2024-07-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Blivit bjuden 60 för att jobba på ett boende, så vet inte vad du menar med att det skärs ner.
.....

Nej, du har inte "blivit bjuden 60" för att jobba på ett boende, sluta ljug, vem tror du att du lurar?
Citera
2024-07-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Ni som har längre erfarenhet av yrket; stämmer det att allt bara blir värre där eller är det en myt?

Äldrevårdsomsorgen i Sverige är horribel, det ett ställe man inte vill hamna på.
Samma med psykiatrin, totalt förfall på båda.

Slutar med att någon bestämmer någon dag att någon ska svälta ihjäl, samtidigt som de drunkar i sina egna lungor i en utdragen kamp i flera dagar med kanske någon smärtstillande.
Det är typiskt Sverige och svenskar, strutsar i alla svåra frågor.
”Dödshjälp är inhumant” samtidigt sker dödshjälp idag men i en annan form där äldre plågas i dagar innan de dör.
Citera
2024-07-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
26-27.000,,diverse tillägg??

Stämmer nog i vissa kommuner på landsbygden åtminstone om man är ny, men som helhet och de jag känner är det mellan 28-30. I städerna antar jag att det är mer. Är det inte så, ja då är det ganska bedrövligt med lönerna faktiskt.
Citera
2024-07-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ja jag har undrat länge varför Kommunal är ett så otroligt mesigt fackförbund som inte på allvar tar strid för sina medlemmar. Stämmer nog som du skriver att de sitter iknäet på kommunpolitikerna..
Ja, det är nog tyvärr så att att facket Kommunal bara är en fasad som styr av politiker.
Det finns flera incidenter som pekar ditåt.
När Kommunal strejkade för högre löner och bättre avtal så undertecknade ordföranden Ylva Thörn ett avtal som var sämre än det som som arbetsgivarna givit från början och som var orsaken att man gick ut i strejk för att stoppa?
Lite misstänkt.

Även trycket från regeringen ökade när Göran Persson på fredagen den 23 maj varnar Kommunal för att driva lönekrav som i förlängningen leder till en orimlig löneutveckling. På måndagen därefter meddelade förbundsordförande Ylva Thörn att man var beredd att förhandla och på onsdagen den 28:e var strejken över.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/tog-kommunal-verkligen-fajten

Tobias Baudin gjorde något liknade när han mot sina medlemmars vilja röstade för att godkänna nya LAS.

Förbundet Kommunals ordförande Tobias Baudin gick ut i stenhård vägran att gå med på förändringar i Lagen om anställningsskydd – men ändrade sig. Något han i dag får hård kritik för.
– Han har sålt ut oss för en politisk karriär, säger undersköterskan Mia Christensson.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/underskoterskan-om-kommunal-ordforandens-svangning-i-las-fragan-salt-ut-oss-for-en-politisk-karriar

Det mesta pekar på att det är Socialdemokraterna som styr Kommunal och stoppar högre löner och bättre avtal.
Högerpartierna vet detta men kommer aldrig att kritisera detta eftersom det är exakt det dom vill också, att vårdpersonal skall tjäna så lite som möjligt.
Citera
2024-07-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Jag med min verklighetsförankring i V&O till skillnad från 99,5% på flashback, kan säga att det är delvis sanning du kommer med. Riskerna på äldreboende har mångdubblat senaste 20åren, maten har marginellt blivit bättre och som vårdhem har det drastiskt förbättrats. Men engagemanget hos personal är helt utdött, likaså arbetsklimatet som sådant.

Skulle, med verklighetsförankring i V&O säga att det är väsentligen likadant, sedan avgörande vad vi pratar om för boende. Riskboenden (psykisk ohälsa, droger, utsatta situationer) är garanterat sämre i arbetsmiljö och utvecklingsmöjlighet.
Jag tänker på boende för personer med funktionsnedsättning
Citera
2024-07-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tror det är skadeeliminering som gäller nu.
Det finns fortande att fåtal kvar som jobbat länge och är hur bra som helst.
De behövs satsas på dom både extra lediga dagar och lönepåslag.
Ska vi säga 6% på lön på alla som jobbat 20år i hemtjänst. Samt 2 extra semesterdagar.
Tror vi har råd med det.

Det finns ingen som jobbat så länge för de har alla slutat och arbetar med annat eller i ett grannland där de uppskattas.
Citera
2024-07-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Stämmer nog i vissa kommuner på landsbygden åtminstone om man är ny, men som helhet och de jag känner är det mellan 28-30. I städerna antar jag att det är mer. Är det inte så, ja då är det ganska bedrövligt med lönerna faktiskt.

