2024-07-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ja??

Svarade bara på ditt inlägg där du skrev
"Men som utbildad hund ska hon väl känna av när A är på gång upp i känsloläge, och genom det kunna sätta sig själv i säkerhet, eller hur?"
Citera
2024-07-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jag blir enbart mer och mer övertygad, ju mer som kommer fram att kommunen äger hela ansvaret för det som hänt.

Skulle kommunen inte ha försökt att bryta mot lagen, så hade hunden med stor sannolikhet inte införskaffats och personalen inom LSS har något mer kompetens än vissa av de assistenter som har klantat till det här.

Mycket "om" att ta hänsyn till. Egenansvaret är någon annans, "pga" och det finns ett offer?

För kännedom.

Det här är en lång historia. Du skriver att du hänvisar dina inlägg från media och inlägg. Det finns mer bakom än så. Men du uppträder som jag skrev tidigare en rättshaverist. Dom brukar vara svåra att ha en konstruktiv dialog med. Du vänder och vrider på ganska mycket i dina egna inlägg. Vad är problemet med att vara objektiv?
Citera
2024-07-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Jag tror att det är alldeles för uppenbart att pappan är omöjlig att samarbeta med. Oavsett vilken kommun ellet organisation det handlar om

Bosch verkar ju gå ganska bra i Sverige. Inte hört något om massuppsägningar eller annat.

Men vi vet att kvalitetsbristerna inom vård och omsorg är gigantiska. Vi vet att det är svårt att hitta personal inom omsorg. Vi vet att det är en stor del av individerna inom LSS som råkar illa ut. Vi vet, genom ett stort antal mätvärden att kommunal omsorg ofta misslyckas med att erbjuda ett fungerande stöd.

Så nej, fakta verkar än så länge peka mot Enköpings kommun.
Citera
2024-07-26, 21:26
Medlem
FruKrokodils avatar
Läst tillbaka många sidor i tråden utan att finna dagens artikel i EP, den är låst nu. Om någon har lagt in artikeln i sin helhet här så tipsa gärna om inlägg. Tack på förhand.
Citera
2024-07-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springerom
Mycket "om" att ta hänsyn till. Egenansvaret är någon annans, "pga" och det finns ett offer?

För kännedom.

Det här är en lång historia. Du skriver att du hänvisar dina inlägg från media och inlägg. Det finns mer bakom än så. Men du uppträder som jag skrev tidigare en rättshaverist. Dom brukar vara svåra att ha en konstruktiv dialog med. Du vänder och vrider på ganska mycket i dina egna inlägg. Vad är problemet med att vara objektiv?

På vilket sätt skulle situationen kunnat uppstå om kommunen tagit sitt ansvar?? Som sagt inom LSS finns det ingen skrivelse som kommunen kan hänvisa till att inte ge A en stödbostad. Det måste ju också stå helt klart efter att psykiatrin sagt nej till att skriva in henne.
Citera
2024-07-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puppiduran
Vilket skämt! Blivit tillsagda av pappan!!😂 Då hade de suttit bakom lås och bom nu om de varit hårdhänta mot A!!
Sluta försök att vränga till det här nu. Vi vet allt nu.

Precis! Det har dykt upp många ”Flying monkeys” i tråden sedan det uppdagades bevis från Länsstyrelsen i förmiddags.
Deras taktik är att förvränga och vända ord mot ord, för att vända bort fokus från sanningen.

Passar på att tacka alla som har bidragit till alla pusselbitar i denna tråden. 😊👍🏼

Personligen tror jag att den som ansåg att en assistenthund är som en rullstol, var den som ”råkade” snubbla på ”rullstolen” och blev arg.. 😢
Citera
2024-07-26, 21:30
Medlem
Mycket märkligt att det kommer fram nu först att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader…. Allt är ju konstigt i den här historien. Då jag kollade så va dom skrivna där…vart bor dom då? O varför är dom skrivna på samma adress som dottern? Åker dom dit o hämtar sin post då?
Citera
2024-07-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Svarade bara på ditt inlägg där du skrev
"Men som utbildad hund ska hon väl känna av när A är på gång upp i känsloläge, och genom det kunna sätta sig själv i säkerhet, eller hur?"

Åter, ja?? På vilket sätt motsa det du skrev, det jag skrev?
Citera
Avstängd
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Vi vet inte om A verkligen varit våldsamt utagerande. Hon kan även ha försvarat sig mot assistenters våld.
Hur vet vi förrän vi vet?Ja i den situationen är det bättre att slå assistenten, som kan kalla på hjälp, vilket en hund inte kan!
Hon är dokumenterat utåtagerande.

Det är en av anledningarna till att hon har personlig assistans varav en assistent är hennes mamma, så mamman är väl då en av de som P skyller allt på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Menar det kan vara ok att skilja ett aggressivt barn ifrån hunden enstaka gånger, eftersom ett barn lär sig och kommer förstå.

A kommer ju aldrig att förstå.

Tror vi tänker lika egentligen, eller hur?

Jag tror vi menar samma, bara att du tog mitt inlägg ur en viss kontext. Jag menar alltså att i de fall som en person inte förstår bättre, så ska vårdnadshavaren/förmyndare tillse hundens bästa vad gäller hälsa, motion och vila. Det är så bestämmelserna ser ut.
Citera
2024-07-26, 21:32
Medlem
Angående A's förmodade beteende gentemot hunden: Hon lyder under samma lagar som alla andra i Sverige dvs det ör förbjudet att misshandla en hund. Och det gör du genom att tex slå den. Förstår inte varför assistenterna inte polisanmält henne. Oavsett om du har förvaltare eller inte så är du inte omyndighetsförklarad. Att A' blivit 'utsparkad' från LSS beror med all säkerhet inte på hennes utagerande beteende för det ska personal givetvis klara att hantera utan beror snarare på föräldrar som lagt sig i på ett dåligt sätt och vägrat låta personal jobba professionellt.
Citera
2024-07-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisebergskanin
Känna av att känsloläge förändras ja, men sätta sig i säkerhet?? Nä. Då måste ju det vara intränat sedan tidigare.

Stackars assistanshund som föds hos en kennel,lämnas till nån fodervärd och skickas sen till en utbildare och ska sen provas ut till ytterligare ett hem ock allt detta innan den är 2år läste jag i en grupp. allt för människan men vem tänker på hunden och vad den behöver?

Tack för dina ord som vi borde upprepa varje dag
Att som terapi ge sig på de svagaste på jorden; djuren.
Att bli assistanshund är inget trolleri.
Essie är ingen stålman.
Inte heller någon som är lärd att leta upp, attackera och ta hand om brottslingar på rymmen och som bor med en normal husse/ matte.
En hund är en hund och kan luras och stängas in och misshandlas medan den är i god tro, tron på mästaren Människan.
Var ska en hotad assistanshund göra av sin ångest under hot och fara?
Senast redigerad av Marielo 2024-07-26 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in