2024-07-23, 22:34
  #12157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
När de fiktiva barnen hos dumpen uppgett att de är omhändertagna på eget beteende, lever med ensamstående föräldrar , har diagnos, har dåligt med vänner , har självskadesbeteende , har föräldrar som missbrukar så har männen blivit än mer intresserade , nämde de tex att de att föräldrarna var skilda och att de sällan träffade pappa blev effekten det samma
Det som gjorde männen än mer enträgna var när de fick till sig att barnen kände sig ensamna och utanför och hade det svårt i skolan.
När F*a tyckte att folk skulle bli vän med barn på SiS med diagnoser ,självskadebeteende och utbrott som misslyckats i skolan är det ett lätt offer för någon med exakt det dumpens gäddor vill ha

Kanske dags att stänga igen alla SIS och HVB Fängelser då? Eftersom staten inte kan tillgodose deras fysiska och psykiska säkerhet där:


"”Hon säger att hon hellre dör än hamnar på SiS igen. Och jag förstår henne.”

När Saras elvaåriga dotter tvångsvårdas på SiS får hon ingen behandling. Däremot utslagna tänder och ledskador efter våldsamma ingripanden av den statligt anställda personalen. Och hon är inte ensam om sina erfarenheter.

I flera år har larmrapporter och skandalrubriker omgärdat den myndighet som har i uppdrag att vårda samhällets mest utsatta och problemtyngda barn och unga. Den statliga vård som kostar skattebetalarna 2,7 miljarder kronor per år verkar ha ersatts av statligt våld – och särskilt utsatta är flickor och yngre barn. Politikerna fortsätter att utlova förändring, men bristerna består och ingen hålls ansvarig.

Den här boken tar för första gången ett helhetsgrepp om missförhållandena på de statliga SiS-hemmen. Vi får möta de utsatta barnen, föräldrarna, socialtjänsten, visselblåsarna och behandlingsassistenterna som vågat berätta. Bilden som framträder är värre än den fragmentariska nyhetsrapportering om misshandel, sexuella övergrepp och kränkningar vi numera har vant oss vid att se i media.""

https://www.adlibris.com/se/bok/i-statens-vald-en-berattelse-om-sis-och-de-statliga-ungdomshemmen-9789189732933
2024-07-23, 22:51
  #12158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrauGRETAgris13
Kanske dags att stänga igen alla SIS och HVB Fängelser då? Eftersom staten inte kan tillgodose deras fysiska och psykiska säkerhet där:


"”Hon säger att hon hellre dör än hamnar på SiS igen. Och jag förstår henne.”

När Saras elvaåriga dotter tvångsvårdas på SiS får hon ingen behandling. Däremot utslagna tänder och ledskador efter våldsamma ingripanden av den statligt anställda personalen. Och hon är inte ensam om sina erfarenheter.

I flera år har larmrapporter och skandalrubriker omgärdat den myndighet som har i uppdrag att vårda samhällets mest utsatta och problemtyngda barn och unga. Den statliga vård som kostar skattebetalarna 2,7 miljarder kronor per år verkar ha ersatts av statligt våld – och särskilt utsatta är flickor och yngre barn. Politikerna fortsätter att utlova förändring, men bristerna består och ingen hålls ansvarig.

Den här boken tar för första gången ett helhetsgrepp om missförhållandena på de statliga SiS-hemmen. Vi får möta de utsatta barnen, föräldrarna, socialtjänsten, visselblåsarna och behandlingsassistenterna som vågat berätta. Bilden som framträder är värre än den fragmentariska nyhetsrapportering om misshandel, sexuella övergrepp och kränkningar vi numera har vant oss vid att se i media.""

https://www.adlibris.com/se/bok/i-statens-vald-en-berattelse-om-sis-och-de-statliga-ungdomshemmen-9789189732933
SiS ska ju läggas ned i den form det har och i stället bli i en annan form där det ska skiljas mellan olika grupper och inte blanda de med destruktivt leverne på väg in i kriminalitet och de med diagnoser eller psykiska sjukdomar , självskadebeteende, missbruk , svåra utbrott osv .
Det finns barn som föräldrar faktiskt inte klarar av att ha hemma hur mycket stöd de än får och som är farliga för syskon och andra , var ju en flicka på 14 år som dödade sitt 10-åriga syskon när mamman gick till affären för något år sedan helt oprovocerat för att hon inte gillade syskonet
2024-07-23, 23:01
  #12159
Medlem
Nariiouhs avatar
Vad förvånad jag blir att peddokurre är mån om barns orala hälsa.

