2024-07-20, 16:21
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag brukar köpa 1,5kr färs och göra köttbullar av allt (icas standard recept -socker).

Jag steker upp allt lätt och fryser in i gamla glassbyttor.

De smakar fantastiskt jämfört med garant eller mamma scan och är lika saftiga som den dagen jag lagade dom men, de fastnar i varandra och måste brytas loss. Har ni några tips?

Pratade en gång med en som jobbade på findus. Hon sa att deras mat är nyttig men fett. Otroligt fett.

Är det hemligheten till köpebullar inte fastnar i varandra?

När vi ändå är inne på köttbullar, varför luktar det fis när man öppnar påsen?
Citera
2024-07-20, 16:22
Medlem
Hardstekts avatar
Frys dom på plåt med bakplåtspapper på, lägg dom sen i påsar.
Citera
2024-07-20, 16:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ta ut dom en gång i kvarten och rör dom så dom inte fryser ihop.

Om du har fritös så "förstek" dom i den, då blir dom runda och jämnt och fint stekta.
Citera
2024-07-20, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag brukar köpa 1,5kr färs och göra köttbullar av allt (icas standard recept -socker).

Jag steker upp allt lätt och fryser in i gamla glassbyttor.

De smakar fantastiskt jämfört med garant eller mamma scan och är lika saftiga som den dagen jag lagade dom men, de fastnar i varandra och måste brytas loss. Har ni några tips?

Pratade en gång med en som jobbade på findus. Hon sa att deras mat är nyttig men fett. Otroligt fett.

Är det hemligheten till köpebullar inte fastnar i varandra?

När vi ändå är inne på köttbullar, varför luktar det fis när man öppnar påsen?
Som tipsats om ovan, lösfrys dem först, ett gammalt husmorsknep.
Citera
2024-07-20, 16:35
Medlem
Bazze1s avatar
Frys portionsvis i fryspåsar.

Tar inte mycket mer plats än "gamla glassbyttor".
Citera
2024-07-20, 16:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Om du har fritös så "förstek" dom i den, då blir dom runda och jämnt och fint stekta.

Hur länge kör du köttbullarna i fritösen?
Steker man sen färdigt i stekpanna eller fryser du ner dem och steker dem sen när du tinat så många man ska ha?
Gäller att bara köra så många att de får plats på botten i korgen eller funkar det med dubbla lager också?
Citera
2024-07-20, 16:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur länge kör du köttbullarna i fritösen?
Steker man sen färdigt i stekpanna eller fryser du ner dem och steker dem sen när du tinat så många man ska ha?
Gäller att bara köra så många att de får plats på botten i korgen eller funkar det med dubbla lager också?
Jag kör mina normalstora köttbullar i 2 minuter på 180 grader, då blir dom precis genomstekt utan att få stekyta, max full botten på fritöskorgen, annars kan dom fastna i varandra. . Sen fryses. Sen tinas dom upp och steks som vanligt så dom får stekyta, blir helt perfekta för mig.
Citera
2024-07-20, 16:50
Medlem
Sladdarens avatar
Mitt bästa tips är att bara tina köttbullar till den mängd du avser att äta pr måltid eller dagen efter 2 måltider eller till du och dina barn eller din partner bara.. då kvittar det ju om de sitter ihop i fryst läge

Har du redan stekt dina köttbullar så ja - airfryer upptining fast de sitter ihop men du kan ha en anpassad pajform under så ev safter som rinner av kan tas tillvara på ifrån köttbullarna och du kan tömma den behållaren tof eller bara lägga bullarna på botten av airfryern eller i ett tätt kärl som tål värme som man kan köpa som tillbehör till airfryers eller så ingår det

Annars kan du ju skaffa dig en sån här för stekta till råa köttbullar :
https://bagarenochkocken.se/baktillbehor/kakbakformar/stadter-mini-muffinsform-40-cm-x-31-cm/

Eller titta på det här :

https://www.youtube.com/watch?v=2tFrJXHUnOg

eller de här :

https://www.wikihow.life/Freeze-Meatballs

Ja det är magiskt mycket godare med hemgjorda köttbullar alla ggr av alla ggr som TS säger
Citera
2024-07-20, 16:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag kör mina normalstora köttbullar i 2 minuter på 180 grader, då blir dom precis genomstekt utan att få stekyta, max full botten på fritöskorgen, annars kan dom fastna i varandra. . Sen fryses. Sen tinas dom upp och steks som vanligt så dom får stekyta, blir helt perfekta för mig.

Smart, ska testas inför nästa köttbullesats.
Citera
2024-07-20, 16:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Tipsade sambon och hon röstade ner det direkt😂😂
Krångligt och framförallt att alla näringsämnen försvinner när man friterar.
Citera
2024-07-20, 17:03
Medlem
Sladdarens avatar
kanske skulle skaffa sig / mig en sån här med giftfri plast ?

Nån som har en svensk sida man kan köpa den på ? och kanske plats för mer köttbullisar ?

https://www.fruugo.se/1-set-meatball-scoop-mold-transparent-cover-non-stick-pp-homemade-stuffed-meat-balls-maker-baking-to ols/p-134277823-283460159?language=en&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax &gad_source=1

Vill inte strula med utländska sidor
Citera
2024-07-20, 17:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tipsade sambon och hon röstade ner det direkt😂😂
Krångligt och framförallt att alla näringsämnen försvinner när man friterar.
Jag vet att köpta förstekta köttbullar går på ett band genom ett frityrbad, därifrån jag fick idén. Låter jag dom ligga en minut till i fritösen så är dom färdigstekta, snabbt och smidigt.

Riktigt snabb ungkarlsmat så lägger man en näve köttbullar i fritösen tillsammans med frittarna, sen på med bea över kalaset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in