2024-07-16, 10:22
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det är omöjligt för Ryssland att vinna kriget i Ukraina.

"This is like 1971 for the americans. Russia has not lost the war yet but it is impossible for them to win it."

Russia cannot win war with Ukraine, former elite US Navy Seal says
https://www.youtube.com/watch?v=yQet_tgsvQM
Det beror ju på vad man mennar med att vinna.
Ekonomiskt har Ryssland förlorat för längesen, det stämmer, det finns inte en sportmössa att vad dom än vinner I slutänden kommer täcka konsekvenserna för landet.
Och mennar man med en seger att hela Ukraina ockuperas? Ja då har dom förlorat.
Mennar man däremot att dom förlorar och åker på så mycket spö att dom kommer lämna ockuperade områden inklusive Krim?
Nja, då får nog Ukraina hoppas på ett mindre mirakel, tyvärr.
Jag tror att det blir en fred i slutändan där Donbas och Lubansk införlivas i Ryssland mot att dom lämnar södra ockuperade regionerna utöver Krim.
Den goda vinner inte alltid, tyvärr...
Senast redigerad av StigEngstrom 2024-07-16 kl. 10:25.
Citera
2024-07-16, 10:33
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det beror ju på vad man mennar med att vinna.
Ekonomiskt har Ryssland förlorat för längesen, det stämmer, det finns inte en sportmössa att vad dom än vinner I slutänden kommer täcka konsekvenserna för landet.
Och mennar man med en seger att hela Ukraina ockuperas? Ja då har dom förlorat.
Mennar man däremot att dom förlorar och åker på så mycket spö att dom kommer lämna ockuperade områden inklusive Krim?
Nja, då får nog Ukraina hoppas på ett mindre mirakel, tyvärr.
Jag tror att det blir en fred i slutändan där Donbas och Lubansk införlivas i Ryssland mot att dom lämnar södra ockuperade regionerna utöver Krim.
Den goda vinner inte alltid, tyvärr...

Jag tror få förväntar sig att Ukraina ska få så mycket utrustning, att de slänger ut Ryssland.
Måste väl inte innebära att saker avgörs på slagfältet?
Ekonomisk kollaps ligger nog närmare.
Vad tror du att det händer då med den ryska armén?

Du är en pessimist, som bara ser vapen, krig och våld.
Citera
2024-07-16, 10:35
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Jag tror få förväntar sig att Ukraina ska få så mycket utrustning, att de slänger ut Ryssland.
Måste väl inte innebära att saker avgörs på slagfältet?
Ekonomisk kollaps ligger nog närmare.
Vad tror du att det händer då med den ryska armén?

Du är en pessimist, som bara ser vapen, krig och våld.
Ja jag hoppas du har rätt.
För militärt går nog inte att kasta ut ryssen, åtminstone inte som det ser ut i dagsläget.
Citera
2024-07-16, 10:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ja jag hoppas du har rätt.
För militärt går nog inte att kasta ut ryssen, åtminstone inte som det ser ut i dagsläget.

Men återigen. Det är väl ingen som sagt. Inte heller vad som sades i det du var ivrig att citera.
Så jag förstår inte.
Citera
2024-07-16, 10:39
Medlem
Rysslands Ex-president gör sin grej. Killen vi i väst såg som moderat under hans presidenttid.
Azov lägger upp en film där de rensar värn och Medvedev ropar efter total avrättning utan pardon eller medmänsklighet. Utmärkt underlag till hans rättegång. Åklagaren jublar.
Visar också vilket förfall det ryska samhället befinner sig i, om folk i det absoluta politiska toppskicket skriker ut den tysta delen som vi alla redan vet.

https://x.com/wartranslated/status/1813121730258391306
Citera
2024-07-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ryssarna har enorma framgångar i Donbass området. Byar och mindre orter faller som käglor.
Ukro har inga möjligheter att stoppa den Ryssarnas framgångar, de är helt chanslösa. Ukro soldater kapitulerar i massor. Varför kämpa för en genom korrupt regim?
Ukraina är kaputt och faller innan det här året är slut.

Ja, varför kämpar idioter för Ryssland? Bra fråga faktiskt.
Citera
2024-07-16, 10:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men återigen. Det är väl ingen som sagt. Inte heller vad som sades i det du var ivrig att citera.
Så jag förstår inte.
Skämtar du eller, halva tråden har väl handlat om att ryssen får så mycket spö att dom snart drar hem till Mordor för att 1000 tvångsmobiliserade asiater från Sibirien blir sprängda åt helvete om dagen.
Och jag önskar även jag att dom drar hem till sitt dassimperium.
Men så tycks det inte bli om inte ett mirakel sker.
Kalla det pessimism om du vill, jag hoppas att Ukraina står emot ryssen så inte mer land ockuperas, dom gör helt rätt.
Men konkret finns det inte ett piss värt kvar att försvara i Donetsk, det är uttömt på människor, städerna är förstörda och hela skiten är fyllt med minor.
Skulle Ryssland i slutändan få det där numera månlandskapet så är det deras förlust, dom kommer inte ha ekonomi att bygga upp det på hundratals år.
Citera
2024-07-16, 10:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Rysslands Ex-president gör sin grej. Killen vi i väst såg som moderat under hans presidenttid.
Azov lägger upp en film där de rensar värn och Medvedev ropar efter total avrättning utan pardon eller medmänsklighet. Utmärkt underlag till hans rättegång. Åklagaren jublar.
Visar också vilket förfall det ryska samhället befinner sig i, om folk i det absoluta politiska toppskicket skriker ut den tysta delen som vi alla redan vet.

