2024-06-01, 15:53
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppd
Klart att polisen vill att sanningen ska komma fram .
Jag tror säkert att dom skulle vilja lösa det, men dom kanske bedömer att det vore för skadligt för samhället.
Ett mord mysterium är hälsosamt.
Mördare bland bygdens barn kan vara ohälsosamt.
Familjer skulle lida, rektorn och lärarna och hemtjänst skulle bli anklagade för att inte göra sina jobb osv.

Som jag förstår det så var Strömsund redan i kris med många problem. Nära att inte ha det folk som behövs för att få ett samhälle att fungera.
Citera
2024-07-24, 21:21
Medlem
Har tittat på en dokumentär om Carlos försvinnande och blir häpen över att polisen vänder sig till sierskor och spiritister. Det var det dummaste jag har hört på länge, att poliser på 2000-talet, tror på sådant skrock.
Citera
2024-07-24, 23:56
Medlem
Vilkar var dessa (då) ungdomar som brukade hänga vid kiosken?
Vem är brorsan till den upplevt förföljda tjejen, och som inte ville minnas eller prata med reportern?

Känns även som att kalla fall gruppen borde ta in skåpbilen för en grundligare genongång av proffs med all tänkbar utrustning. Kör hela åbäket till NFC och vänd upp och ner på den, kolla efter blodspår under golvet där eventuell kemikalie inte kommit åt. Varför säger något raffyllo detta om det bara är hittepå? Högst osannolikt att han är helt oskyldig, eller var han så full att han inte fattade vad/vem han körde på och sen begravde?
Senast redigerad av normand 2024-07-24 kl. 23:59.
Citera
2024-07-25, 17:04
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normand
Vilkar var dessa (då) ungdomar som brukade hänga vid kiosken?
Vem är brorsan till den upplevt förföljda tjejen, och som inte ville minnas eller prata med reportern?

Känns även som att kalla fall gruppen borde ta in skåpbilen för en grundligare genongång av proffs med all tänkbar utrustning. Kör hela åbäket till NFC och vänd upp och ner på den, kolla efter blodspår under golvet där eventuell kemikalie inte kommit åt. Varför säger något raffyllo detta om det bara är hittepå? Högst osannolikt att han är helt oskyldig, eller var han så full att han inte fattade vad/vem han körde på och sen begravde?
Tror det står i tråden någonstans om vem bror är. Det går antagligen inte att knyta personen i fråga till försvinnandet. Det verkar ju inte finnas några ögonvittnesiakttagelser som är relevanta.

Angående skåpbilen, frågan är om det inte är lite sent nu att ta tag i den. Finns den ens kvar. Det är ju trots allt 20 år sen detta hände och den var väl inte flång ny då heller.

Ska villigt erkänna att jag är lite förvånad att man aldrig återfunnit Carlos. Det styrker ju tesen för att han blivit mördad. Kan ju mycket väl vara så att han faktiskt blivit uppeldad.
Citera
2024-07-25, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett gigantiskt område det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tror det står i tråden någonstans om vem bror är. Det går antagligen inte att knyta personen i fråga till försvinnandet. Det verkar ju inte finnas några ögonvittnesiakttagelser som är relevanta.

Angående skåpbilen, frågan är om det inte är lite sent nu att ta tag i den. Finns den ens kvar. Det är ju trots allt 20 år sen detta hände och den var väl inte flång ny då heller.

Ska villigt erkänna att jag är lite förvånad att man aldrig återfunnit Carlos. Det styrker ju tesen för att han blivit mördad. Kan ju mycket väl vara så att han faktiskt blivit uppeldad.

Han kan ha blivit det men detta är ju ett gigantiskt område att genomsöka fullt med skog, en stor mängd allahanda vattendrag samt fjäll och dessutom gränsar kommunen till Norge.

Var skall man börja att söka? Det är som att leta efter en nål i en höstack. Vare sig hans kvarlevor eller hans cykel kommer med den allra största sannolikhet aldrig någonsin att hittas.

