2024-07-26, 12:35
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Går det att se när anmälan är gjord, innan eller efter försvinnandet? Går det att se av vem den är gjord? Jag tror mest det är nån ovän till familjen som hittar på (pappan verkar ju va rätt impopulär bland en hel del folk) alternativt nån tomte här inne som anmält när hon redan försvunnit.
Varför skulle det vara så. Det är så specifika grejer, vem skulle göra så av illvilja. Knappast troligt
Citera
2024-07-26, 12:38
Medlem
Här är ni en annan information

Plötligt är inte Patr*k Ölmeb*rg sökbar på ratsit, såg det nu
Citera
2024-07-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Här är ni en annan information

Plötligt är inte Patr*k Ölmeb*rg sökbar på ratsit, såg det nu

Samt Aman*a ölmeb*rg
Citera
2024-07-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Varför skulle det vara så. Det är så specifika grejer, vem skulle göra så av illvilja. Knappast troligt

Tycker det är mycket troligt. Men nu såg jag att nån före detta anställd uttalat sig på negativt sätt om hur de skött hunden, vilket gör det hela lite mer intressant. Jag kanske ändrar mig till att tro att hunden blivit räddad av nån som jobbat där, vi får se vart det bär. Men tyvärr svårt att hålla hunden gömd så länge, kanske räddaren blivit tvungen att ha ihjäl den.
Citera
2024-07-26, 12:40
Medlem
Citat:
Går det att se när anmälan är gjord, innan eller efter försvinnandet? Går det att se av vem den är gjord? Jag tror mest det är nån ovän till familjen som hittar på (pappan verkar ju va rätt impopulär bland en hel del folk) alternativt nån tomte här inne som anmält när hon redan försvunnit.

Du får väl undersöka saken om du tror att det kan förändra något eller ändra sanningen för din egen del...
Citera
2024-07-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Eller så skapar vi ett konto och lägger fakta på bordet 😃

Ja! Jag tycker vi är på god väg!😃👍🏼
Citera
2024-07-26, 12:42
Medlem
Citat:
Tycker det är mycket troligt. Men nu såg jag att nån före detta anställd uttalat sig på negativt sätt om hur de skött hunden, vilket gör det hela lite mer intressant. Jag kanske ändrar mig till att tro att hunden blivit räddad av nån som jobbat där, vi får se vart det bär. Men tyvärr svårt att hålla hunden gömd så länge, kanske räddaren blivit tvungen att ha ihjäl den.

Vem tror du att du driver med?
Citera
2024-07-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Du får väl undersöka saken om du tror att det kan förändra något eller ändra sanningen för din egen del...

Ja det skulle göra stor skillnad för vad jag tror om ärendet. Så kanske får koll upp det då.
Citera
2024-07-26, 12:43
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Det är smått fantastiskt hur enormt stora växlar folk härinne drar på helt betydelselösa detaljer, samtidigt som nästan alla härinne verkar fullständigt sakna förmåga att se saker ifrån olika perspektiv.

Tänk dig själv att det är din familj. Ni har precis efter många år av problem med att få livet för er och er autistiska dotter att fungera och nu sitter allt någotsånär på plats. Dottern mår bättre än på länge. Hon och hennes nya assistanshund har börjat lira tillsammans på ett jättefint sätt och alla är nöjda och glada i familjen och ser fram emot en sommar som kanske blir riktigt bra. Varje kväll går er hund ut på sin sedvanliga lilla kvällskiss och chillstund ute i trädgården där hon för en stund kan få vara själv och bara få vara hund. Trädgården är inhägnad och hon luffar mest runt och sniffar lite och kissar några gånger och vill sedan in och vila för natten. Men plötsligt en dag kommer hon inte in, och när man går ut och ropar på henne, så är hon borta.

Man rusar förstås rätt tidigt i förloppet till sina övervakningskamerors upptagning på datorn för att se om möjligt vad som hänt, och när hon försvann? Å så upptäcker man att precis i ögonblicken som skulle betytt mest för att få någon form av ledtråd - så har kamerorna inte filmat något!?