Och grisen slänger i vanlig ordning fram ett meningslöst irrelevant inlägg efter någon månads frånvaro.
2024-07-23, 23:22
  #12160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det som är intressant är hur hon beter sig. Hon ljuger och manipulerar, precis på samma sätt som socialsekreterare som jobbar med barn och unga. På fyllan visar de sitt sanna jag.

Hon ljuger, hittar på, har fördomar om människor hon inte känner, är rasist, förminskar ordningsvakten och förstorar samtidigt upp sig själv och sin egen kompetens i egenskap av socionom. Ljuger om att hon blir utsatt för ett övergrepp av vakten... and the story goes on. Hon är precis lika galen som på jobbet, men på fyllan kommer det fram vem hon egentligen är.

Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Som vi redan vet är invandrares barn överrepresenterade när det gäller omhändertagande. Invandrare är även överrepresenterade när det gäller dålig tandhälsa, både vuxna och barn. Tandhälsan är i regel redan katastrof innan omhändertagandet då invandrade föräldrar bryr sig i lägre utsträckning om både sin egen och barnens tandhälsa. Tandhälsan kan fakto vara en del av bedömningen gällande föräldrarnas omsorgsförmåga.

Det är alltså en generalisering (baserad på fakta) men eftersom du inte är bekant med de väsentliga skillnaderna mellan generalisering och fördom utgår jag från att du sätter igång och ylar om att det är rasistiska fördomar om redan utsatta etniska minoriteter.

Jag känner till en familj som inte gick på koll hos tandläkare och efter tre kallelser blev det en socanmälan. Ftv anmäler inte familjer vars barn har dålig tandhälsa men om inte familjerna bryr sig om att t.ex. barnens karies lagas ja då blir det en anmälan. Utebliven Tandhälsa är ett symtom på omsorgsbrist. Det är en parameter av flera.
2024-07-23, 23:54
  #12161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Jag känner till en familj som inte gick på koll hos tandläkare och efter tre kallelser blev det en socanmälan. Ftv anmäler inte familjer vars barn har dålig tandhälsa men om inte familjerna bryr sig om att t.ex. barnens karies lagas ja då blir det en anmälan. Utebliven Tandhälsa är ett symtom på omsorgsbrist. Det är en parameter av flera.
Tandläkare har anmälningsplikt och uteblivna besök flera gånger är ett skäl till oro om man inte avbokat och ombokat
2024-07-24, 02:23
  #12162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
SiS ska ju läggas ned i den form det har och i stället bli i en annan form där det ska skiljas mellan olika grupper och inte blanda de med destruktivt leverne på väg in i kriminalitet och de med diagnoser eller psykiska sjukdomar , självskadebeteende, missbruk , svåra utbrott osv .
Det finns barn som föräldrar faktiskt inte klarar av att ha hemma hur mycket stöd de än får och som är farliga för syskon och andra , var ju en flicka på 14 år som dödade sitt 10-åriga syskon när mamman gick till affären för något år sedan helt oprovocerat för att hon inte gillade syskonet

vansinnes dåd kommer alltid tyvärr att förekomma i mänskligheten eftersom satan är den här världens gud, det kan ingen myndighet rå på, om det inte finns några synliga tecken i förväg, tex sådana som Breivik som förbereder sig i hemlighet, men för den skull ger det inte staten rätt att VANVÅRDA Folkets BARN i olika vidriga LIVSFARLIGA institutioner, att SIS ska byta namn till det som det redan är "ungdoms fängelse" föranleder inte någon att tro på att staten plötsligt ska bli en bullbakande nallebjörn, tvärtom
2024-07-24, 04:10
  #12163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanna-1921
Fia testar ny taktik och står på en gångväg socfolk tar nu när de slutar jobbet.
När de kommer förbi pratar hon till dem och säger att de ska anmäla sina kollegor osv.
Intressant att se om hon kommer undan med denna taktik utan att folk säger att de känner sig trakasserade av henne.

