Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nejdå, jag är ute efter vad Faderlig har att säga om Birgitta?

Nu när jag har dig på "tråden".

Vad är källan till dina uppgifter, dvs finns de on-line eller har du dom på CD?

Jag för förmodar att de gäller 1988.

En annan fråga, kan du söka igenom dina "källor" om Carl Magnus Torsten Armfelt vid något tillfälle varit skriven i Sverige?

Edit: https://wpu.nu/wiki/Carl_Magnus_Torsten_Armfelt

Jag passade på att läsa Bertil Wedins artikel "En djärv antikommunists spännande liv" i CONTRA 1-2010. Där kan man läsa:

På nyårsdagen år 1918 föddes i New
York City Carl Magnus den yngre, son
till en finsk diplomat. Gossen, som alltså
var finländare, blev automatiskt också
amerikansk medborgare, men snart flyttade
familjen till Sverige för att bo i Stockholms-
området. Det var där Carl Magnus
gick i skola och växte upp. Sommarloven
tillbringade han dock i Finland där familjen
var introducerad med grevlig status.
Citera
2024-07-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag passade på att läsa Bertil Wedins artikel "En djärv antikommunists spännande liv" i CONTRA 1-2010. Där kan man läsa:

På nyårsdagen år 1918 föddes i New
York City Carl Magnus den yngre, son
till en finsk diplomat. Gossen, som alltså
var finländare, blev automatiskt också
amerikansk medborgare, men snart flyttade
familjen till Sverige för att bo i Stockholms-
området. Det var där Carl Magnus
gick i skola och växte upp. Sommarloven
tillbringade han dock i Finland där familjen
var introducerad med grevlig status.

Nej, dom flyttade till Danmark, fadern var attaché vid Finlands legation i Köpenhamn 1820-1922. Se Carpelan https://wpu.nu/wiki/Carl_Magnus_Torsten_Armfelt

Sedan åter till USA för fadern med familj antar jag stannade tills han dog 1941. För så vitt inte mamman Margareta Lenhardtson tog med sig Torsten till Stockholm efter skilsmässan.

Något för dig att söka på? Prova ute på Ekerö.

Torsten Armfelt gifte om sig en tredje gång och hans hustrus dotter i tidigare äktenskap har fått besök på sin arbetsplats i New York av dåvarande prins Charles nu kung av England. Finns artikel med foto på internet. Så dom rörde sig i högre stående kretsar.

Edit: Ursäkta allt editerande och tack för att du är bollplank.
Senast redigerad av Utredaren 2024-07-15 kl. 21:18.
Citera
2024-07-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har inte riktigt hängt med i det senaste. Men är det följande som gäller:

1) JÅS står stilla och väntar på grönt. Han står först i vänsterfilen. Då smäller skott 1 o han tittar mot mpl o ser skott 2.

2) ÅL o hans tjejer kommer rullande bakom JÅS. Även de i vänsterfilen, dvs för sväng Tunnelgatan västerut precis som JÅS. Skotten avlossas innan de kommit fram?

Efter mordet kör JÅS över gatan och parkerar direkt norr om LL. Söder om LL står HJ.

LL rullar mot trafikljusen när det smäller. Han står inte redan vid ljusen. Han kommer norrifrån. Hur långt norr om trafikljusen är han när skott 1 smäller?

AD står först vid ljusen, ser samtalet, får grönt, kör ut i korsningen, hör skott 1, tittar mot mpl, ser GM skjuta skott 2.

Var står HJ exakt när det smäller första gången? Står han bredvid AD?

Ursäkta grundkursen, ville bara kolla om min gamla kunskap fortfarande gäller.😊

Det är helt korrekt!
Jag tror att LL befann sig ungefär vid Skandias entré när första skottet föll, och HJ hade precis fått fart på bilen då han hörde första skottet. Han bör ha legat ganska parallellt med AD som låg i filen utanför. Tycker inte att det finns någon tvekan om att JÅS stod framför ÅL som kom enligt deras egna vittnesmål kom rullande, så magasinet Filters karta är så felaktig som man kan förvänta sig av magasinet Filter. Det borde ha tagit 15 -20 sekunder innan JÅS kunde åka över, eftersom han fick trixa lite för att komma förbi HJ och LL som redan parkerat.
Citera
2024-07-15, 21:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Vad tror att detta beror på?
Har utredningen hunnit digitaliseras, delvis eller fullständigt, liksom så mycket annat? På gott och ont.