Som du så riktigt skriver så verkar det inte finnas några vittnesiakttagelser. Nu har 20 år gått och allt är idag preskriberat förutom mord. Ingen/inga kommer heller att kunna bli straffade.
Citera
2024-07-25, 19:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han kan ha blivit det men detta är ju ett gigantiskt område att genomsöka fullt med skog, en stor mängd allahanda vattendrag samt fjäll och dessutom gränsar kommunen till Norge.

Var skall man börja att söka? Det är som att leta efter en nål i en höstack. Vare sig hans kvarlevor eller hans cykel kommer med den allra största sannolikhet aldrig någonsin att hittas.

Som du så riktigt skriver så verkar det inte finnas några vittnesiakttagelser. Nu har 20 år gått och allt är idag preskriberat förutom mord. Ingen/inga kommer heller att kunna bli straffade.
Sant! Du och jag har ju diskuterat detta tidigare i tråden och vi har ju kommit fram till att kroppen kan ju befinna sig var som helst. Det finns gigantiska skogsområden och det finns gamla skogs och timmervägar som leder långt in i obygden som i princip ingen åker på. Många av vägarna är dock i mycket dåligt skick men det är vanligt med tillgång till bilar med hög markfrigång och fyrhjulingar. Men hur som haver så kan någon, eller snarare två, fört bort honom. Troligen befinner kroppen rätt nära en väg. Men å andra sidan så räcker det ju att komma några meter in för att det inte ska synas något. Är han lagd under en gran så lär ju räv, varg, järv varit i farten och inget finns kvar.

Kan också vara nergrävd eller slängd i en ravin. Finns ju en del såna ställen med. Sannolikheten att man blir stoppad i den kommunen för en trafikkontroll är i princip obefintlig och även om GM skulle blivit det så fanns det säkert då ingen anledning att söka genom fordonen.

Generellt när det gäller att dumpa kroppar så brukar det inte ske mer än högst 25-50 meter från en för fordonet farbar väg, det är jobbigt att släpa på ett lik. Tyngre och otympligare än man nog tror. Sen vill man att det ska gå fort, för även om det är en väg som vanligen inte används så vill man absolut inte bli sedd, det ligger ju i sakens natur. Dessutom så har man hyfsad koll på vem som har vilken bil där uppe. Så det som gäller är; Snabb dumpning - undangömning, dvs fort in-ut. Sen gärna så avlägset som möjligt i kombination med ett ställe det helst aldrig vistas andra människor med hund.

Hur som haver så tror jag att det är max två som "gjort gärningen". Tre kan det också vara men risken ökar starkt med att någon av dessa inte håller käft.

Cykeln är nog minsta problemet egentligen. Dessutom vill jag minnas att det tog nästan en månad innan polisen började undra om den. Här kan mitt minne dock svika. Men i alla fall så är det bara att stycka upp den och lägga i närmsta metallåtervinning. Polisen var ju så seg där uppe så den behållaren hade nog hunnit tömmas många gånger innan de började fråga efter cykeln. De Verktyg som krävs för att slakta ner en cykel har i princip alla där uppe.

I vilket fall så är det mycket osannolikt att detta fall kommer lösas och SVT:s dokumentär hjälpte ju näppeligen till med tanke på hur usel den var. Om folket var något ovilliga att tala innan dokumentären så lär de fullständigt tiga nu. Det enda SVT ville var att få det till ett rasistmord, de var något av det mest oprofessionella som producerats i modern tid i dokumentärväg.
Citera
2024-07-27, 22:44
Medlem
Citat:

