2024-07-22, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Är inte labradorer vattenhundar? De brukar älska att bada och kan simma.

Poolen är ju liten, mer som en plaskdamm, och om den hamnat där under kvällskissningen skulle föräldrarna hunnit rädda den, tänker jag mig. Om de velat.
Jo, de gillar oftast bad. (Apporterande fågelhundar/småvilt - men älskar ofta vatten)
Jag tror inte heller att denna har drunknat, men att skriva att det är omöjligt för hundar att ramla i och drunkna i en pool är ju fel.
Citera
2024-07-22, 15:32
Medlem
MrBubss avatar
Nu är det fullt pådrag i FB-gruppen efter att någon postat ett video-klipp på en svart hund som springer på en åker eller äng i Blekinge.... Den som filmar finns 50-100 meter ifrån, så man ser inte ens vilken ras det är... Jösses!
Citera
2024-07-22, 15:38
Medlem
Så nu har en moderator dementerat påståenden och teorier på Facebook gruppen.
Någon sitter uppenbarligen och läser dessa trådar.

Min största fundering är:
Hur länge orkar man som individ att dras med dessa lögner? När kliver en familjemedlem fram och inser att deras historier blir för mycket?

Kan det vara så att dom läser just dessa trådar, då dom var väldigt specifika i vad vissa har skrivit här för att dom börjar känna sig stressade att det pågår andra uppfattningar om vad som just hänt?
Citera
2024-07-22, 15:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Nja, skulle i så fall hunden ha strukit med EFTER att filmen på kvällen tagits? Och så har man klippt ihop filmer som skulle passa scenariot? Det känns väldigt avancerat och jag tror inte att så är fallet. I så fall vore det en miljon gånger lättare att bara säga till familj och försäkringsbolag att hunden tyvärr verkar ha rymt och försvunnit. Att gå ut i riksmedia och vara skådespelare på den nivån i flera veckor... nä, det tror jag inte att de håller på med.

Men ponera att det stämmer det som pappan säger, att kamerorna lagt av vid exakt rätt tillfälle. Eftersom de inte går via wifi måste det varit någon i huset som dragit ur och satt tillbaka sladden. Och denna någon måste varit assistenten.

Då är ju fallet löst. Assistenten kan ju blåneka i polisförhör, men det går väl att bevisa med fingeravtryck.
Citera
2024-07-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag ser flera möjligheter;
Hunden har förolyckats genom slarv från familjen
Dottern har "råkat" dödat hunden
Föräldrarna har tagit beslutet pga att dom inte orkar med dottern längre och vill ha in henne på hem där hon inte får ha hunden med sig. Dom har hunden på avbetalning och den går inte att återlämna eller sälja för pengarna den kostat så enda alternativet är att vovven försvinner.

Många som begår försäkringsbedrägerier går ut i sociala medier och är överdrivet arga och engagerade för att visa att dom är brottsoffer, det tror jag detta mysterium är också.
En assistanshund går inte att köpa på avbetalning, den betalas i 3 steg från att man blivit godkänd. Slutbetalning och den högsta summan ska betalas när hunden är på plats hos sin förare. Vet detta pga att vi just nu är i denn process och ansökt om assistanshund till ett av mina barn.
Citera
2024-07-22, 15:44
Medlem
TheStonedApeTheorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Nu är det fullt pådrag i FB-gruppen efter att någon postat ett video-klipp på en svart hund som springer på en åker eller äng i Blekinge.... Den som filmar finns 50-100 meter ifrån, så man ser inte ens vilken ras det är... Jösses!
Hör och häpna det verkar varit grannhunden som rymt och sprungit på åkern.
Citera
2024-07-22, 15:44
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men ponera att det stämmer det som pappan säger, att kamerorna lagt av vid exakt rätt tillfälle. Eftersom de inte går via wifi måste det varit någon i huset som dragit ur och satt tillbaka sladden. Och denna någon måste varit assistenten.

