2024-07-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Kollar kanske så att hunden kommit tillrätta innan hon går av sitt pass vid 23?

Just det hon var ju ”anställd” ja
Citera
2024-07-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men det emotsägs av vad som står på Jordbruksverkets sida. Och vi har ju strängare djurskyddslagstiftning än i många andra EU-länder, så där undrar jag om LS försöker bli av med Svarte Petter.

Det står inget om att LS bara handlägger animalieproduktion.

Citat:
"Misstänker du att ett djur inte sköts på rätt sätt?

Om du misstänker att djur vansköts eller far illa ska du kontakta länsstyrelsen. I brådskande fall då du inte kan nå länsstyrelsen kan du kontakta polisen.

---------

Det är länsstyrelserna som kontrollerar så att djurskyddslagstiftningen i Sverige följs. Om de upptäcker att en djurägare eller djurhållare inte följer djurskyddslagstiftningen så kan de kräva att det rättas till.

---------

Om någon med uppsåt eller av grov oaktsamhet utsätter djur för lidande kan denna person enligt brottsbalken dömas för djurplågeri till böter eller fängelse.

https://jordbruksverket.se/djur/djurskydd-smittskydd-djurhalsa-och-folkhalsa/djurskyddet-i-sverige#h-Misstankerduattettdjurinteskotsparattsatt

Samtliga länsstyrelser bryter mot djurskyddslagen. De har en skyldighet att polisanmäla varje brott mot djurskyddslagen o det är ovillkorligen, det ska således göras.
Även Jordbruksverket klarar inte av att förstå EUs lagstiftning. Sedan 2005 har de brutit mot Animaliedirektivet. Nu försöker de rätta till det.

Men nu glider vi ifrån tråden, rättning i ledet.
Citera
2024-07-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Läste i en nybildad Essie grupp på fb att någon gått igenom Essies BHP
Där beskrivs hon som
"- kort och gott en glad hund som du kan slå ihjäl utan att den kommer agera. Antagligen bli apatisk. Så socialt låg att hon smyger fram lågställd med svans mellan bena till okänd person trots att föraren finns inom 50 m,"

Stackars Essie, vad blev hon offrad till

Vad heter gruppen?
Citera
2024-07-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det är eller ska inte vara så enkelt utan de krävs att man har ett behov, tillräckligt funktionsnedsatt men samtidigt fylla kraven för att ha en assistanshund . Sen får man välja att antingen köpa en utbildad hund eller utbilda själv. Problemet här är att jag kan inte förstå hur SBK godkänt Am*nda och Essie som ekipage med tanke på kraven

Köpt? Muta? Personliga relationer?
P är en duktig säljare, duperande och manipulativ klättrare. Spelar högt på sin position inom Bosch
Citera
2024-07-26, 22:59
Avslutad
Citat:
Jag tror Essie är ihjälslagen av P
Hunden är garanterat död, tyvärr. Därför de satt hittelön för de vet att ingen kommer att hitta hunden. Man ser till 100% i hans medverkan i tv4 att han ljuger om allt gällande hunden. Bra att det kommit in anmälningar om hunden innan den försvann.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Fy fan vad vidrigt om dom har varit elaka mot hunden. Farsan ser ut som en psykopat och jag hoppas att någon har tagit Essie och gett henne ett bra hundliv med mycket kärlek.
Citera
Avslutad
Är det någon som har begärt ut anmälningarna från länsstyrelsen?
Citera
2024-07-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Vad heter gruppen?

Just nu Essie- ska hem
Dom verkar vara inne på att byta namn till ska inte hem, men just nu gäller det första
Citera
2024-07-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Läs lagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20071150-om-tillsyn-over-hundar-och-katter_sfs-2007-1150/

Har läst både EU, lagstiftningen, föreskrifter, propositioner och förarbeten. Tack ändå. Är väldigt säker på att jag har rätt, tom länsjurist har erkänt det...
Citera
2024-07-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
De får väl sköta både och då. Sverige är ett litet land, vi kan inte ha en massa myndigheter för precis allt.

Som jag skrev, länsstyrelsen hänvisar ärendet till polisen.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror Essie är ihjälslagen av P

Jag tror också att P*atrik har slagit ihjäl Essie med en spade och sen kört iväg och grävt ner henne någonstans. Hunden fick inte finnas kvar pga av anmälningarna till Länsstyrelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Köpt? Muta? Personliga relationer?
P är en duktig säljare, duperande och manipulativ klättrare. Spelar högt på sin position inom Bosch

Jo absolut men då måste de vara en SBK instruktör inom assistanshund då de på SBK har alla registrer m.m de sa flertal gånger tydligt att de är ingen anhörig som skall examineras med hunden utan de skall göras med sin brukar då det skall göras som assistanshundsekipage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in