2024-07-25, 09:50
Medlem
Sedan en tid tillbaka går det inte att spara ner pdf-filen från e-fakturorna i swedbank.
Det går dock att skriva ut till pdf, men det är ju mycket omständigare och frågan är om det blir rätt rent bokföringsmässigt.
Digital kundtjänst bekräftade att det var enda sättet att få när pdfen till datorn, var att göra så, men dom kunde inte svara på varför dom gjort ändringen.

Nån som vet mer om detta ?
Citera
2024-07-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Sedan en tid tillbaka går det inte att spara ner pdf-filen från e-fakturorna i swedbank.
Det går dock att skriva ut till pdf, men det är ju mycket omständigare och frågan är om det blir rätt rent bokföringsmässigt.
Digital kundtjänst bekräftade att det var enda sättet att få när pdfen till datorn, var att göra så, men dom kunde inte svara på varför dom gjort ändringen.

Skriva ut till pdf(?!) Men då gör du så, skriver ut till ett dokument som du sparar till din bokföring. Inga papper.

Konstigt att deras support inte kunde berätta det. Men de kanske inte heller förstod varför du måste få alternativet "skriv ut till skrivaren i sovrummet" i stället för "skriv ut till pdf".

Det är nog få som vill ha papperskopior på allt numera.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-25 kl. 10:21.
Citera
2024-07-25, 11:03
Bannlyst
Citat:

Varför frågar du här istället för att fråga Swedbank? Det är ett mycket märkligt beteende. Dvs. fråga Swedbank igen. Dom ska lösa det här. Dom har lön. Det har inte vi. Säg åt idioterna att fixa sina värdelösa IT-system. Tråden kan nu låsas.
Citera
2024-07-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skriva ut till pdf(?!) Men då gör du så, skriver ut till ett dokument som du sparar till din bokföring. Inga papper.

Konstigt att deras support inte kunde berätta det. Men de kanske inte heller förstod varför du måste få alternativet "skriv ut till skrivaren i sovrummet" i stället för "skriv ut till pdf".

Det är nog få som vill ha papperskopior på allt numera.

Jag vet inte om du förstod min fråga riktigt.
Tidigare har man kunnat spara pdf-filen som följer med e-fakturan i swedbank, men det går inte längre och försöker man står det serverfel.
Jag kan dock välja och skriva ut till pdf, men då öppnas ett nytt fönster och jag får manuellt skriva in ett filnamn.
Onödigt omständigt och är det inte så att man ska spara orginalfilen i bokföringen ?
Och ja, deras support berättade att jag måste göra den här krångligare manövern, men inte varför dom krånglat till det.
Citera
2024-07-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon1177
Varför frågar du här istället för att fråga Swedbank? Det är ett mycket märkligt beteende. Dvs. fråga Swedbank igen. Dom ska lösa det här. Dom har lön. Det har inte vi. Säg åt idioterna att fixa sina värdelösa IT-system. Tråden kan nu låsas.

Jag har redan frågat swedbank och sagt åt dem att fixa sitt kassa it-system.
Jag frågade inte heller efter en lösning, utan om det blir rätt rent bokföringsmässigt !!
Citera
2024-07-25, 11:08
Bannlyst
Citat:

Högerklicka, tryck på "skriv ut" , välj höger uppre sidan "spara som" så sparar du som PDF, därefter skriver du ut det
Citera
2024-07-25, 11:15
Medlem
Citat:
Tidigare har man kunnat spara pdf-filen som följer med e-fakturan i swedbank, men det går inte längre och försöker man står det serverfel.
Jag kan dock välja och skriva ut till pdf, men då öppnas ett nytt fönster och jag får manuellt skriva in ett filnamn.
Onödigt omständigt och är det inte så att man ska spara orginalfilen i bokföringen ?
Och ja, deras support berättade att jag måste göra den här krångligare manövern, men inte varför dom krånglat till det.
För programmet i din dator är en pdf samma sak som en utskrift, det är liksom grejen med pdf.

Antagligen ser inte programmet någon skrivare som alternativ, så istället för att be dig om skrivarnamn så frågar den dig vad du vill att filen/utskriften ska få för namn.

Det är väl bra att du själv kan välja namn istället för att datorn hittar på ett eget och stoppar filen där den vill. Samma sak som med "Ctrl-S" förutom att du vid det senare får saken på ett fysiskt papper.

Att skriva ut till pdf behöver inte innebära att du gör en fysisk utskrift. Den kan lika gärna bli en fil på din dator i ditt bibliotek med fakturor. I filen finns sedan allt som behövs för en fysisk utskrift, typ teckensnitt, teckengrad, färger med mera.

Kanske jag inte riktigt förstår ditt problem, men testa att högerklicka på den här sidan och välj sedan skriv ut och sedan "Ctrl-P"
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-25 kl. 11:26.
Citera
2024-07-25, 11:31
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Inte sett det själv men gissningsvis kan de spara pengar på att rendera en webbsida som liknar en PDF istället för att generera en PDF-fil varje gång någon öppnar ett avtal eller en sammanställning. Drar mindre el, mindre för deras utvecklare att underhålla.

För din bokföring skulle jag säga att det är egalt om du skickar det till en s.k. skrivare som skapar en PDF-fil eller laddar ned en PDF-fil från banken.
Citera
2024-07-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Inte sett det själv men gissningsvis kan de spara pengar på att rendera en webbsida som liknar en PDF istället för att generera en PDF-fil varje gång någon öppnar ett avtal eller en sammanställning. Drar mindre el, mindre för deras utvecklare att underhålla.

För din bokföring skulle jag säga att det är egalt om du skickar det till en s.k. skrivare som skapar en PDF-fil eller laddar ned en PDF-fil från banken.

Det verkar rimligt !
Tack för svaret, äntligen någon som förstod frågan !
Citera
2024-07-25, 12:31
Medlem
Citat:

Den stora frågan är väl varför man väljer att ha kvar en skitbank som Swedbank. Varför vill man bidra till storbankernas miljardvinster? Vill man betala räkningar via bankgiro/plusgiro så kostar det till och med för "internetbetalning", så giriga är dom.
Citera
2024-07-25, 12:35
Medlem
Citat:
Det verkar rimligt !
Tack för svaret, äntligen någon som förstod frågan !
Det är ju för fan det jag har försökt förklara för dig hela tiden.

Spara den där djävla pdf:en.

Du måste väl för fan inte skriva ut den.

Har du ngn mer korkad frÅga?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-25 kl. 12:38.
Citera
2024-07-25, 13:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
De har förmodligen krånglat till det för att deras "back end" har ändrats och det är enklare att inte tillhandahålla en PDF-kopia än att göra det. De har möjligen också användardata som säger att få kunder hämtar hem PDF-filer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in