Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Han kan ha blivit det men detta är ju ett gigantiskt område att genomsöka fullt med skog, en stor mängd allahanda vattendrag samt fjäll och dessutom gränsar kommunen till Norge.
Var skall man börja att söka? Det är som att leta efter en nål i en höstack. Vare sig hans kvarlevor eller hans cykel kommer med den allra största sannolikhet aldrig någonsin att hittas.
Som du så riktigt skriver så verkar det inte finnas några vittnesiakttagelser. Nu har 20 år gått och allt är idag preskriberat förutom mord. Ingen/inga kommer heller att kunna bli straffade.
Sant! Du och jag har ju diskuterat detta tidigare i tråden och vi har ju kommit fram till att kroppen kan ju befinna sig var som helst. Det finns gigantiska skogsområden och det finns gamla skogs och timmervägar som leder långt in i obygden som i princip ingen åker på. Många av vägarna är dock i mycket dåligt skick men det är vanligt med tillgång till bilar med hög markfrigång och fyrhjulingar. Men hur som haver så kan någon, eller snarare två, fört bort honom. Troligen befinner kroppen rätt nära en väg. Men å andra sidan så räcker det ju att komma några meter in för att det inte ska synas något. Är han lagd under en gran så lär ju räv, varg, järv varit i farten och inget finns kvar.
Kan också vara nergrävd eller slängd i en ravin. Finns ju en del såna ställen med. Sannolikheten att man blir stoppad i den kommunen för en trafikkontroll är i princip obefintlig och även om GM skulle blivit det så fanns det säkert då ingen anledning att söka genom fordonen.
Generellt när det gäller att dumpa kroppar så brukar det inte ske mer än högst 25-50 meter från en för fordonet farbar väg, det är jobbigt att släpa på ett lik. Tyngre och otympligare än man nog tror. Sen vill man att det ska gå fort, för även om det är en väg som vanligen inte används så vill man absolut inte bli sedd, det ligger ju i sakens natur. Dessutom så har man hyfsad koll på vem som har vilken bil där uppe. Så det som gäller är; Snabb dumpning - undangömning, dvs fort in-ut. Sen gärna så avlägset som möjligt i kombination med ett ställe det helst aldrig vistas andra människor med hund.
Hur som haver så tror jag att det är max två som "gjort gärningen". Tre kan det också vara men risken ökar starkt med att någon av dessa inte håller käft.
Cykeln är nog minsta problemet egentligen. Dessutom vill jag minnas att det tog nästan en månad innan polisen började undra om den. Här kan mitt minne dock svika. Men i alla fall så är det bara att stycka upp den och lägga i närmsta metallåtervinning. Polisen var ju så seg där uppe så den behållaren hade nog hunnit tömmas många gånger innan de började fråga efter cykeln. De Verktyg som krävs för att slakta ner en cykel har i princip alla där uppe.
I vilket fall så är det mycket osannolikt att detta fall kommer lösas och SVT:s dokumentär hjälpte ju näppeligen till med tanke på hur usel den var. Om folket var något ovilliga att tala innan dokumentären så lär de fullständigt tiga nu. Det enda SVT ville var att få det till ett rasistmord, de var något av det mest oprofessionella som producerats i modern tid i dokumentärväg.