De jag vet om som arbetar i vården och inte har utbildning alls och lönebidrag har en del så lågt som 22.000
Citera
2024-07-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ni som har längre erfarenhet av yrket; stämmer det att allt bara blir värre där eller är det en myt?

Arbetet som undersköterska är inte psykosocialt längre. 2017 larmade SKR och Strandhäll (jag är inget fan, men hon hade rätt) om att vård-- och omsorgsyrkena var på väg att haverera. Vi skulle sakna runt 20 000 anställda vid 2024, och ptja. De som läst nyheterna de senaste månaderna känner ju till varslet, blockaderna osv.

Jag arbetade palliativt åt en person som fick assistansen indragen sina sista månader i livet. En annan fick inte plats på sjukhus sina sista månader i livet och sköttes av nyanställd, outbildad personal. Arbetsgivaren fick helt enkelt inte tag i kompetent personal. Kunden i fråga behövde hjälp med allt. Totalförlamad och förlorat talet.

Inom äldreomsorgen var flera personer inlåsta utan telefon (dock larm som ofta missköttes och senare ignorerades). Larmen piper nonstop. Verkligen nonstop. Duscharna kunde hoppas över under månader för att det helt enkelt inte "fanns" tid. Fel med delegering blir ofta fel vid vårdinsatser. Medicin stjäls, ges vid fel tillfälle eller i fel doser. Liggsår blir vanligare. Utslag på grund av bristande hygien blir vanligare. Samtidigt vet kunderna om vilken stress och press personalen genomgår. De sitter lite i samma båt. Ett problem av många är att kunderna ger bra omdömen. En, av flera, anledning till detta är att de vill uppmärksamma personalen. Det blir dock ganska missvisande, statistiskt och senare politiskt, ur nöjd-kund-perspektiv. Detta är EN given anledning till att Kristersson och Moderaterna är hyfsat nöjda med vården ändå.

Jag själv har skrivit avvikelser, jag har engagerat mig fackligt och jag har försökt politiskt. Jag har skickat hem kollegor som brutit ihop eller fått sammanbrott på jobbet. Vid ett tillfälle tog det hus i helvete. Avvikelser försvinner spårlöst. Det kvittar om du skriver nya. Tystnadskultur uppmuntras via mail, sms och muntligt och många är rädda för att bita ifrån. Lönen är kass, visst, men det är fan inte det stora problemet. Lönen går ändå att leva på, men för att orka med den skiten behövs möjlighet att andas ut. Det är alltid underbemannat och lediga dagar stördes alltid av telefonsamtal och dåligt samvete. Att engagera sig fackligt är bara skrattretande, den kultur som råder i facken är helt annorlunda än den som råder på arbetsplatsen eller privat. Det är jävligt politiskt, dessutom är det ju ordförande och andra högt ställda företrädare som sitter med enhetschefer och verksamhetschefer. Alltså, samma personer som ansvariga för de försvunna tillbuden. Det är jävligt illa organiserat och finns massvis med lösningar, men ingen vill ta ansvar och betala för det...

Privatiseringar får ofta skulden, och delvis med rätta. Egentligen är det väl hur privatiseringarna bedrivs, snarare än dess själva existens. Om pengarna stannar inom välfärden så är ju inte resurser något problem... Vinster i välfärden är helt åt helvete.

Fråga på. Jag är snuskigt utbildad och har livslång erfarenhet i detta.
Citera
2024-07-14, 20:37
Medlem
Citat:
Sant
Jag har jobbat i vården över 30 år
Förr då fanns det social samvaro
Man kunde sitta och fika och snacka 1 timme
Många ensamma nu
Handla ska det göras på nätet
Ingen får längre följa med och handla
Medicin 5 minuter
Allting klockas och mäts och kollas om du verkligen behöver
Städning var tredje vecka
Ska ta en timme
Dom flesta personal städar på 10 minuter och tar ledigt sen
Jag kan fortsätta i en evighet
Citera
2024-07-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Nej, du har inte "blivit bjuden 60" för att jobba på ett boende, sluta ljug, vem tror du att du lurar?
Fast det kan vara sånt
En personal på mitt gamla jobb hade 25000 i lön
Han förhandlade till sig 25000 extra juni juli och augusti mot att han inte tog semester förrän senare
Citera
2024-07-14, 20:40
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Det är korrekt.
Vårdkvalitén inom äldreboende (särskilda boenden) och hemtjänst är katastrof, likaså arbetsmiljön.