Enligt min uppfattning är det nog precis som jag själv skulle göra.
Till vänner och journalister så skulle jag kanske skarva storyn lite, medans jag nog vaktar min tunga och är mer exakt inför poliser.

Till en ivrig Sven Anér kanske jag till slut säger det han vill höra för att slippa honom, som ett exempel.
Och Svens "sanningar" lever fortfarande... och möjligen hade han rätt i några fall, men man måste nog syna allt en gång till.
Citera
2024-07-15, 23:06
Medlem
DrComforts avatar
I PM till granskningskommissionen (1995) nämner Ulf Lingärde Heamers-ligan som en av de tänkbara privata byråer som kan ligga bakom mordet. I avsnittet nämner Ulf Lingärde att en medlem i Heamers-ligan utan att ha blivit tillfrågad av polisen i förhör svarat att de deltagit i mordet. Någon som vet vem Ulf Lingärde pratar om här? Finns det något sådant förhör att tillgå? Om det gör det torde väl Haemers-ligan eventuella inblandning fått en uppföljning i utredningen?
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-15 kl. 23:22.
Citera
2024-07-15, 23:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är helt korrekt!
Jag tror att LL befann sig ungefär vid Skandias entré när första skottet föll, och HJ hade precis fått fart på bilen då han hörde första skottet. Han bör ha legat ganska parallellt med AD som låg i filen utanför. Tycker inte att det finns någon tvekan om att JÅS stod framför ÅL som kom enligt deras egna vittnesmål kom rullande, så magasinet Filters karta är så felaktig som man kan förvänta sig av magasinet Filter. Det borde ha tagit 15 -20 sekunder innan JÅS kunde åka över, eftersom han fick trixa lite för att komma förbi HJ och LL som redan parkerat.

Tack!
Ja jag frågar ju mannen som har bäst koll på detta.

Just JÅS tider är viktiga eftersom det har hävdats att det är honom LP ser när hon tittar upp (från knästående vid Palmes kropp) direkt efter mordet. Det kan det, menar jag, inte vara. Av förhöret med honom förstår man att han anlände senare. JÅS ser följande från bilen när han står vid trafikljusen:

Hör första skottet - ser tre personer.
Andra skottet - Palme faller.
Mördaren springer i väg in i gränden / ser AB kasta sig i skydd i porten.
Kvinnan skriker och - som vi vet- ser sig om efter hjälp.
Vit taxi, HJ, svänger runt fram till mordplatsen.
En stor amerikansk kombi, LL/JA, kör över till mordplatsen (som får backa och krångla).

Sen kör JÅS över och parkerar bilen. Det tar också några sekunder.

LP tittar ju upp och ser en man i beige jacka längre norrut direkt efter skotten.

Som du säger bör det säkert ha tagit JÅS 15-20 sek innan han började åka över till östra sidan. Om det var honom LP ropade till och han gjort en avvärjande gest så bör ju JÅS själv ha kommenterat detta. Vad han i själva verket gjorde efter att ha parkerat var att gå fram till LL/JA och kolla om de ringt efter polis och ambulans.

Först nyligen, otroligt nog, insåg jag att LL som du säger var så långt norrut som i höjd med Skandias entré när skotten föll. Det är väl ca 50-60 meter dit? Kan LL ha sett GM:s ansikte och få en tydlig bild av "knegarjackan med rutor" då?

Att ÅL fortfarande rullade mot trafikljusen när skotten föll tyder, tycker jag, på att vittnesmålen i den bilen får lite frågetecken efter sig. Hur långt hade de fram till ljusen? Jag vet att du tidigare pekat på att CA:s vittnesuppgifter inte kan stämma eftersom de var så långt ifrån Dekorima före mordet.
Citera
2024-07-15, 23:46
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det är väldigt bra iakttagelser du gör, och dem tackar vi för. Det som förbryllar mig med Anna Hage, och som fortfarande och trots alt får mig att tänka att hon gjort "en och en halv" iakttagelse av den flyende mannen, det är de detaljer som hon ger av att mannen hade liten ryggtavla i förhållande till huvudet, och allt det där med en eventuell kapuschong eller högre krage som gav ett triangulärt intryck. Även hennes uppgifter om längden på jackan eller rocken, och hur det sammanhängde med hur mycket ljus hon såg sippra in mellan benen på honom, det ger samfällt intrycket att hon sett mannen bakifrån.

