Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Sinnebilden av cool, calm and collected?
Hur många minuters samlad gäddflykt har Dumpen skrapat ihop nu?
Exakt den sinnebilden, ja. 442 gjorde nog en och annan gammal Karlsbergs-general besviken.
Bra fråga. Av de senaste 50 gäddorna är det 15 som tar åtminstone några meter löpsteg. Jag räknar då inte med de som bara promenerar från platsen eller flyr med hjälp av ett färdmedel (cykel, elscooter). Om vi chansar på att de senaste 50 är representativa för samtliga gäddor så borde vi ha ungefär 130-135 löpare totalt. Den genomsnittliga tiden en löpare filmas springandes är dock inte mer än 5-10 sekunder. Vi hamnar då på en total filmad löptid någonstans mellan 11 och 22 min. Så min gissning är drygt en kvart filmad löptid.
Om vi däremot tänker oss att löparna fortsätter att springa även när kameran stängs av och i genomsnitt tillryggalägger 100 m så får vi en total löpsträcka på 11-14 km. Så även om det är ett gediget stafettlag vi snackar om här lär det dröja ett antal år till innan de har tillryggalagt ett helt maratonlopp. Stafetten i Göteborgsvarvet 2028 kanske kan bli något.