Förändringen som skett sedan 70-talet är att andelen boendeplatser successivt minskat i takt med att befolkning och andelen äldre ökat. Det innebär att möjligheten att övht kvalificera sig till en plats inom äldreboende i många fall inte hinner ske förrän den äldre hunnit dö eftersom kriterierna stramats åt rejält. Förr räknades exempelvis "ensamhet" som ett kriterium när den äldres psykiska hälsa påverkades negativt av just ensamhet.

När det gäller arbetsmiljön har personaltätheten minskat och arbetet klockas efter vad biståndsinsatsen tillåter. Svenskar med kompetens sticker så fort de har möjlighet eftersom arbetet dels skapat en känsla av otillräcklighet och dels har kommunerna använt äldreomsorgen som container för all arbetskraft som av övrig arbetsmarknad anses vara oanställningsbar. Det vill säga människor som de flesta av oss inte vill vårdas av den dagen vi hamnar i skör beroendeställning.

Äldreomsorgen är för övrigt en av få sektorer där den privata driften anses värre än den kommunala, både för boende och personal.
Citera
2024-07-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumpman
Arbetet som undersköterska är inte psykosocialt längre. 2017 larmade SKR och Strandhäll (jag är inget fan, men hon hade rätt) om att vård-- och omsorgsyrkena var på väg att haverera. Vi skulle sakna runt 20 000 anställda vid 2024, och ptja. De som läst nyheterna de senaste månaderna känner ju till varslet, blockaderna osv.

Jag arbetade palliativt åt en person som fick assistansen indragen sina sista månader i livet. En annan fick inte plats på sjukhus sina sista månader i livet och sköttes av nyanställd, outbildad personal. Arbetsgivaren fick helt enkelt inte tag i kompetent personal. Kunden i fråga behövde hjälp med allt. Totalförlamad och förlorat talet.

Inom äldreomsorgen var flera personer inlåsta utan telefon (dock larm som ofta missköttes och senare ignorerades). Larmen piper nonstop. Verkligen nonstop. Duscharna kunde hoppas över under månader för att det helt enkelt inte "fanns" tid. Fel med delegering blir ofta fel vid vårdinsatser. Medicin stjäls, ges vid fel tillfälle eller i fel doser. Liggsår blir vanligare. Utslag på grund av bristande hygien blir vanligare. Samtidigt vet kunderna om vilken stress och press personalen genomgår. De sitter lite i samma båt. Ett problem av många är att kunderna ger bra omdömen. En, av flera, anledning till detta är att de vill uppmärksamma personalen. Det blir dock ganska missvisande, statistiskt och senare politiskt, ur nöjd-kund-perspektiv. Detta är EN given anledning till att Kristersson och Moderaterna är hyfsat nöjda med vården ändå.

Jag själv har skrivit avvikelser, jag har engagerat mig fackligt och jag har försökt politiskt. Jag har skickat hem kollegor som brutit ihop eller fått sammanbrott på jobbet. Vid ett tillfälle tog det hus i helvete. Avvikelser försvinner spårlöst. Det kvittar om du skriver nya. Tystnadskultur uppmuntras via mail, sms och muntligt och många är rädda för att bita ifrån. Lönen är kass, visst, men det är fan inte det stora problemet. Lönen går ändå att leva på, men för att orka med den skiten behövs möjlighet att andas ut. Det är alltid underbemannat och lediga dagar stördes alltid av telefonsamtal och dåligt samvete. Att engagera sig fackligt är bara skrattretande, den kultur som råder i facken är helt annorlunda än den som råder på arbetsplatsen eller privat. Det är jävligt politiskt, dessutom är det ju ordförande och andra högt ställda företrädare som sitter med enhetschefer och verksamhetschefer. Alltså, samma personer som ansvariga för de försvunna tillbuden. Det är jävligt illa organiserat och finns massvis med lösningar, men ingen vill ta ansvar och betala för det...

Privatiseringar får ofta skulden, och delvis med rätta. Egentligen är det väl hur privatiseringarna bedrivs, snarare än dess själva existens. Om pengarna stannar inom välfärden så är ju inte resurser något problem... Vinster i välfärden är helt åt helvete.

Fråga på. Jag är snuskigt utbildad och har livslång erfarenhet i detta.
Uppskattar ditt svar mycket, intressant att läsa. Jag är inne på att byta bana såhär på äldre dar (är 50) och äldreboende är något jag tänkt på men man blir ju avskräckt också av allt man hör... Vill jobba med människor men är egentligen inte så stresstålig som kanske krävs på äldreboende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in