2024-07-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Arbetar du själv inom äldreomsorgen?

Nej, men har gjort det, sen så är framsteg inom varje område rätt uppenbart.
Förr fanns det knappt hjälpmedel för lyft, både brukare och personal åkte i backen när man tog sig över huvudet.
Men vad man hör från gamla rävarna så har man mycket mindre tid, och sen att alla inte behärskar gör att sociala samvaron försämras, men det, samt viss kommunikation, är väl det enda som blivit sämre, allt annat har gått framåt och det är egentligen uppenbart.
Citera
2024-07-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nej, men har gjort det, sen så är framsteg inom varje område rätt uppenbart.
Förr fanns det knappt hjälpmedel för lyft, både brukare och personal åkte i backen när man tog sig över huvudet.
Men vad man hör från gamla rävarna så har man mycket mindre tid, och sen att alla inte behärskar gör att sociala samvaron försämras, men det, samt viss kommunikation, är väl det enda som blivit sämre, allt annat har gått framåt och det är egentligen uppenbart.
Tror inte du har koll på hur det är nu. De flesta som jobbar säger att det aldrig varit så stressigt och underbemannat som nu.
Citera
2024-07-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Herregud. Gör ett besök. Jag vet till och med hur det fungerar utan att varit inne i ett enda. Vad tror du när muslimer & negrer jobbar där som inte kan svenska? Tror du det blivit:

1. Bättre
2. Sämre

Jäklar vad politikerna kört landet i diket och det får vanligt folk betala för medan de själva njuter i Stockholm och Bryssel. Jag mår illa mär jag ser Reinfeldt smila. Eller Morgan. Men han leer inte lika ofta.
Citera
2024-07-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Klart det kan vara tråkigt för äldre om vårdarna inte kan svenska och så, men man ska nog inte skylla problemet på de invandrare som arbetar. Men det går ju mycket resurser till invandrare som inte arbetar som kunde gå till vård, skola och omsorg. Att folk inte vill stå för sin egen försörjning är ett stort problem oavsett om de är svenskar invandrare eller marsianer. Bokad det mest dryga som finns att höra på är arbetsskygga svenskar som gnäller på utlänningar, är iofs tråkigt att höra på alla arbetsskygga som klagar när de ändå inte bidrar med en krona i skatt som de arbetar ihop själva

Man kan skylla att det finns lite resurser till välfärden på att det finns så många förvuxna bäbisar som inte arbetar. Det kan inte vara kul att varesig arbeta på golvet eller ha en chefsposition i organisationer som inte fungerar bra.

Problemet är språket, inte invandrarnas personlighet, många är jättefina. På ett äldreboende har man dock exempelvis skyldighet enligt lag att dagligen dokumentera och det sker ofta inte då många invandrare skäms för sin svenska. Samma sak vid tillbud. Man kan inte heller pusha dem att utbilda sig för att exempelvis förstå hur man bemöter dementa, för språket sätter käppar i hjulet för dem när de ska studera. Bara att läsa in materialet för att få delegering är kämpigt för många och det handlar bara om en liten broschyr.

Invandrarna förstår nog ofta inte vad de ger sig in på när de tar jobben. Det som saknas är ju språkkunskaper, SFI är en katastrof verkar det som.
Citera
2024-07-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Problemet är språket, inte invandrarnas personlighet, många är jättefina. På ett äldreboende har man dock exempelvis skyldighet enligt lag att dagligen dokumentera och det sker ofta inte då många invandrare skäms för sin svenska. Samma sak vid tillbud. Man kan inte heller pusha dem att utbilda sig för att exempelvis förstå hur man bemöter dementa, för språket sätter käppar i hjulet för dem när de ska studera. Bara att läsa in materialet för att få delegering är kämpigt för många och det handlar bara om en liten broschyr.

Invandrarna förstår nog ofta inte vad de ger sig in på när de tar jobben. Det som saknas är ju språkkunskaper, SFI är en katastrof verkar det som.
Visst bör det dokumenteras om något speciellt hänt men jag tycker all dokumentation har gått över styr. Inom många verksamheter läggs det oerhört mycket tid på dokumentation som kunde gått till människorna man faktiskt arbetar med. Mycket dokumentation ser fint ut på pappret men kanske mer värt att sitta ner o prata med och lyssna på Agda en stund...
Citera
2024-07-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Finns väl vissa saker som gått åt fel håll men överlag är det bättre, mycket bättre.

Om man tror att den blivit sämre är man nog helt jävla dum i huvudet.
Framsteg på medicinering, omvårdnad, vård, hjälpredskap e.t.c väger över med hästlängder. Tror dock att social samvaro har blivit sämre.