Då kan man se fram emot åtal och rättegång snart. Det blir värre och värre.
Att de inte alla går med i vikingasekten. Deras logik eller snarare bristen på den överensstämmer rätt bra
2024-07-24, 07:23
  #12164
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Återigen, generaliserad fakta, inte fördomar. Precis som man kan generalisera utifrån vad forskning visar gällande olika gruppers kulturella livsstil går det även att generalisera runt vad forskning visar gällande kulturella beteendemönster. En vacker dag kanske även Kurreburre kan förstå det utan att blanda ihop generaliserad fakta med fördomar och rasism.

Problemet med socialsekreterare är att de använder dessa fördomar som fakta när de borde betrakta varje fall som unikt och inte gå in med förutfattade meningar om hur romer och somalier är som föräldrar.

Om man tittar närmare på socialt arbete i manualerna så verkar det bygga på just generalisering som grund och det kan förstås leda helt fel och till vanvettiga tolkningar av risker.

Förlorarna blir barnen som omhändertas. Och det sorgliga är att det ofta inte ens blir bättre för barnet att omhändertas, utan bara värre. Kan man inte visa att barnets munhälsa förbättrats i jourhemmet och fortfarande är lika dålig eller sämre, så borde det utdömas hårda straff till socialtjänsten.

Samma princip med LVU. Det borde tillsättas en haverikommission som granskar om det verkligen blev bättre när samhället grep in och tog över föräldraskapet.
2024-07-24, 08:55
  #12165
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Jag känner till en familj som inte gick på koll hos tandläkare och efter tre kallelser blev det en socanmälan. Ftv anmäler inte familjer vars barn har dålig tandhälsa men om inte familjerna bryr sig om att t.ex. barnens karies lagas ja då blir det en anmälan. Utebliven Tandhälsa är ett symtom på omsorgsbrist. Det är en parameter av flera.

Det värsta är att denna omsorgsbrist verkar anses vara helt ok om det är ett familjehem som brister. Socialtjänsten och familjehemmet borde straffas hårt om barns tandhälsa inte sköts när barnen är omhändertagna. Barn upp till 12 år ska ha assistans vid tandborstning och barn med autism och psykiska funktionsnedsättningar behöver ännu mer hjälp vid varje tandborstning ända tills de är vuxna.

Problemet är att tjänstemannaansvar inte finns för socionomer. De har egentligen mest makt av alla tjänstemän men har inget personligt ansvar för de skador de ställer till med. Denna ordning behöver ändras.

Vi får se vad moderaterna hittar på nu iom den nya socialtjänstlagen och att tjänstemannaansvar ska införas igen, men jag har inga större förhoppningar med tanke på vilka fullkomliga galningar som jobbar inom svensk socialtjänst. Inget kommer bli bra förrän den sista socionomen rensats ut. De har inget där att göra.

https://www.bt.se/boras/efter-lvu-granskning-ministern-kritisk-mot-allvarliga-brister-fungerar-inte/
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2024-07-24 kl. 09:34.
2024-07-24, 10:49
  #12166
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Vad förvånad jag blir att peddokurre är mån om barns orala hälsa.

Och grisen slänger i vanlig ordning fram ett meningslöst irrelevant inlägg efter någon månads frånvaro.

Bryr du dig om omhändertagna barn överhuvudtaget? Har du läst hur det går för dem? Kanske något att fundera på? skulle du själv vilja få dina barn omhändertagna av samhället?