Just av sagda skäl har jag slutit mig till att det är Jeppssons version som är den riktiga medan Anna Hage missminnt sig, eller sagt fel i förhöret, om vilket håll Palme låg vänd åt när hon kom fram. Att jag tar upp det här beror dels på att det är intressant i sig, men även på att det för mig visar att Anna Hages uppgifter inte verkar helt ristade i sten. Så även om hon säger att hon bara gjorde en enda iakttagelse av den flyende mannen menar jag att det hon sett ändå betyder att hon rimligtvis måste ha gjort två iakttagelser – eller i alla fall en och en halv.

Den här problematiken liknar den som du tog upp i ett annat av dina välskrivna inlägg – fast det här låg i Engström-tråden för kanske en vecka sedan. Då handlade det om Jeppssons iakttagelser, och med dem har i alla fall jag fått göra ungefär likadant som med Anna Hages. För att Jeppsson överhuvudtaget ska kunna se Palme "falla in i bild" så måste han befinna sig en bit in mellan barackerna och husväggen där på södra sidan. Men när han själv berättar om förloppet så framgår det inte så tydligt att han varit därinne. Men om han inte varit det, utan hela tiden befunnit sig uppe på hörnet vid Luntmakargatan, så kan han helt enkelt inte ha gjort de iakttagelser han påstår sig ha gjort.

Som du ser är det lite på samma sätt med Anna Hage som med Jeppsson: för att kunna göra de iakttagelser hon påstår sig ha gjort så måste hon rimligtvis ha sett mannen en andra gång när hon kommit lite närmare än bara ute vid bilen.

Det är mot den bakgrunden som jag ändå tycker, fastän hon säger emot i förhöret, att Anna Hage måste ha gjort två iakttagelser – eller "en och en halv" i alla fall – av den flyende mannen för att kunna ha sett vad hon säger sig ha sett. Så antingen inbillar hon sig att hon sett det där med ryggtavlan, det lilla huvudet och kapuschongen, eller så har hon sett mannen när hon varit närmare än där bilen stod. Detta gäller även om man flyttar fram bilen så långt det går i korsningen.

Någon invände att Jan-Åke Svensson stod först och Åke Larssons bil bakom, men det tror jag inte på. Elisabeth Johanssons iakttagelser är sådana, att de måste ha suttit "på första parkett" för att hon ska kunna ha gjort dem. Då tänker jag särskilt på mannen som "korsar gatan" mitt framför deras bil, vilket jag tolkar som Stefan Glantz som är på väg ut ur vänstra bakdörren på Hans Johanssons bil. Det här angår nu inte dig, men jag lägger ändå in det i det här svaret för att slippa svara flera gånger.

Låt mig avslutningsvis än en gång uttrycka min uppskattning för dina noggrant underbyggda och välskrivna inlägg.

Tackar för omdömet och för ett väldigt intressant och välskrivet inlägg. Blev tyvärr tvungen att korta ner citatet p.g.a. antalet tecken.

Det som stärker en ytterligare observation från Hage är detaljrikedomen som helt klart ger att observationen görs från där Palme låg. Får heller ingen rätsida på det då hon verkar så bestämd om att observationen är gjord vid ett enda tillfälle. Och här blir det ännu märkligare i och med att hon dessutom anför att det tidsmässigt rör sig om några få sekunder. Hage är rätt unik i och med att hon så tydligt ändrar sig och motsäger sig själv i ett och samma förhör, emedan andra vittnen ändrar iaktagelser från förhör till förhör över tid.

Tack för delgivandet av vad Jeppsson sade personligen. Har nämligrn funderat mycket på hur Palme egentligen landade. Bakgrunden är att vissa hävdar att de började med att lägga honom i framstupa sidoläge från att ha legat på rygg när de kom fram. Här kommer förstås också Hage in i bilden igen, hon uppger att Palme låg i en form av framstupa sidoläge, att han låg som han föll enligt henne.

Fick då tanken att Palme inledningsvis blev liggande mer på mage, som ett kryss i trottoaren, och därefter vändes till ett korrekt framstupa sidoläge. Men då kan den idén läggas till arkivet i enlighet med Jeppssons observation.

