Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-11, 10:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det verkar som om den ljushåriga killen som LB pratar om är Per V. Den ljushåriga killen som Per V pratar om är alltså någon annan. Det fanns ett handskrivet brev som LB skrivit till PU, där hon beskrev en episod där den ljushåriga killen misstolkade hennes illamående som ett flin, och PV beskriver just detta. Jag vet inte var jag såg det, men det kan ligga i arkivet någonstans?

PV är inte ljushårig, enligt bild. Men som du är inne på sammanfaller deras berättelser i detta. Båda pratar om en ljushårig person med ett grått plagg?

Det är nog bara att söka på LB i Palmemordsarkivet för att få fram brevet. Hade svårt att läsa då kopian var svag så vi kanske får transkribera det ord för ord.
Citera
2024-07-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
PV är inte ljushårig, enligt bild. Men som du är inne på sammanfaller deras berättelser i detta. Båda pratar om en ljushårig person med ett grått plagg?

Det är nog bara att söka på LB i Palmemordsarkivet för att få fram brevet. Hade svårt att läsa då kopian var svag så vi kanske får transkribera det ord för ord.
Jag kan tänka mig att den ljushåriga killen bakom den flinande tjejen (LB) var antingen Anders E, Göran I eller Stefan G. Att LB sedan minns alldeles galet när det gäller hårfärgen på Per V får vi tillskriva psykologin, och hur svårt det är för vittnen att beskriva varandra i efterhand. Tror att det finns en tydligare kopia på brevet. Ska se om jag kan få fram det, men LB beskriver att hon höll på att kräkas upp maten hon nyss ätit, och att killen i grå jacka verkar ha misstolkat det för ett flin, vilket Lena förklarade att det inte var. Konstigt att just vad han sa är maskat, men det går lätt
att förstå vad det handlar om.
Senast redigerad av MacMackay 2024-07-11 kl. 13:23.
Citera
2024-07-11, 13:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att den ljushåriga killen bakom den flinande tjejen (LB) var antingen Anders E, Göran I eller Stefan G. Att LB sedan minns alldeles galet när det gäller hårfärgen på Per V får vi tillskriva psykologin, och hur svårt det är för vittnen att beskriva varandra i efterhand. Tror att det finns en tydligare kopia på brevet. Ska se om jag kan få fram det, men LB beskriver att hon höll på att kräkas upp maten de nyss ätit, och att killen i grå jacka verkar ha misstolkat det för ett flin, vilket Lena förklarade att det inte var. Konstigt att just vad han sa är maskat, men det går lätt
att förstå vad det handlar om.

Här har vi brevet:

https://drive.google.com/file/d/1qNMr3hIHuhmpJ619wdlE5v6OtrrihiZj/view

Ska försöka transkribera det. Text kommer inom kort.

Antar att PV var med bland de 16 fotografierna, eftersom han var med i en av rekonstruktionerna.

Men hon pekar inte ut honom där, och han var som sagt inte ljushårig, inte i april i alla fall.

SG är inte heller ljushårig, utifrån de bilder som jag har sett.

Den enda hon känner igen är en i samma bil? Vem kan det vara: SG eller HJ?

Ingen av passagerarna var med på rekonstruktionerna, så jag antar att det är HJ som avses.

Hon pekar heller inte ut SE som ett av vittnena. I ett annat förhör säger hon att hon inte har sett en man med hans utseende. Han bör i så fall ha varit där före BP, PV och innan LB blev illamående.
Citera
2024-07-11, 13:27
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nä, det är ju inte så att hon kommer säga saker om de olagligheter som inte upptäckts än. Enligt basfaktas info ska ju denna bil vara kopplad till ett rånmord i Malmö där en vakt sköt ihjäl. Det skedde i mars 86. Och av den lilla info jag har sett om detta mord så stämmer det ju rätt bra med deras vanliga tillvägagångssätt.

Och med den bilen avses en vit Mercedes? Flyktbilen som användes var en vit BMW?