Skåpbilen finns kvar, står på en åker i mellansverige, blodfläckar och allt intakt. Allt går att se i SVT dokumentären: Fallet Carlos. Inte så länesen den gjordes. Fattar som sagt inte varför NFC inte plockade in bilen efter att reportern hittade den. Nu lär ju hantverkaren åka och elda upp den, om det inte är gjort redan.
Citera
2024-07-28, 09:33
Medlem
Citat:
Skåpbilen finns kvar, står på en åker i mellansverige, blodfläckar och allt intakt. Allt går att se i SVT dokumentären: Fallet Carlos. Inte så länesen den gjordes. Fattar som sagt inte varför NFC inte plockade in bilen efter att reportern hittade den. Nu lär ju hantverkaren åka och elda upp den, om det inte är gjort redan.
Finns det namn på den alkoholiserade hantverkaren? Han torde väl vara i 70-årsåldern nu.
Med tanke på hans telefonsamtal till en bekant och polisen, där han talar om sitt lågade samvete så är han den hetaste kandidaten till Carlos försvinnande.
En dam hade ju för övrigt hittat krossat glas vid någon korsning i Strömsund, vid tiden för försvinnandet.
Håller med om att polisarbetet, var under all kritik!
Senast redigerad av MolnetsBroder 2024-07-28 kl. 09:40.
Citera
2024-07-29, 01:14
Medlem
Citat:

Bilen undersöks i dokumentären, man finner en del blod och testar det. Det kom inte från människa och upphittat DNA har inte någon koppling till Carlos heller.
Alkisen har ju vetat om polisens intresse för bilen i flera decennier och hade givetvis sänkt den i en sjö för länge sen om det fanns något att hitta där.

Det troliga är väl att han är alkis och kört ihjäl något djur och sen i sin alkis-ångest fabulerar ihop att han är skyldig till allt mellan himmel och jord.
Citera
2024-07-29, 01:30
Medlem
När man ser Fallet Carlos slås man av hur extremt ovilliga alla är att känna till minsta detalj om sällskapet som uppehållit sig runt kiosken.
Trots att det knappast är något som varit okänt.
Ännu märkligare är att ingen av dessa personer vid något tillfälle själva berättat om det.
Polisen måste ju förhört hundratals ungdomar och ett antal av dessa har givetvis varit medvetna om att man varit vid kiosken och varit inblandade i den dispyt som enligt uppgift skedde vid kiosken.
Men ingen har berättat det.
Frågan är då: Varför håller man inne den informationen?
Sannolikheten talar ju för att man vet att om man följer den tråden i sin förlängning så kommer man också veta vad som hände Carlos.

Spontant känns det som att mobbningen, den tidens rasistiska trend och att en 22-årig invandrare springer och kåtar sig efter 13-åringar ger en ganska stark avhumanisering av personen.
Man får väl anta att ungdomar som utvecklat en förståelse för sexualitet såg honom som en slemmig pedofil, som dessutom var invandrare.

Nu vet jag inget om ”brorsan” till den yngre tjejen som blev antastad av Carlos. Men bara antastandet i sig kan ju göra fullt normala människor arga.
I kombination med den allmänna avhumaniseringen av honom och att man rutinmässigt lurat ut honom till platser för att spöa honom sättet på något vis ramarna.
Om det är normen till vardags och brorsan nu är arg, påhejad av vänner och ser honom som en pedofil så kan man föreställa sig att den normala behandlingen inte räcker till.
Man behöver gå lite längre.
Sen kan det mycket väl sluta med döden, kanske rent av oavsiktligt eller i raseri.

Att en hel bygd uppger att det uppstod en situation på marknaden och att både lillasystern och brorsan hävdar att det aldrig skett är… udda.
Det hade gått att förstå om dom kändes vid situationen, men förnekar att det föranlett något mer.
Jag har svårt att se att alla andra skulle få för sig att samstämmigt ljuga 20 år senare. Vissa av vittnena var ju själva 13-14 år när det hände, andra vuxna.
Dessa har givetvis inte snackat ihop sig för att ljuga.

