2024-07-25, 22:14
Avstängd
Jag har 60k innan skatt vilket ger mig ca 45 efter.

Har typ 12k kvar efter allt, de ska täcka de jag betalar för helt enkelt.

Frun har 40 och inga utgifter då vi betalar alla räkningar med min lön så kan hon handla mat och sånna kärringsaker som inredning. Vi klarar oss utan problem o kan resa när vi känner fört
Citera
2024-07-25, 22:15
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy999
Kommer ha lite knapert kommande tid med en lön/inkomst som jag inte är van vid.

Efter alla mina utgifter har ca ca 10.000kr kvar till mat och nöje.

Känner mig riktigt fattig då jag tidigare hade ca 18k efter allt.

Ska 10.000kr räcka för att dessutom kunna spara lite?

Hur mycket har ni kvar efter era fasta utgifter?

Jag har drygt 20 000 kr över efter fasta utgifter, ibland lite mer.
Citera
2024-07-25, 22:18
Medlem
Om riksbanken får bestämma så ska minst 30% av lönen gå till hyra, 20% mat, 20% övriga räkningar, 20% sparande, 10% pensionssparande. Sen just ja. Någonstans kanske ett liv också skulle få plats för normalsvensken...
Citera
2024-07-25, 22:41
Medlem
Det viktiga är kanske hur den disponibla inkomsten utvecklas med tiden jmf med Danmark, Finland och också andra västliga länder.

Vart är vi på väg. Helt enkelt.

Med tanke på den kajkant jag gick förbi idag så är jag tveksam till om skattepengarna går till rätt saker.

Så.

Sänk skatten istället så kan vi spendera mer!

Ta dessutom bort den orättvisa statliga inkomstskatten. Vi betalar ändå mycket ändå. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-07-25, 23:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Du borde spara åtminstone 5 000 av dessa pengar varje månad. Jag lägger runt 40% av min lön på sparande, så jag hade i din situation i princip sparat allt som blev över.
Citera
2024-07-25, 23:02
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:

Har en kompis som har något sådant där (10-15 k -isch) efter alla fasta avgifter och han är nöjd och sparar en del. Men han har billig hyra och inga dyra intressen direkt.

Jag har runt ~24-35 k efter alla fasta avgifter beroende på om jag jobbar över eller inte.
Citera
2024-07-25, 23:06
Avslutad
Lite olika varje månad men efter räkningar och lån mellan 18-20000 kr kvar. 14000 till ett sparkonto som jag kan hämta ifrån samt 1500 kr till ett låst sparkonto där pengarna ska växa. Funderar på att snart höja till 2000kr.

Klarar mig bra och har råd med extra kostnader. Förutom lån är de största utgifterna eventuella utlandsresor. Bor ensam , så lever behagligt , men tycker man absolut ska ha minst 10000kr per månad kvar efter alla räkningar och fasta utgifter är betalda per månad.
Citera
2024-07-25, 23:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Lite olika varje månad men efter räkningar och lån mellan 18-20000 kr kvar. 14000 till ett sparkonto som jag kan hämta ifrån samt 1500 kr till ett låst sparkonto där pengarna ska växa. Funderar på att snart höja till 2000kr.

Klarar mig bra och har råd med extra kostnader. Förutom lån är de största utgifterna eventuella utlandsresor. Bor ensam , så lever behagligt , men tycker man absolut ska ha minst 10000kr per månad kvar efter alla räkningar och fasta utgifter är betalda per månad.
Om du vill låta pengarna växa är det inte då bättre att investera i en indexfond eller liknande?
Citera
2024-07-26, 00:10
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Jag har 60k innan skatt vilket ger mig ca 45 efter.

Har typ 12k kvar efter allt, de ska täcka de jag betalar för helt enkelt.

Frun har 40 och inga utgifter då vi betalar alla räkningar med min lön så kan hon handla mat och sånna kärringsaker som inredning. Vi klarar oss utan problem o kan resa när vi känner fört

12k kvar efter allt låter helt lite. Jag vet att det egentligen är bra. Men ändå vadå ska man nöja sig med 12k i mån. Man är en slav.
Citera
2024-07-26, 00:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Jag matar fyra personer på omkring åtta tusen per månad, borde inte vara några problem för dig att klara käket på några tusenlappar även om du har kostsam smak.
8K per månad efter fasta kostnader? Jag förstår att det är möjligt att överleva på den summan, men däremot inte hur du kan ha en så låg lön. Eller sitter du med skulder upp över öronen som äter upp lönen?

Edit: Kanske jag som missförstod, alltså att du bara räknar er familjs matkonto per månad.

För egen del är det meningslöst att räkna lön efter fasta kostnader då jag mest har kapitalintäkter. Men en tumregel är att kapitalökningen efter skatt (och alla levnadskostnader) är någonstans mellan 1 och 2 miljoner per år.
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-26 kl. 00:23.
Citera
2024-07-26, 00:36
Medlem
Citat:

Allt handlar väl om hur mycket nöje och dyra råvaror man spenderar pengarna på.
Man får tänka om lite kanske.
Citera
2024-07-26, 04:43
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Mitt egna företag så tar bara lön när jag behöver så jag har 0kr kvar varje månad. Ha 10k att leka för är väl kanon? Vet inte din ålder förvisso ts men ha 10k kvar tycker jag är bra men som andra sagt så festa inte upp allt utan spara så stor del du bara kan, har du bostadsrätt? Glöm inte att spara till handpenningen annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in