Skrämmande läsning. Det går inte att att bara skylla på föräldrarna i detta fall.

https://www.bt.se/boras/201-barn-togs-av-staten-sa-gick-det-sen-svart-att-fa-en-andra-chans/

Citat:
Fakta
De tvångsomhändertagna barnen – om granskningen
• Granskningen De tvångsomhändertagna barnen är ett samarbete mellan åtta tidningar: Borås Tidning, Kristianstadsbladet/Norra Skåne, Ystad Allehanda, Trelleborgs Allehanda i Skåne, Blekinge Läns Tidning och Sydöstran i Blekinge, Barometern-OT i Kalmar och Smålandsposten i Växjö. Alla tidningar ingår i koncernen Gota Media.

• Vi har undersökt hur det gick för barnen som togs från sina hem för drygt 20 år sedan, och omhändertogs enligt LVU. I riksarkiven runt om i Sverige har vi hämtat domarna för att berätta barnens historia.

• Totalt rör det sig om 201 barn, fördelat på 46 olika kommuner i Sverige.

• Tolv av barnen går inte att hitta idag. De kan exempelvis ha utvandrat, eller dött.

• Nästan lika många flickor som pojkar tvångsomhändertogs. Nära 40 procent var 15 år eller äldre.

• 160 personer har deklarerat en inkomst någon gång de senaste fyra åren, men bara 144 personer har inkomster för 2021.

• Medelinkomsten för 2021 är 226 000 – att jämföra med alla Sveriges 20–40-åringar som har en medelinkomst på cirka 280 000.

• 66 personer – vilket motsvarar 33 procent – har haft skulder hos kronofogden på över 1 000 kronor någon gång under de senaste fem åren. Genomsnitt för personer i åldrarna 18–44 år är 5,6 procent.

• 58 personer, nära 30 procent, är dömda för brott någon gång sedan 2010. Här finns allt från fortkörning till rån och grovt bedrägeri, men det som dominerar är narkotikabrott. 27 av dem har dömts till fängelse.

• I granskningen har vi tagit del av dokument från bland annat domstolar, Kronofogdemyndigheten och Skatteverket.

• Den datajournalistiska undersökningen har genomförts genom kartläggning av dokument som finns i databasen Acta Publica, samt statistik från Socialstyrelsen, och arkiverade domar från 2002.

Vad som också är oroväckande är att tvångsomhändertaganden ökar. Det här är en oerhört farlig och skadlig utveckling både för samhället och för barnen.

Citat:
Fakta
Tvångsomhändertagna barn i Borås 2018–2022
Antal tvångsomhändertagna barn per år:

2018: 66

2019: 74

2020: 88

2021: 99

2022: 101

Källa: Socialstyrelsen
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2024-07-24 kl. 10:53.
2024-07-24, 11:03
  #12167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bryr du dig om omhändertagna barn överhuvudtaget? Har du läst hur det går för dem? Kanske något att fundera på? skulle du själv vilja få dina barn omhändertagna av samhället?

Skrämmande läsning. Det går inte att att bara skylla på föräldrarna i detta fall.

https://www.bt.se/boras/201-barn-togs-av-staten-sa-gick-det-sen-svart-att-fa-en-andra-chans/



Vad som också är oroväckande är att tvångsomhändertaganden ökar. Det här är en oerhört farlig och skadlig utveckling både för samhället och för barnen.
Det intressanta är i vilken ålder de omhändertagna har och om det även i Borås är drygt hälften som fått lvu på eget beteende , om det hänger ihop med att unga rekryteras av kriminella eftersom de inte får mer straff än just lvu
2024-07-24, 11:32
  #12168
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune



Vad som också är oroväckande är att tvångsomhändertaganden ökar. Det här är en oerhört farlig och skadlig utveckling både för samhället och för barnen.


Varför då?
Det är väl jättebra att olämpliga och skadliga föräldrar blir av med vårdnaden? Och att barnen får en andra chans i lämpligare miljö?

Sen är det naturligtvis oroväckande att mängden olämpliga föräldrar bevisligen ökar men vad ska man göra så länge det är fritt för alla dårar att sätta barn till världen?

Varför tycker du om att barn plågas? Går detta igen i dina pedofila intressen, att det ska vara sadistiska inslag i barnsexet?
__________________
Senast redigerad av PhilipsDP18 2024-07-24 kl. 11:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in