Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptonitonia
Nej de brister rejält i animalieindustrin med tillsyn, det kan jag skriva under på. Men jag tolkade ditt inlägg som att Länsstyrelsen lämnat över till polisen för att de inte arbetar med anmälningar mot familjedjur, men det kanske jag missuppfattade dig i? Länsstyrelser både tar emot och utreder anmälningar av sällskapsdjur så till vida man inte ser ett pågående akut brott mot djur, då ska polisen kontaktas så som jag förstått det och så som det fungerar i många län...
För genomförandet av offentliga kontroller som syftar till att verifiera att unionens lagstiftning om livsmedelskedjan tillämpas korrekt, och av annan officiella verksamhet som anförtrotts medlemsstaternas myndigheter genom unionens lagstiftning om livsmedelskedjan, bör medlemsstaterna utse behöriga myndigheter som agerar i allmänheten intresse, är lämpliga resurser och utrustade, och erbjuder garantier för opartiskhet och professionalism. Behöriga myndigheter bör säkerställa kvaliteten, konsekvensen och effektiviteten i de offentliga kontrollerna.
(28)
En korrekt tillämpning och efterlevnad av de regler som omfattas av denna förordning kräver lämplig kunskap om både dessa regler och reglerna i denna förordning. Det är därför viktigt att den personal som utför offentliga kontroller och annan officiell verksamhet regelbundet utbildas i tillämplig lagstiftning, i enlighet med deras behörighetsområde, samt om de skyldigheter som följer av denna förordning.
De behöriga myndigheterna bör utföra interna revisioner eller låta utföra revisioner på deras vägnar för att säkerställa efterlevnaden av denna förordning. Dessa revisioner bör utföras på ett öppet sätt och vara föremål för oberoende granskning.