https://x.com/wartranslated/status/1813121730258391306
Visst, Medvedev har "förändrats", antagligen för att hans offentliga persona är tänkt att få Putin att framstå som just moderat i jämförelse, men man ska inte glömma bort att Medvedev var president 2008 när Georgien fick smaka på en SMO enligt samma mönster som senare kom att upprepas i Ukraina.
Citera
2024-07-16, 10:58
Medlem
Inga konstigheter, nya ryska soldater lägger upp en film där de ber deras store ledare om hjälp.
Soldaterna säger det själva, Vi kom hit för att bekämpa fascism men den finns redan ibland oss.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1813117284484817041
Citera
2024-07-16, 11:03
Medlem
Citat:
Skämtar du eller, halva tråden har väl handlat om att ryssen får så mycket spö att dom snart drar hem till Mordor för att 1000 tvångsmobiliserade asiater från Sibirien blir sprängda åt helvete om dagen.
Och jag önskar även jag att dom drar hem till sitt dassimperium.
Men så tycks det inte bli om inte ett mirakel sker.
Kalla det pessimism om du vill, jag hoppas att Ukraina står emot ryssen så inte mer land ockuperas, dom gör helt rätt.
Men konkret finns det inte ett piss värt kvar att försvara i Donetsk, det är uttömt på människor, städerna är förstörda och hela skiten är fyllt med minor.
Skulle Ryssland i slutändan få det där numera månlandskapet så är det deras förlust, dom kommer inte ha ekonomi att bygga upp det på hundratals år.
Vad som talar för ett ryskt nederlag är ju deras förluster.

USA krigade 20 år i Vietnam och förlorade 58K soldater.
Sovjetunionen krigade 9 år i Afghanistan. 15K ryssar dog innan Moskva kastade in handduken.

På två år har Putin skickat över 500k ryssar till slakten i Ukraina.

Helt sinnessjuka siffror. Hur länge till kan han hålla på så?
Citera
2024-07-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Trump kan nog backa ur att hjälpa Ukraina med motiveringen ”America First”, som han går till val på.
Ukraina är för amerikanarna ett avlägset land långt borta. De flesta amerikanare har ingen annan anknytning till Ukraina än att de sett Zelensky skickligt be om hjälp för att rädda sin befolkning undan ryssen.

Efter attentatet ser det ut som att Trump kommer vinna valet i USA, och det kommer nog innebära att det blir slut på stora stödpaket från USA. Istället kommer Europa behöva steppa upp, vilket troligen kan bli svårt eftersom vi redan skickat väldigt mycket.

Ja, man får förstå om mycket energi i USA kommer behöva läggas på att "hela" nationen och att Ukrainakriget inte är det första medelamerikanen tänker på när denne vaknar. Dock är Putin att se som ett lika stort hot mot såväl USA som rådande världsordning som Hitler var på sin tid. Kampen mot Putinregimen och deras onda allierade (Kina, Iran, Nordkorea m fl) går inte att likna vid ett "forever war" i någon dammig håla i Mellanöstern. Det är avgörande även för USA att dessa krafter inte tar över. Här gäller det för omvärldens politiker samt Trumps närmaste rådgivare att tala till hans ego/ patriotism. Typ: "Reagan besegrade dessa onda krafter, ska Trump vara den president som förlorar det som vanns"? Men absolut, Europa får förbereda sig på att steppa upp. Jag tycker redan detta är på väg att ske.

Rysslands situation är inte hållbar i längden, varken socialt, ekonomiskt eller militärt. Deras "kamp/mål" är heller inget omvärlden (förutom ryssens diktatorskompisar) egentligen har förståelse och sympati för. De vill bli ett "Storryssland" igen och krossa den ukrainska identiteten, klingar liksom inte så sympatiskt. Vi får se om nu Biden "tvingar in" USA i en position Trump inte kommer kunna backa från. Det kan hända saker den kommande tiden vad gäller utökat stöd till Ukraina från USA:s sida. Trots allt brukar sittande presidenter anse att de har en fördel av krig/ krigsliknande situationer inför val. Då vill folket se styrka och kontinuitet, inte presidentbyte.

Ingen vill ha krig, men ibland dyker det upp maktgalna ledare som saknar gränser och dessa måste stoppas i tid. Putin är en sådan. Lika bra att fighten tas nu. Hoppas Biden och hans rådgivare tar Ukrainafrågan på det allvar den förtjänar, och att pressen nu kraftigt ökas på Putin. Slår denne tillbaka hårt kommer han aldrig få Trump eller USA "på sin sida". Amerikanarna älskar trots allt sin "liberty".
Citera
2024-07-16, 11:09
Medlem
Jösses vad lugnt det blev i och med de senaste avstängningarna men det kommer väl nya troll så småningom.

Cornucopia rapporterar i dagens inlägg att luftvärn har identifierats vid bajsdvärgens datja vid Valdajskojesjön. Twitterlänk här.

https://x.com/nexta_tv/status/1812884928679342282

Intressant att pruttler är så rädd om sitt eget skinn att han väljer att skydda sitt eget hus framför småsaker som raffinaderier, fabriker eller militära anläggningar. Vi får vara tacksamma; luftvärn som står där och skrotar kan inte användas mot Ukraina och det som är bra för Ukraina är bra för den civiliserade världen.

En tanke är ju att detta nu är ett legitimt militärt mål. ”Trevlig datja du har där, herr Putin. Det vore väl synd om något skulle hända med den…”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in