2024-07-18, 14:28
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Invandrare som inte jobbar eller bidrar till välfärden är en stor sak.

Tyvärr.
De som inte bidrar borde inte ha såpas generösa bidrag att det går att leva hyfsat i detta landet.
Nackdelen med detta är att det skapas kriminalitet i alla former.
Svartjobb, skumma affärer o.s.v. florerar i sådana samhälle.
Så den enkla lösningen är att inte importera arbetslösa.
Citera
2024-07-18, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så är det ju inte. Man får garantipernsion per antal år man bott i Sverige utan att arbeta (upp till 40 år). Så det är Abdulah's son, som hit som ankarbarn för 40 år sedan som kommer få det.
Abdulah kommer bara få Äldreförsörjningsstöd.
Äldreförsörjningsstödet är ett tillägg som kan ges till äldre personer som har låg eller ingen pension. Stödet ska täcka rimliga kostnader för boende och levnadsomkostnader.
Idag ser det ut såhär:
För ensamstående räknas 7 333 kronor per månad (2024) som skälig levnadsnivå. När man söker äldreförsörjningsstöd får man räkna med en skälig bostadskostnad som är upp till 7 500 kronor i månaden. Upp till den summan får man utöver stödet, för att täcka boendekostnader.
(Notera att Äldreförsörjningsstödet är skattefritt, till skillnad från pensionen!)

Det finns nog många pensionärer som inte har så mycket kvar när hyra och skatt är betalda ...

tack.
Du jag tar en sista ex. sedan ger jag mig. Om vi tar exemplet Abdullahs son vid namn Daniel, som har en värdelös examenskandidat (civilekonom från SU) och han kommer att ta diverse ströjobb ända till pensionen och kommer arbeta i enbart 20 år när han får sitt pension vid 69 år (om detta siffra står sig år ca 2080). Kommer hans pension+bostadstillägga (vi säger 20 000 sek efter skatt) att vara samma med den etiska svenska Oskar som har varit gymnasielärare hela livet och tar pension samtidigt som Daniel?
Citera
2024-07-18, 14:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
tack.
Du jag tar en sista ex. sedan ger jag mig. Om vi tar exemplet Abdullahs son vid namn Daniel, som har en värdelös examenskandidat (civilekonom från SU) och han kommer att ta diverse ströjobb ända till pensionen och kommer arbeta i enbart 20 år när han får sitt pension vid 69 år (om detta siffra står sig år ca 2080). Kommer hans pension+bostadstillägga (vi säger 20 000 sek efter skatt) att vara samma med den etiska svenska Oskar som har varit gymnasielärare hela livet och tar pension samtidigt som Daniel?

Ja om vi ser till den allmäna pensionen + bidrag men Oskar lär ha väsentligt bättre tjänstepension.
Citera
2024-07-18, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja om vi ser till den allmäna pensionen + bidrag men Oskar lär ha väsentligt bättre tjänstepension.

och en fråga till dig: hur mycket ligger tjänstepensionen idag efter skatt? (hur mycket än jag söker på internet får jag ingen vet svar)
Citera
2024-07-18, 14:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
och en fråga till dig: hur mycket ligger tjänstepensionen idag efter skatt? (hur mycket än jag söker på internet får jag ingen vet svar)

Vanlig Oskartyp kanske 8-10 k i månaden efter skatt efter vad jag hört från vänner.
Citera
2024-07-18, 14:38
Medlem
Var borta mycket t ex kvinnor med barn,sjukskrivna ,arbetslösa mm
Citera
2024-07-18, 14:39
Medlem
Citat:
tack.

Beräkningen av den allmänna pensionen avhandlade jag tidigare idag. Jag skippar detta, men personen 'Daniel' kommer ha 20 års pensionsrätter och det betyder i alla fall något. Fast om det därutöver blir garantipension eller eventuellt äldreförsörjningsstöd, det kan jag inte gissa.

Om vi däremot tittar framåt så är det ganska tydligt att en överläkare med 45 tjänsteår och en arbetsvägrande Abdulah kommer att få ungefär samma statliga pension i framtiden. Så lite skillnad att det faktiskt börjar bli löjligt med alla regler och undantag.
Min egen gissning är att vi kommer att återgå till någon form av Ålderspension, dvs samma belopp till alla. Den som vill ha mer får se till att arbetsgivaren betalar in till Tjänstepension.

I så fall kommer alla intjänade "pensionrätter" förlora sitt värde och vi är alla grundlurade. Precis som skedde med den så kallade ATP-reformen, den där man skulle garanteras "60% av de 15 bästa årens inkomst". Rena Ponzi-upplägget, och det sprack redan när den första generationen med ATP förbrukade alla framtida pensionärers pengar. Fast de som hade tur att gå i pension precis i rätt tid fick en väldigt bra pension!

(Trots att politikerna ständigt säger "vi måste ta ansvar" var det ingen som ställde sig upp och "tog ansvar" för ATP-bedrägeriet).
Citera
2024-07-18, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Beräkningen av den allmänna pensionen avhandlade jag tidigare idag. Jag skippar detta, men personen 'Daniel' kommer ha 20 års pensionsrätter och det betyder i alla fall något. Fast om det därutöver blir garantipension eller eventuellt äldreförsörjningsstöd, det kan jag inte gissa.

Om vi däremot tittar framåt så är det ganska tydligt att en överläkare med 45 tjänsteår och en arbetsvägrande Abdulah kommer att få ungefär samma statliga pension i framtiden. Så lite skillnad att det faktiskt börjar bli löjligt med alla regler och undantag.
Min egen gissning är att vi kommer att återgå till någon form av Ålderspension, dvs samma belopp till alla. Den som vill ha mer får se till att arbetsgivaren betalar in till Tjänstepension.