Då är ju fallet löst. Assistenten kan ju blåneka i polisförhör, men det går väl att bevisa med fingeravtryck.
Ja, eller hur? Jag säger inte emot dig. Jag tycker också att om det verkligen finns anledning att misstänka dessa assistenter så borde polisen ha kunnat klara upp denna grova stöld (det är trots allt en "pryl" för närmare 300.000 kr) redan. Är våra samhällsbärande funktioner verkligen så till den milda grad glappande att man inte får hjälp i ett sånt här ärende? För att det "bara" är en hund?
Citera
2024-07-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiarresusKristus
I tråden på facebook där de klargör för vissa spekulationer så skriver dom att timestamps finns på filmerna men dessa är endast lämnade till polisen. Konstigt att klippa bort en sådan sak? Det torde väl vara inbränt i filmen vilket tyder på att han isåfall varit inne och pillat i dem. Iaf de som visas på nätet.

Kanske det går att extrahera dem utan stamps också. Jag vet faktiskt inte riktigt hur ett sådant system fungerar.

Det är ju det här som är så konstigt. Vi lever i internets tidålder och saker och ting ska ifrågasättas och ska kritiskt granskas. Eftersom allt går att manipulera.

Varför väljer man att publicera en film utan tidsangivelse på? Finns ju ingen anledning att dölja det för allmänheten. Är helt säker på att pappan hittat hit in och läser här. Så därför frågar jag:
Varför publicera en film utan tidsstämpel på?
Vill du bli av med alla spekulationer så kör med öppna kort, det skulle öka trovärdigheten enormt.

Det är väl också safe att regga ett anonymt konto här så kanske någon träder fram snart och ger oss hela bilden om hur hunden hade det i familjen.
Citera
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlleGull
En assistanshund går inte att köpa på avbetalning, den betalas i 3 steg från att man blivit godkänd. Slutbetalning och den högsta summan ska betalas när hunden är på plats hos sin förare. Vet detta pga att vi just nu är i denn process och ansökt om assistanshund till ett av mina barn.
Finns det någon slags ångerrätt för någon av parterna? Om man märker under resans gång att det här blir kanske inte så bra trots allt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det stämmer ju inte. Det tar enligt det du hänvisar till mellan 3 månader och 1 år -- men kan också ta längre tid.
Då handlar det om en egen utbildad assistanshund med en kommunikativ förare.

Att utbilda en egen hund med hjälp av en assistanshundinstruktör kan ta allt från 3 månader till 1 år. Det krävs att du som ägare har en stadigvarande fysisk eller psykisk diagnos, förmåga att följa din instruktörs råd och att du har tid och energi till att träna din hund.
https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/om-assistanshund/utbildning/utbilda-assistanshund/

Det verkar knappast vara de förutsättningarna som råder i det här fallet - så de har nog fått köpa in en förtränad hund som sedan samtränas med förare ... vilket är något helt annat.

Det jag menar det har köpt en färdigutbildad hund som sen fått samträna och då handlar det om ca 30 timmar inga 3 år. Min hund var klar med min egen grundlydnad vilket kostade mig ca 30 000kr. De har köpt en färdig för nästan 300 000kr enligt de själva så självklart går hunden dels att träna med en annan hundförare samt tar kortare tid att träna om med en ny inga 3 år.
Citera
2024-07-22, 15:47
Avslutad
Vem är Catrine Birkenstedt?
Har hon till familjen eller är hon någon som bara lägger sig i och bryr sig om allt?
Citera
2024-07-22, 15:48
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlleGull

Man kan ta blancolån.

Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Ja, eller hur? Jag säger inte emot dig. Jag tycker också att om det verkligen finns anledning att misstänka dessa assistenter så borde polisen ha kunnat klara upp denna grova stöld (det är trots allt en "pryl" för närmare 300.000 kr) redan. Är våra samhällsbärande funktioner verkligen så till den milda grad glappande att man inte får hjälp i ett sånt här ärende? För att det "bara" är en hund?

Nja.... Om det vore så solklart enkelt tror jag fallet skulle vara löst. Att åka och ta fingeravtryck på en kontakt ska väl resurserna räcka till.

Vi känner ju inte personerna, men nog tycker jag pappan verkar förslagen. Och nog borde de fått sämre ekonomi för att mamman fått sluta sitt jobb och leva på mager assistentlön. De kan ju ha gjort tveksamma försäkringsanspråk tidigare, så att de känt sig tvungna att koka ihop nåt riktigt bra för att bli trodda denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in