbetsmiljö, det går. Jag är helt övertygad om att det går att minska A anfall med en stor mängd. Jag är också inne på om inte familjen lyckats med det till viss del.
Citera
2024-07-27, 19:25
Medlem
Citat:
Nej, han lär inte må speciellt bra efter det här drevet, med alla gissningar och spekulationer. Hans psykiska hälsa vet jag mindre om, men det kan säkert stämma.

Fast ärligt har ju PÖ själv satt igång det. Det kommer ju upp mycket intressant också även på andra sidor.
Citera
2024-07-27, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Har tyckt så synd om Essie, eftersom assistenterna fått direktiv att de inte får klappa och gosa med hunden.

Jag tolkar detta som att hon har "civil" fritid när hon inte har västen på sig (som kan visa sig vara fejk från Kina iofs) och då får vara som vilken hund som helst, dvs bli klappad av andra om hon vill.

Helt rätt. Hon har rätt att få bli behandlad som en "vanlig hund" som ska få närhet om hon vill ha närhet.
Citera
2024-07-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxon
Nåja. Ett kompisgäng som gaddat ihop sig när en av dem fått sparken är kanske en tolkning man kan göra. Jag ser också att det kan vara flera assistenter som sinsemellan luftat situationerna med Essie, varit osäkra på hur de kan ingripa och vad som är rätt och fel, och som efter en tid reflekterat över situationen och kommit fram till att det måste anmälas till LS.

Det vore då inte första gången som missförhållanden eller brott anmäls en tid efter att vittne (eller, i andra fall, offer) fått tid att bearbeta situationen och nå fram till det beslutet. Mycket mänskligt också, att först i efterhand och i samtal med andra inse vad man faktiskt varit med om och att det inte är okej.

Lite som att bli sexuellt utnyttjad. Tänker på Me To där många trädde fram när några vågade.
Citera
2024-07-27, 19:29
Medlem
Citat:
Om man har en arbetsuppgift, att minska utåtagerande, och man inte minskar utåtagerande, så ja.

Om man som kommun eller arbetsgivare har ett antal anställda som vårdar medborgare, och en person av dessa biter en anställd så ja.

Jag är mer inne på att arbetsgivaren varit den klantiga i det hela, för som sagt, ett utåtagerande går inte alltid att vända. Men att utforma verksamheten och att säkerställa anställdas arbetsmiljö, det går. Jag är helt övertygad om att det går att minska A anfall med en stor mängd. Jag är också inne på om inte familjen lyckats med det till viss del.

Så du menar att man är inkompetent för man blir biten? Man kanske inte är tillräckligt reaktionssnabb?
Citera
2024-07-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Självklart skall en Assistanshund få kärlek och mys och ha fritid. Det är inget SBk står bakom då en assistanshund ska ha en nära relation med sin hundförare precis som polisens tjänstehundar får. När tjänstetäcket är på då är det jobb, när det inte är på är det fri tid som vilken sällskapshund som helst. Att en hund skall göra allt på kommando 24/7 är inte normalt. Den avvikelsen hade jag rapporterar till SBK , som kanske skulle behöva göra en kontroll på den instruktör som varit inblandade i utbildningen av ekipaget. Var 15:e månad skall de genomföras en årskontroll hos veterinären och funktionskontroll dvs att hundekipage klarar av specialmomenten de examinerats för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in