I så fall kommer alla intjänade "pensionrätter" förlora sitt värde och vi är alla grundlurade. Precis som skedde med den så kallade ATP-reformen, den där man skulle garanteras "60% av de 15 bästa årens inkomst". Rena Ponzi-upplägget, och det sprack redan när den första generationen med ATP förbrukade alla framtida pensionärers pengar. Fast de som hade tur att gå i pension precis i rätt tid fick en väldigt bra pension!

(Trots att politikerna ständigt säger "vi måste ta ansvar" var det ingen som ställde sig upp och "tog ansvar" för ATP-bedrägeriet).

läste lite på wikipeida om ATP-fråga: https://sv.wikipedia.org/wiki/ATP-fr%C3%A5gan
men förstår fortfarande inte hur det kan vara en Ponzi-upplägget/lurendejeri ?
Citera
2024-07-18, 14:48
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Ekonomisvaret är : inflation, ökad livslängd, för låg avkastning på premiepensionen

Flashbacks svar är alltid : invandring
Synd att du inte läser och lär dig något. Som jag redan skrivit:
Sossarna är vad som hände. På 90talet gjorde man om pensionssystemet och det var många som då fick mycket sämre pension. Sen skrev de avtal med islamister och öppnade gränserna och kallade menainvandringen för pensionsräddare. Allt i Sverige har sen dess bara blivit sämre.
Nu sitter blåsta gråsossar och undrar vad som hänt, medans de har hemtjänst som inte kan svenska, och får sin assistans indragen för kommunen måste spara pengar och ge till "pensionsräddarnas" bidrag.

Sen:
Medellivslängden har ökat stadigt sen 1860talet, med en dipp under spanska sjukan. Alltså är det inget som hänt över en natt och överraskat de som bestämmer. Så det är en väldigt dålig bortförklaring.
Vad som slår sönder beräkningarna är vänsterblivnas naivete som fortfarande väntar på att invandringen ska bli den vinst som lovats i 30 år. Istället får vi bomber - både fysiska och metaforiska:
"Pensionsmyndigheten prognostiserar till exempel att pensionskostnaderna för grundskyddet för utrikes födda kommer att stiga från dagens 4,1 miljarder (Pensionsmyndigheten, 2017) till elva miljarder 2030 för att 2060 uppgå till hela 69 miljarder."
https://www.di.se/debatt/pensionskostnaden-for-utrikes-fodda-ar-en-bomb/
Citera
2024-07-18, 14:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför skulle de får MER? I extremfallet får de lika mycket men knappast mer?
Det är rätt svårt att beräkna hur en pension står sig mot äldreförsörjningsetödet. Men om man gör en snabb googling ser man att myndigheter och media lägger ner väldigt mycket energi på att förklara att äldreförsörjningsetödet inte är högre än de lägsta pensionerna. Faktum är att de går in så mycket för detta att i alla fall jag för en liten känsla av att det är något de försöker dölja.

Här är ett exempel på en myndighet som försöker övertyga oss:
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/missuppfattningar-om-aldreforsorjningsstodet

Ok, i deras räkneexempel får den svenske fattigpensionären ut 16 155 kronor i månaden medan invandraren får ut 80% därav, 12 782 kronor. Och det är ju mindre. Inte jättemycket mindre, men mindre.

Men om man tar hänsyn till att svensken kan ha arbetat i över 40 år och gjort inbetalningar till sin pension varenda månad, medan invandraren inte behöver ha arbetat en enda dag eller betalat in en enda krona är skillnaden verkligen inte stor.

I räkneexemplet förutsätter man att allt annat är lika. Skillnaden är bara att svensken arbetat i 40 år i Sverige, invandraren inte alls. Men i verkligheten är inte allt lika. Det finns betydande skillnader, även om de inte är officiella.

Svensken måste vara minst 65 för att få garantipension. För invandraren räcker det med att uppge att han är minst 65. Hans verkliga åldern spelar i praktiken ingen roll.

Svensken kanske har något litet sparat. Då får han inget bostadsbidrag, och då blir månadsinkomsten istället 10201 kr. Alltså tvärt om, svensken får 80% av vad invandraren får. Invandraren kanske har ett sparkapital i hemlandet, som svenska myndigheter aldrig kan få reda på. Han kan till och med ha en inkomst från hemlandet som även den förblir dold.
Citera
2024-07-18, 15:06
Medlem
rotebro-hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Kostnaden för invandringen urholkar pensionerna ja. Man flyttar nämligen pengar mellan olika utgiftsposter. Och det förstår man när man ser arbetslösa kriminella invandrare som belastar samhället, en tärande resurs på alla plan. De som byggt landet blir rånade på sin ihoptjänade pension och här har vi bl a fettot och judeälskaren Göran Persson att tacka för fattigdomen.
Pensionsfonder avsätts. De hamnar inte på statens balansmedelskonto som en tillgång för staten. Möjligtvis 30 procent i form av PPM. Men vad vet jag
Citera
2024-07-18, 15:07
Medlem
löls avatar
Har du en dålig lön får du låg pension.

För att börja tjäna in till allmän pension måste du ha en årsinkomst på minst 24 238 kronor (2024). Det finns också ett tak för intjänande till pensionen. För att nå det behöver du ha en inkomst på 614 500 kronor per år (2024). Det motsvarar 51 208 kronor per månad (2024).

Det är 2024 idag, men det har varit samma förutsättningar men andra siffror förr.
Medianlönen för Sverige är på runt 35000kr/månad. Det är en bra bit kvar till 51 208kr/månad som är taket för intjänad pension.
Då ser ni att det är väldigt många som får en "kass" pension
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in