En ytterligare komplikation är Glantz som hävdar att Palme låg på rygg när han kom fram:

"De hoppade ur allesammans och*Israelsson*rusade fram till den på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet.

Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge samt tog pulsen. Han kände den svagt.

Han såg att det rann för mycket blod ur munnen och lyckades få ut detta och började mun mot mun-metoden.

Samtidigt hade en flicka senare identifierad som*Anna Hage*kommit till platsen och började med hjärtmassage."

Här uppkommer en rejäl krock vittnena emellan. Om Glantz var först och Palme låg på rygg måste det följaktligen varit ytterligare någon före som vänt Palme från det läge Jeppsson observerade till ryggläge. Om så är fallet, vem är denne okända person? Lisbeth ksn uteslutas på rent fysiska grunder, samt att hon ingenting nämnt om saken. Ej heller har någon sett henne utföra någon vändning.

För att ytterligare komplicera saken beskriver Hage som sagt att Palme hade legat som han föll när hon kom fram, bara spegelvänt jämfört med Jeppssons uppgift. Därefter skall Palme direkt lagts på rygg. Särskillt märkligt är att hon säger sig ha koncentrerat sig på den liggande mannen, rimligyvis borde hon få ha observerat att några höll på att hantera Palme.

Således ytterligare omständigheter där Hage är inblandad som är tillsynes omöjliga att räta ut.

Bedömning av skottordningen är svårt för undertecknad p.g.a. avsaknad erfarenhet av vapenhantering. Genom åren har det diskuterats flitigt i tråden och tidvis föranlett en infekterad debatt. Har dock funderat mycket på saken uitan att deltaga i själva diskussionen. Upplevde inledningsvis att båda varianter kändes orimliga och var på väg att sälla till de som hävdar att Lisbeth inte besköts överhuvudtaget. Dock är det svårt att se någon mening med att så många, då inklusive fru Palme, skulle medverka i en sådsn bluff, samt att vad den skulle tjäna till. Så hela idén kan nog förkastas. Skottet mot Trump häromdagen visar dessutom ändå att osannolika träffar kan ske.

Starkaste vittnet för den omvända skottordningen tycks vara Jan-Åke Svensson:

"Han hör sedan ett skott. Han säger att han uppfattade ljudet som om det kunde vara ett skott och hade dessförinnan inte lagt märke till något speciellt i omgivningen.

När*Jan-Åke Svensson*tittar upp ser han tre personer stå på trottoaren i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Samtidigt går ett skott till av och mannen som står i mitten av de tre personerna sjunker ihop
."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E251-00

Dock, likt flera andra vittnen, uppger han att allt gick väldigt fort, vilket då innefattar tiden mellan skotten. I kombination med att snabba förlopp är svåra att beskrivs med ord och den troligtvis snabba skottföljden har med all sannolikhet en missbedömning skapats.

Tog upp det där med hanteringen av den liggande Olof Palme för att det sammanfaller delvis med diskussionen om Anna Hages iaktagelser av gärningsmannen med avseende på tid och rum.

Vill avslutningsvis också rikta ett tack för de gedigna och välgenomarbetade inlägg du tillför.
Senast redigerad av Thurizas-09 2024-07-15 kl. 23:51.
Citera
2024-07-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Varför lär då hans chaufför ha sagt att Holmér befann sig i Stockholm, t.o.m. på Sveavägen?

Källa på det?

Han var tydligen i dalarna för att köra Vasaloppet eller liknande (officiellt), inofficiellt så går det rykten om att det var de könsliga hormonerna som drog.. När han fick höra talas om mordet så åkte han direkt ned till Stockholm...

Edit:
Sedan så har vi detta:

https://www.jallai.se/2011/12/vad-gjorde-hans-holmer-kvallen-da-palme-mordades/

Men det är väl sådär vad det gäller trovärdighet.
Holmer var i Borlänge och fick lök på laxen, svårare än så tror jag inte det är...
Senast redigerad av CaptainMagenta 2024-07-15 kl. 23:53.
Citera
2024-07-15, 23:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolenSkinerIgen
AD står i södergående mittfilen och börjar rulla när skotten faller. HJ står i södergående vänsterfilen till vänster om AD i färdriktningen. LL är på väg att stanna bakom AD. JÅS står i norrgående svängfilen. ÅL är på väg att stanna bakom JÅS, men hinner inte stanna innan JÅS har åkt. Det finns inget utrymme för andra tolkningar och har aldrig funnits.