Om man tänker efter aldrig så lite så måste mer eller mindre panik ha uppstått. Tänk er själva om er lilla hund skulle ha försvunnit ifrån er trädgård spårlöst och allt annat utom när den försvann finns det filmsnuttar ifrån, men inte det!? Med tanke på den frikostiga konspirationsteoretiska ådran som finns i det här forumet och i synnerhet i den här tråden, så är det inte särskilt konstigt om de trodde eller kanske fortfarande tror att något konstigt har skett som gjort att kamerorna inte filmade. Det ligger nära till hands att vilja tro att någon skulle ha kunnat fiffla med dem tekniskt. För det ligger också ur deras perspektiv sannolikt närmre till hands att tro att någon stulit hunden än att den bara smitit ut?

I skenet av det tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att familjen tänkt i banor av att tänk om det är någon som lyckats stänga av kamerorna medan de stal vår hund? Tänk om det var medvetet? De känner ju sin hund och vet om den förut visat tendenser att vilja smita ut ifrån trädgården eller inte. Så det ligger sannolikt närmre till hands även om den tanken är ännu mer fasansfull för en familj att någon faktiskt med berått mod gått in i deras trädgård och tagit deras dotters hund…

Det är därför mer troligt och sannolikt att pappans ord om vad han tror kan ha hänt när de här intervjuerna görs grundar sig i de spekulationer som upptäckten av att incidenten inte kommit med på övervakningsfilmerna medfört. Dvs att han säger eller antyder att han tror att någon kanske kan ha fifflat med kamerorna för att han själv inte kan förstå i stunden hur det som hänt med kamerorna annars har kunnat hända, just då? Han befinner sig ju mitt i kaoset, vilket ingen självpåtagen förståsigpåare här inne gör utan kan sitta i godan ro i sin trygga vrå och hamra ned konspirationsteorier i sin kammare… och nagelfara saker som ingen av er skulle ha gjort om det handlade om er själva. .

I realiteten är det däremot mer sannolikt att det faktiskt just är en ren tillfällighet att just när hunden försvinner ifrån trädgården - hur nu det än kan ha gått till - så filmades inte det av husets kameror. Otur har ofta en större sannolikhetsfaktor än både konspiration och aktivt sabotage som alternativ.

Nu med tanke på att två veckor gått sedan hunden försvann så ligger det också närmre till hands att anta att hunden faktiskt också blev stulen, eftersom det inte finns minsta spår efter henne någonstans. Ingen har sett en lös hund i omgivningarna som liknar henne. Trots ett så stort uppbåd av människor som velat hjälpa till och leta.
Ledsamt nog är sannolikheten mycket liten att en hund som blivit stulen och inte återfunnen efter såhär lång tid trots stor utlovad hittelön någonsin kommer att återfinnas.

Jag vill poängtera eftersom folk härinne är så konspiratoriskt lagda att jag som person har ingenting med den här familjen eller ens Enköping att göra. Jag är däremot en gammal räv som är välutbildad och har lång erfarenhet när det gäller personer med NPF diagnoser, juridik, journalistik och socialt arbete. 😎
Om du inte har något med familjen att göra, hur kan du veta så mycket, tom hur de känner? Det innebär i så fall att ditt långa, första inlägg, enbart är ytterligare en konspirationsteori...
Citera
2024-07-26, 12:43
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Kanske hann ingen att rädda den...
Citera
2024-07-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Eller så skapar vi ett konto och lägger fakta på bordet 😃

Det skulle ju gå ganska snabbt. Finns ytterst lite i det här som kan kallas fakta. Och det med en väldigt bred definition av begreppet fakta.
Citera
2024-07-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Javisst, man får fota överallt och vad som helst på allmänna platser, så långt kameraögat når. Som du säger får man dock inte fota i uppsåt att hämnas, skända, misstänkliggöra.
Är hunden såld och hundhavaren har den i god tro är det väl kanske godtagbart?
Tror det kan vara skillnad om man fotar personen med hunden bakifrån och framifrån också. Inte rakt i ansiktet i detta fall (annars är även det tillåtet), men kläder är ok.
Viktigast är att hunden fotas och att man ringer direkt och berättar för P eller polis var man ser/ sett den. Man kan ju börja prata med personen "Har du läst om den försvunna Essie?" Det är inte att anklaga.
Eller gå efter personen och se adressen.
Det är en svart labrador. Visserligen jaktvarianten men icke hundfolk ser nog inte skillnaden. Ska man fota alla såna man ser? Och informera PÖ och polisen?

Jag såg en svart jaktlabrador igår, i en barnfamilj på väg till stranden. Och det är bara 24 mil härifrån till Enköping så hon kan lätt ha transporterats hit under tiden som gått sen hon försvann. Borde jag ha fotat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in