2024-07-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Det som står i anmälningarna är inte motbevisat i tråden. Jag skrev även att länsstyrelsen sagt att det är polisen som ska utreda detta då det faller under tillsynslagen för hund.

Inte allt givetvis. Men att P ansett att hunden skulle tåla det är motbevisat.

Och ja, då har inte LS fattat något beslut, och då är det alltså så att anmälningarna är påståenden.
Citera
2024-07-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten1993
Skrev för över en vecka sen att han ljög. Det ser man på hans ansiktsuttryck i tv inslaget tv4 att han ljuger.
Samma uttryck och kroppsspråk som Watts när han blev intervjuad.

Eller Mats Alm…
Citera
2024-07-26, 22:25
Medlem
ladrimas avatar
Jag hoppas de här kuksugarna som haft Essie åker dit allihop. Vidrigt är det. Retardungen och föräldrarna ska inte ha djur.
Självklart är inte hunden stulen, äcklet Patrik har gjort något pg.a sitt mongo till barn har skadat/dödat Essie så klart. Fattar inte alla det?
Citera
2024-07-26, 22:28
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Eller Mats Alm…
Nja Mats Alm är han väl inte i närheten av ännu, men jag tror nog det kommer upp mer till ytan inom kort, för här ligger en hund begraven tyvärr.
Citera
2024-07-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladrima
Jag hoppas de här kuksugarna som haft Essie åker dit allihop. Vidrigt är det. Retardungen och föräldrarna ska inte ha djur.
Självklart är inte hunden stulen, äcklet Patrik har gjort något pg.a sitt mongo till barn har skadat/dödat Essie så klart. Fattar inte alla det?

Tror det är tvärtom, tror någon har tagit hand om hunden. Det är därför han kokar nu. Ingen tar något från PÖ!
Citera
2024-07-26, 22:29
Medlem
Om Essie är stulen så är jag glad för essies skull. Hon kan inte ha det sämre än vad hon har haft det hos Psyk-familjen.
Citera
2024-07-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Tyvärr börjar jag tro att Essie inte lever. Med tanke på hur snabbt sökandet avslutades känns det verkligen som att han vet att hon aldrig kommer tillbaka, och det hela var bara ett trick för att inte väcka misstankar mot sig själv.

Det tror jag också. Han har gjort sig av med hennes kvarlevor
Citera
2024-07-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Nej de brister rejält i animalieindustrin med tillsyn, det kan jag skriva under på. Men jag tolkade ditt inlägg som att Länsstyrelsen lämnat över till polisen för att de inte arbetar med anmälningar mot familjedjur, men det kanske jag missuppfattade dig i? Länsstyrelser både tar emot och utreder anmälningar av sällskapsdjur så till vida man inte ser ett pågående akut brott mot djur, då ska polisen kontaktas så som jag förstått det och så som det fungerar i många län...

För genomförandet av offentliga kontroller som syftar till att verifiera att unionens lagstiftning om livsmedelskedjan tillämpas korrekt, och av annan officiella verksamhet som anförtrotts medlemsstaternas myndigheter genom unionens lagstiftning om livsmedelskedjan, bör medlemsstaterna utse behöriga myndigheter som agerar i allmänheten intresse, är lämpliga resurser och utrustade, och erbjuder garantier för opartiskhet och professionalism. Behöriga myndigheter bör säkerställa kvaliteten, konsekvensen och effektiviteten i de offentliga kontrollerna.

(28)

En korrekt tillämpning och efterlevnad av de regler som omfattas av denna förordning kräver lämplig kunskap om både dessa regler och reglerna i denna förordning. Det är därför viktigt att den personal som utför offentliga kontroller och annan officiell verksamhet regelbundet utbildas i tillämplig lagstiftning, i enlighet med deras behörighetsområde, samt om de skyldigheter som följer av denna förordning.

De behöriga myndigheterna bör utföra interna revisioner eller låta utföra revisioner på deras vägnar för att säkerställa efterlevnaden av denna förordning. Dessa revisioner bör utföras på ett öppet sätt och vara föremål för oberoende granskning.
Citera
2024-07-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Börjar du bli svettig?
Enklare vore det väl om du citerade och länkar till det du påstår. Eller?
Citera
2024-07-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isfolket
Angående A's förmodade beteende gentemot hunden: Hon lyder under samma lagar som alla andra i Sverige dvs det ör förbjudet att misshandla en hund. Och det gör du genom att tex slå den. Förstår inte varför assistenterna inte polisanmält henne. Oavsett om du har förvaltare eller inte så är du inte omyndighetsförklarad. Att A' blivit 'utsparkad' från LSS beror med all säkerhet inte på hennes utagerande beteende för det ska personal givetvis klara att hantera utan beror snarare på föräldrar som lagt sig i på ett dåligt sätt och vägrat låta personal jobba professionellt.

Håller med dig, oftast, om inte alltid är det föräldrarna som är det största problemet.
Om pappan har en chefsposition så är han van att styra och ställa och gör allt för att få som han vill.
Det är även föräldrarna som utnyttjar att barnet är sjukt, de blir godman för det egna barnet och smusslar med pengarna.
Känner till många sådana föräldrar.
Citera
2024-07-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Förstod inte detta heller. Är det några nya EU-direktiv man hänvisar till? Kanske gömmer sig bakom?
Het potatis? EUs direktiv är inte huggna i sten.

Om det inte är Länsstyrelsen längre, vart ska man då vända sig?

EU står över svensk lagstiftning. Finns det en lag som står stick i stäv med EU har man i domstol rätt att inhämta EUs synpunkt på det hela.

Direktiv ska införas omgående i samtliga medlemsstater medan förordningar har tid på sig.

Som jag skrev så gäller här tillsynslagen för hund. Polisen ska alltså ha ärendet, det är därför Länsstyrelsen avslutade sitt ärende. Anmälaren ska återkomma senare med hur polisen agerat.
Citera
2024-07-26, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
För genomförandet av offentliga kontroller som syftar till att verifiera att unionens lagstiftning om livsmedelskedjan tillämpas korrekt, och av annan officiella verksamhet som anförtrotts medlemsstaternas myndigheter genom unionens lagstiftning om livsmedelskedjan, bör medlemsstaterna utse behöriga myndigheter som agerar i allmänheten intresse, är lämpliga resurser och utrustade, och erbjuder garantier för opartiskhet och professionalism. Behöriga myndigheter bör säkerställa kvaliteten, konsekvensen och effektiviteten i de offentliga kontrollerna.

(28)

En korrekt tillämpning och efterlevnad av de regler som omfattas av denna förordning kräver lämplig kunskap om både dessa regler och reglerna i denna förordning. Det är därför viktigt att den personal som utför offentliga kontroller och annan officiell verksamhet regelbundet utbildas i tillämplig lagstiftning, i enlighet med deras behörighetsområde, samt om de skyldigheter som följer av denna förordning.

De behöriga myndigheterna bör utföra interna revisioner eller låta utföra revisioner på deras vägnar för att säkerställa efterlevnaden av denna förordning. Dessa revisioner bör utföras på ett öppet sätt och vara föremål för oberoende granskning.

Ja jo jag vet att de utför tillsyn över djur i industrin men även över sällskapsdjur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in