Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
En mycket intressant artikel i "Die Welt" idag. Några utdrag, och jag rekommenderar varmt att läsa alltihopa :
Det sägs ofta att Putin har förvandlat sitt land till en vasall till Kina. Det stämmer. Men Rysslands relation till sin mycket mäktigare granne kan bättre beskrivas som en koloni. Kolonier är lokalt administrerade territorier som är underordnade utländska makters politiska och ekonomiska prioriteringar.
Putins besök i Peking nyligen, där de flesta av hans ministrar deltog, visade tydligt vem som är herre och vem som kommer som bönfallare. Föga förvånande var ett av resultaten av denna resa ett avtal som tillät Kina att arrendera stora landområden i provinsen Moskva.
Vissa ryska analytiker hävdar till och med att Kina också blandar sig i den pågående politiska kampen mellan den ryska eliten – vilket inte skulle vara förvånande med tanke på Kinas växande intresse för Rysslands stabilitet och underkastelse.
https://www.welt.de/debatte/kommentare/article252604598/Geopolitik-Putins-Russland-ist-laengst-eine-Kolonie-Chinas.html?source=puerto-reco-2_ABC-V39.3.C_plu s35
Det fetade hade jag ingen kännedom om, och jag säger det igen : Läs hela artikeln !
Putin : Rysslands sista tsar !
Har bara läst delar av artikeln, min tyska är lite väl rostig.
Men, ja, den här utvecklingen för Ryssland har ju varit given ett bra tag. Det var verkligen inte detta Putin tänkte sig när han invaderade. Världens näst mäktigaste stat tänkte ta upp kampen med ledaren (USA), men resultatet blev att man halkade ner till tredje plats. Och som lök på laxen riskerar man snart förlora även tredjeplatsen till Indien.
Frågan nu är egentligen bara hur lång tid det tar innan Moskva blir helt underordnat Peking. Och för all del, exakt hur mycket Kina vill kontrollera i Ryssland. För samtidigt som Kina skaffar sig kontroll över Ryssland så vill man ju verkligen inte heller bli nerdragen i den ryska skiten.
Jag skrev för bara ett par veckor sedan att frågan är om inte Putins efterträdare kommer att utses av Peking. Sedan om Ryssland blir en "Särskild Administrativ Region" inom Kina eller om det blir en lydstat eller en koloni återstår att se. Men det är ju mest en teknikalitet. Den reella skillnaden är ju nödvändigtvis inte så stor i praktiken, även om skillnaden när det i den teoretiska definitionen av eller den formella statusen på papperet kan se ut att vara stor.
För ett antal år sedan var den verklige makthavaren i Kina den dåvarande ordföranden i bridgeförbundet, en viss herr Deng.