Därför framstår brorsan som en helt given kandidat för att åtminstone varit inblandad i Carlos öde. Förmodligen inte ensam, men han har varit den som dragit igång det.
Med vänner som har en bil så är det ingen större svårighet att göra av med en kropp och en cykel i dessa krokar.
Det är enorma ytor, många sjöar och vattendrag och lyckas man bara sänka kroppen eller gräva ner den så kommer den inte återfinnas så enkelt.

Jag skulle gissa att det ändå handlar om ett förhållandevis oplanerat dråp. Tanken var att ge Carlos mer stryk än normalt, men av något skäl spårade det ur och han dog.
Det vore rimligt för den som vet att berätta för polisen var kroppen finns och få detta avslutat en gång för alla.
Citera
2024-07-29, 01:40
Medlem
Citat:
Carlos var ju knappast någon "ond" individ utan han var bara utvecklingsstörd. Men jag misstänker säkert att det funnits folk som gillat att "spela tuffa" och ge sig på Carlos. Däremot köper jag inte rasisttramset, utan detta handlar mest om att han är utvecklingsstörd och att han var på småbrudarna. Just småtjejerna tror jag kan vara den springande punkten, även om det finns tusen andra saker som hans försvinnande kan bero på.

Men som Skaraborg2 är inne på så är jag inte oäven att tro att det är misshandel som gått överstyr. Det kan varit som Skaraborg2 säger, att han fallit olyckligt på en sten. Jag tror i så fall att cykeln är omhändertagen och destruerad och att kroppen sannolikt befinner sig på annat ställe. Finns ju hur mycket ställen som helst att dumpa lik på där.

Jag köper ju egentligen inte rasist-grejen heller, men… det är ofrånkomligen så att Strömsund hade en del sådana element på den tiden och det ansågs vara lite provokativt och tufft att vara åt det lätt nazistiska hållet.
Vilket möjligen bidragit till att avhumanisera honom, tillsammans med det faktum att han var uppenbart svagsint och säkert ansågs vara någon slags pedofil.
Kombinationen blir ju en person som få hyser varma känslor för och som blir ytterst svår att försvara.

Personligen tror jag nog att det var hans kladdande på småbrudar som är det som motiverat ett angrepp. Att ge sig på ett pedo är ett utmärkt sätt för någon som vill vara tuff att å ena sidan skaffa sig cred och kanske bli populär bland tjejerna, men också en säkerhet så tillvida att man vet att ingen kommer försvara pedofilen.
Citera
2024-07-29, 01:55
Medlem
Det finns ett antal saker som jag tycker verkar saknas. Givet att SVT trots allt verkar fått tag i förundersökningen:

1. Varför framgår inte Carlos telefontrafik? Förstår ju att det skrevs färre sms på den tlden, men telefonsamtal bör väl ringas? Hur såg hans telefonkontakter ut tiden innan?

2. Att telefonen stoppats in i ett skåp är skumt. Man får känslan av att någon instruerat honom att lämna telefonen hemma när han skulle till det hemliga mötet?

3. Är det uteslutet att Carlos trodde att han skulle få träffa en tjej? Kan någon tjej agerat bete?

4. SVT tycks driva tesen att rasism var motivet bara för att flera av de stökigare ungdomarna beskrivits som rasister. Det är nog ett misstag. Mer troligt är ju att Carlos pekades ut som pedofil och därmed blev ett legitimt offer i bredare kretsar, vilket kan ha gjort det svårare för folk att berätta och framstå som den som ställer sig på pedofilens sida.

5. Hade SVT menat allvar med rasistspåret som drivkraft för mordet så hade man givetvis lagt mer krut på brevet som mamman fick i efterhand. Skulle det kunna kopplas till någon av de intressanta personerna så skulle det vara intressant, men det förefaller man inte ens försökt göra.
Mer troligt är väl att nån gök läst om fallet och bestämt sig för att jävlas med morsan. Det kan ju vara skrivet av nån nazist i Skåne som aldrig satt sin fot i Strömsund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in