Men i så fall skulle de ha sett två vita taxibilar. De ser bara en.

Den stannar på motsatt sida gatan efter korsningen.

Den andra svänger runt något högre upp, strax före Apelbergsgatan, och kommer på insidan av ÅL:s bil.

Illusionen av en u-sväng? JA ser att taxin redan står där när LL börjar svänga runt.

HJ är där så snabbt eftersom han aldrig behövde vänta på rött?

Inte ens IM, som hade panoramavy, är säker på att det skedde en u-sväng av taxin framför honom.

Illusionen om en u-sväng blir dock en sanning likt Kameruns avbytarbänk.
Citera
2024-07-16, 00:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tack!
Ja jag frågar ju mannen som har bäst koll på detta.

Just JÅS tider är viktiga eftersom det har hävdats att det är honom LP ser när hon tittar upp (från knästående vid Palmes kropp) direkt efter mordet. Det kan det, menar jag, inte vara. Av förhöret med honom förstår man att han anlände senare. JÅS ser följande från bilen när han står vid trafikljusen:

Hör första skottet - ser tre personer.
Andra skottet - Palme faller.
Mördaren springer i väg in i gränden / ser AB kasta sig i skydd i porten.
Kvinnan skriker och - som vi vet- ser sig om efter hjälp.
Vit taxi, HJ, svänger runt fram till mordplatsen.
En stor amerikansk kombi, LL/JA, kör över till mordplatsen (som får backa och krångla).

Sen kör JÅS över och parkerar bilen. Det tar också några sekunder.

LP tittar ju upp och ser en man i beige jacka längre norrut direkt efter skotten.

Som du säger bör det säkert ha tagit JÅS 15-20 sek innan han började åka över till östra sidan. Om det var honom LP ropade till och han gjort en avvärjande gest så bör ju JÅS själv ha kommenterat detta. Vad han i själva verket gjorde efter att ha parkerat var att gå fram till LL/JA och kolla om de ringt efter polis och ambulans.

Först nyligen, otroligt nog, insåg jag att LL som du säger var så långt norrut som i höjd med Skandias entré när skotten föll. Det är väl ca 50-60 meter dit? Kan LL ha sett GM:s ansikte och få en tydlig bild av "knegarjackan med rutor" då?

Att ÅL fortfarande rullade mot trafikljusen när skotten föll tyder, tycker jag, på att vittnesmålen i den bilen får lite frågetecken efter sig. Hur långt hade de fram till ljusen? Jag vet att du tidigare pekat på att CA:s vittnesuppgifter inte kan stämma eftersom de var så långt ifrån Dekorima före mordet.

I det tillstånd som LP befann sig i, så finns en stor risk att falska minnesbilder uppstod. Det är inte alls omöjligt att det var JÅS LP beskrev, trots att det inte stämmer in tidsmässigt. Generellt är vittnen dåliga på att komma ihåg saker, i hennes tillstånd ännu sämre.
Citera
2024-07-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte ens IM, som hade panoramavy, är säker på att det skedde en u-sväng av taxin framför honom.

"Det var en taxi som körde runt direkt" (Inge Mårelius den 14 mars 1986)

"Sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt" (Anna Hage den 2 april 1986)

"Så ser jag en taxi kör en U-sväng" (Jan Nilsson den 8 april 1986)

Und so weiter.

Känn dig inte dum. Du är hundra gånger smartare än DN-journalisten Bo G. Andersson, som brände några miljoner skattekronor för att undervisa skattebetalarna att Hans Johansson vände vid Apelbergsgatan. Thomas Pettersson skulle inte hitta ett könshår i ett horhus. Svenska journalister är inte så dumma som man tror. De är hundra gånger dummare.
Citera
2024-07-16, 02:52
Medlem
DrComforts avatar
Fy fan, vilka troll de var som drog i gång det där med den franske pajsaren Denis Dallart som misstänk och Söder-mötet. Styckmördad, jo tjena, redan där borde man fattat. Ned i mulltoan Spaningsuppslag 6668!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in