Citat:
Ursprungligen postat av
exoticspice
Håller helt med, Essie ska inte tillbaka till det huset.
Kan det vara så att dottern är "portad" från alla LSS-boenden. Det var vid Påsken, tre månader sedan hon blev av med sitt och boende och kanske därmed aldrig får chansen till ett nytt och är tvungen att bo hemma i framtiden. Jag är inte insatt och vet inte inte hur proceduren ser ut vid ny ansökan och väntetiden för beslut.
Ska berätta det lilla jag tror mig veta. LSS och gruppboende är nåt som beslutas av kommunen och det är behovet som avgör, det finns inget kösystem. De bor i Enköping, en liten kommun där det knappast finns så många boenden att välja på. Men rättigheterna man har enligt LSS är kommunens ansvar att fixa, inte föräldrarnas.
Kommunen har antagligen fläskat på med en massa assistanstimmar nu när boende brakat samman. Brukaren, eller i detta fall föräldrarna, väljer ut och anställer själva assistenterna, kommunen betalar bara lön. Om pappan sköter urvalet själv, ska han inte klaga om det funkar dåligt, gissar jag man tänker på kommunen.
Det fanns ju en låst artikel länkad tidigare i tråden, där pappan var förbannad för att personalen på boendet inte klarade av dottern. Man kan ju spekulera i hur glad han var över att ta hem henne. Och därifrån gick min konspiratoriska tanke till att hunden "stulits" för att ingen hund = går inte bo hemma = nytt LLS-boende och familjen får lugn och ro.
Att man rätt snabbt avslutade swishinsamlingen tyder ju på det, att man egentligen inte alls vill få ihop pengar till en ny hund.
Det är ju egentligen rätt, enligt mig, att en såpass svårskött flicka, eller kvinna rättare sagt, ska få plats på boende och att det finns ju lugn-och-snäll-mediciner att ta till för att personalen ska orka med. Det måste vara fruktansvärt jobbigt att ha henne hemma och dessutom en massa assistenter som kommer och går, inte vill jobba kvar. Har läst om nåt enstaka fall där brukare varit så våldsamma att psykiatrin fått ta över på låst högsäkerhetsavdelning, men det är undantag när det gäller funktionsnedsatta.