2024-07-13, 15:18
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Körde en google-översättning. Så Australiens premiärminister skickade som svar till kreml att de skulle bara "ge upp"?
Exakt! Det enkla budskapet som skickades till Kreml var "Ge er!"
Citera
2024-07-13, 15:19
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Exakt! Det enkla budskapet som skickades till Kreml var "Ge er!"

Ah. Ungefär som jag lade till i min edit i förra inlägget. Aussies go!
Citera
2024-07-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Just de du räknar upp är väl ryskdominerade? Samt Kharkov, Odessa m.fl.

Nej, bara Krim har rysk majoritet. Alla andra oblast har ukrainsk majoritetsbefolkning, även om många av ukrainsk etnicitet har ryska som modersmål.

I Odessa har 46% ukrainska som modersmål och 42% ryska. "According to the 2001 Ukrainian census, Ukrainian was the mother tongue of 46.3% of the population, for 42.0% it was Russian, for 4.9% — Bulgarian, and for 3.8% Romanian — Romanian."
https://en.wikipedia.org/wiki/Odesa_Oblast#Demographics

I Kharkiv (oblastet) är den ukrainska majoriteten tydlig. 2021 var 71% ukrainare och knappt 26% ryssar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Oblast#Demographics
Senast redigerad av Auric 2024-07-13 kl. 15:51.
Citera
2024-07-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nu håller jag inte riktigt med . Den ryska krigföringen består mestadels av hybridkrigföring samt subversiv verksamhet . Får de börsen att hicka har de på sätt och vis vunnit en seger och får de klimataktivister att stoppa trafiken på en huvudled har de också vunnit en seger ( för att inte tala om polska och franska bönder )

Sedan är det inte själva krigföringen Ryssland har problem med utan toppstyrningen av den ( får de fram en någorlunda kompetent befälhavare blir han populär och då automatiskt ett hot mot den styrande ordningen )

Nu avsåg jag just krigandet på slagfältet. Men hybridkrigföringen och subversiv verksamhet är mer modernt, helt rätt.
Citera
2024-07-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Logan act. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Logan_Act
Gissar att Trump inte vet att den finns dock.

Prima tillfälle att åtala Trump för det. Han har ju försökt blanda sig i flera gånger redan.
Citera
2024-07-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, bara Krim har rysk majoritet. Alla andra oblast har ukrainsk majoritetsbefolkning, även om många av ukrainsk etnicitet har ryska som modersmål.

I Odessa har 46% ukrainska som modersmål och 42% ryska. "According to the 2001 Ukrainian census, Ukrainian was the mother tongue of 46.3% of the population, for 42.0% it was Russian, for 4.9% — Bulgarian, and for 3.8% Romanian — Romanian."
https://en.wikipedia.org/wiki/Odesa_Oblast#Demographics

I Kharkiv (oblastet) är den ukrainska majoriteten tydlig. 2021 var 71% ukrainare och knappt 26% ryssar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kharkiv_Oblast#Demographics

Har man ryska som modersmål är man väl per definition ryss?
Citera
2024-07-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja detta är den förhärskande stämningen i Väst — som kommer att leda till kärnvapenkrig eller Trump (och hans utrikespolitik). Ryssland skulle aldrig ha invaderat Ukraina om Ukraina haft kvar kärnvapen.
Anser du då att Väst ska förse Ukraina med kärnvapen igen?

Citat:
Men nu förklarar europeiska ledare proxykrig mot en kärnvapenmakt genom att förse Ukraina med långdistansvapen och tillåtelse att angripa ryskt territorium.
Förmågan att angripa mål i Ryssland har Ukraina haft hela tiden via sabotage och drönare. EU och USA har tidigare bakbundit Ukraina, genom restriktioner för hur donerade vapensystem får användas.

Så länge Ukraina angriper legitima mål finns det inget olagligt bara för att målet befinner sig på Rysshelvetets territorium.
Citat:
Ryssland kommer inte att angripa NATO-länder med trupper utan med missiler om kriget eskalerar så långt.
Oavsett hur ett ryskt angrepp sker, så är det en krigsförklaring mot NATO.
Citat:
Och ingen vet vilken uppgörelse som kommer att bli mellan Trump och Putin.

Nä, men vi kan förbereda oss. Det är vi demokratiska länder bra på.
Citera
2024-07-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Upp till 70 000 ryska soldater förlorade sina liv de senaste två månaderna enligt brittiska underrättelsetjänsten. Den tyska Bild skriver även om att Puttes plan var ett Blitzkrieg som istället blev ett brutalt krig där RU förlorar minst tusen män varje dag

https://wydarzenia.interia.pl/raport-ukraina-rosja/news-wladimir-putin-popelnil-strategiczny-blad-to-kosztuje-zycie-,nId,7650024

Förluster, inte KIA.
Citera
2024-07-13, 16:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Anser du då att Väst ska förse Ukraina med kärnvapen igen?

Förmågan att angripa mål i Ryssland har Ukraina haft hela tiden via sabotage och drönare. EU och USA har tidigare bakbundit Ukraina, genom restriktioner för hur donerade vapensystem får användas.

Så länge Ukraina angriper legitima mål finns det inget olagligt bara för att målet befinner sig på Rysshelvetets territorium.

Nä, men vi kan förbereda oss. Det är vi demokratiska länder bra på.
Om Ukraina haft kärnvapen hade Ryssland inte vågat angripa, bara det.

Europeiska ledare skänker vapen till Ukraina för att de ska bekämpa en gemensam fiende på deras territorium (= proxykrig mot kärnvapenmakt) och de gör detta för att de tror att USA/NATO ska avskräcka Ryssland från hämndattacker. Men Trump kanske tycker att vi får skylla oss själva?
Citera
2024-07-13, 16:37
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights

Om Ryssland skulle genomföra en attack mot NATO gör dom givetvis så som NATO gör mot Ryssland, genom ett annat land.
Finns säkert någon organisation i Syrien, Libyen, Afghanistan, Iran, Yemen, Palestina, Tunisien, Algeriet, Mali, Pakistan, Irak etc som skulle dra iväg några drönare mot lämpliga mål runtom i världen.

Det är ingen krigsförklaring enligt NATO.
Citera
2024-07-13, 16:38
Medlem
Citat:
Just de du räknar upp är väl ryskdominerade? Samt Kharkov, Odessa m.fl.

Nej, de är ukraindominerade och vill tillhöra Ukraina precis som Kharkiv och Odesa.
Krim är enda område som är ryskdominerat.
Citera
2024-07-13, 16:39
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Har man ryska som modersmål är man väl per definition ryss?

Nej. Jag har finska som modersmål, men i och med att jag är född i, har växt upp i och levt och utbildat mig i Sverige så har jag en stor del av min lojalitet till konungariket Sverige. Detta gäller dock inte i hockey.
Självklart är jag finsk, men hotas Sverige av ett yttre kraft så ställer jag upp till landets försvar. Har även dubbel medborgarskap i båda länderna.
Så din teori suger lika mycket som zaharova på lavrovs kuk.

Och till er andra.
Budanov varnar om att ryssen kan komma att försöka angripa Ukraina från norr igen.
Citat:
Kyrylo Budanov, Ukrainas underrättelsechef, tror att Ryssland kommer att attackera Ukraina igen från norr under de närmaste månaderna. För närvarande pågår inga aktiva strider i norra Ukraina. Budanov gjorde kommentarerna i en intervju med den ukrainska publikationen New Voice. Han specificerade inte om "norr" syftar på en attack från Belarus eller från den ryska sidan i regionerna Sumy och Chernihiv.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010556706.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in