Idag kan du behandlas inom äldreomsorgen för ting som tidigare varit en dödsdom.

Äldreomsorgen i dag: Det finns käppar/kryckor/rollator/rullstol/duschstol/turner/taklift/gåbord/gåstativ mm
Medicinskåp där det finns medicin ur förpackning/apodos/dosett mm
Armbandslarm/larm i halsband, går till larmcentral eller direkt till personal.

MEN om det är personal som inte förstår svenska och inte har utbildning alls och kan inte ens redskapen de har att använda och inte ens fattar att den person de besöker är en vanlig människa med en åldrad sjuk kropp och utför schemalagda åtgärder med alldeles för kort tid avsatt.

De som bor i sin bostad länge för att det är kö till boenden.
Social samvaro finns oftast inte alls.
Citera
2024-07-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Svenskar VILL jobba med äldre men deras chefer anställer billigare personal som har lönebidrag.
Cheferna anställer de som inte säjer något alls utan bara driver igenom sin arbetsdag och ALDRIG skriver tillbud om farliga saker på arbetsplatsen.
De anställer de som söker jobbet ! Sen att det invandrarna som söker mest är annan historia .
Citera
2024-07-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Lösningen skulle vara att göra jobbet mer attraktivt, främst genom rimliga arbetsförhållanden och mer personal som är rätt rustade för det jobb dom ska göra. Sedan finns ju arbetstider, anställningsförhållande (heltid för den som önskar det), lön och pension som något som kan göra jobbet mer attraktivt.
Det är nog svårt att styra upp det här nu då många med mångårig erfarenhet redan flytt från yrket.

Om personalen är "svensk" eller inte är nog inte det viktigaste, utan att personalen är rätt rustade med utbildning, språkkunskaper och en vilja att göra ett bra jobb för dom äldres bästa. Men det är så klart bra om en stor andel av personalen talar bra svenska och har sina rötter i svensk kultur då äldre mår bäst av att slippa många och stora förändringar.

Att någon mer eller mindre tvingats av arbetsförmedlingen, är ingen bra grund för att sköta om dementa människor.
Unga vill inte ha de jobben ! Äldre svenskar som jobbat ska i pension ! Kvar är invandrarna som söker de här jobben mest .
Citera
2024-07-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
De anställer de som söker jobbet ! Sen att det invandrarna som söker mest är annan historia .

Jag vet flera som har jobbat inom äldreomsorg som vårdbiträden/undersköterskor och som vidareutbildar sig och söker sig tillbaka och får nobben!
Jag vet flera sjuka/äldre som säjer upp sin hemtjänst då de känner sig otrygga och inte förstår de som kommer när de ska få hjälp. Vilka får ta hand om det då? Jo, deras anhöriga!!
Citera
2024-07-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag vet flera som har jobbat inom äldreomsorg som vårdbiträden/undersköterskor och som vidareutbildar sig och söker sig tillbaka och får nobben!
Jag vet flera sjuka/äldre som säjer upp sin hemtjänst då de känner sig otrygga och inte förstår de som kommer när de ska få hjälp. Vilka får ta hand om det då? Jo, deras anhöriga!!
Perfekt ,äldre trivs ändå bäst med sin familj 😔
Citera
2024-07-15, 14:41
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Personen som pratar dålig svenska kanske ej hittar annat jobb och har lägre löneanspråk. Upp till arbetsgivaren att förbättra villkor så de med bättre språk också söker

Helvete, människa! Eget ansvar är inget du hört talas om, eller? Om du känner och ser att du inte klarar av att ge enkel, basal omsorg till "nödställda", ja då får du fan i mig ta ditt pick och pack och dra. En arbetsplats skall inte behöva ha oduglig personal, som inte ens kan förstå, eller göra sig förstådd - förstår du inte att slika personer inte skall jobba med människor?
Citera
2024-07-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Perfekt ,äldre trivs ändå bäst med sin familj 😔

Lite jobbigt bara när det är flera i ens släkt som behöver hjälp och jag jobbar heltid.
Det är inte ens blodsläktingar till mig utan genom min partners släkt.
Folk som jag bara set typ en gång i kvartalet.
Att sköta all mathandling, fixar ofta matlådor, hjälper till med städ och tvätt samt tar ut deras sopor till sopstationen som ligger 40-50m från respektives portdörrar. Hämtar mediciner på apoteket om inte varje så varannan vecka. Kör eller följer med till sjukhus i färdtjänsttransport. Inte en dag utan att det är något som ska göras.
Jag tänker ofta: vem kommer göra detta för mig när jag/om jag blir sjuk/skröplig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in