Ur Sydsvenskan:

”Troligen väntade en tredje man på rånarna i NK:s garage högst upp i byggnaden. Rånarna försvann med pengarna och ett vittne såg en vit BMW snabbt lämna platsen just efter rånet.
När ambulans och polis kom till platsen var Kjell-Arne Håkansson död.
Rikslarm gick ut efter BMW:n, som sågs på olika gator i Malmö, körande i ilfart strax efter mordet, men den hittades aldrig. Polisen kollade samtliga utfartsleder, färjor och flygbåtar. Ett par dagar efter mordet greps tre misstänkta personer, men släpptes i brist på bevis.”
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-11 kl. 13:35.
Citera
2024-07-11, 13:31
Medlem
Citat:
Här har vi brevet:

https://drive.google.com/file/d/1qNMr3hIHuhmpJ619wdlE5v6OtrrihiZj/view

Ska försöka transkribera det. Text kommer inom kort.

Antar att PV var med bland de 16 fotografierna, eftersom han var med i en av rekonstruktionerna.

Men hon pekar inte ut honom där, och han var som sagt inte ljushårig, inte i april i alla fall.

SG är inte heller ljushårig, utifrån de bilder som jag har sett.

Den enda hon känner igen är en i samma bil? Vem kan det vara: SG eller HJ?

Ingen av passagerarna var med på rekonstruktionerna, så jag antar att det är HJ som avses.

Hon pekar heller inte ut SE som ett av vittnena. I ett annat förhör säger hon att hon inte har sett en man med hans utseende. Han bör i så fall ha varit där före BP, PV och innan LB blev illamående.

Så här kan man utläsa brevet:

”Jag ville därifrån så fort som möjligt, jag mår illa, och det här ansiktet framför mig, det pulserande blodet, och känner helt enkelt att jag klarar inte detta.
En kille i grå jacka kommer fram och frågar [maskat].
Det gjorde jag ju naturligtvis inte, det var alltså min min för att kalla tillbaka maten jag just ätit. Jag går till hörnet vid skyltfönstret”

Ur förhöret med Per V:

”Ja, sen när jag kommer fram då man kollar ju på gatan när man springer över, så man koncentrerar sig ju på det också delvis då, men det enda jag riktigt kan komma ihåg, innan det börjar komma fler och fler så här, det är Lisbeth, en tjej som jag upplevde som flinande, och jag sa åt henne, det här är väl ingenting att flina åt, så då vart hon litet stött på mig”.
Citera
2024-07-11, 13:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så här kan man utläsa brevet:

”Jag ville därifrån så fort som möjligt, jag mår illa, och det här ansiktet framför mig, det pulserande blodet, och känner helt enkelt att jag klarar inte detta.
En kille i grå jacka kommer fram och frågar [maskat].
Det gjorde jag ju naturligtvis inte, det var alltså min min för att kalla tillbaka maten jag just ätit. Jag går till hörnet vid skyltfönstret”

Ur förhöret med Per V:

”Ja, sen när jag kommer fram då man kollar ju på gatan när man springer över, så man koncentrerar sig ju på det också delvis då, men det enda jag riktigt kan komma ihåg, innan det börjar komma fler och fler så här, det är Lisbeth, en tjej som jag upplevde som flinande, och jag sa åt henne, det här är väl ingenting att flina åt, så då vart hon litet stött på mig”.

Precis! Detta är ett utmärkt exempel på när två vittnen bekräftar varandra.

När man tittar på bilden på IT-demokrati ser det ut som om PV har just en jacka med gråa inslag.

Det som har ställt till det är att individen i grått plagg beskrivs som ljushårig i andra förhör?

Men det råder inga tvivel om att detta är en interaktion mellan PV och LB.

Se där! Ett "fakta" att hålla fast vid. Kanske kan vara viktigt med tanke på kronologin, i vilken ordning allt hände, när vittnena anlände, o.s.v.

(Och att ingen SE syns till vid tillfället.)
Citera
2024-07-11, 14:47
Medlem
DrComforts avatar
BMW var visst favoritmärket när Haemers et al när de genomförde sina värdetransportrån + rymningen. Favoritmärke för ganska många andra rånare dock.
Citera
2024-07-11, 15:41
Medlem
DrComforts avatar
Och Basri Bajrami var nog troligtvis inte med något gig till Sverige, om gänget nu satte sitt i landet. Vad det verkar satt han inne i fängelset i Forest 86, i alla fall om man får tro det han säger i dokumentären Heamers Band. Om någon i det gänget sköt Palme var det Phillippe Lacroix.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-11 kl. 16:00.
Citera
2024-07-11, 16:01
Medlem
Citat:
Precis! Detta är ett utmärkt exempel på när två vittnen bekräftar varandra.

När man tittar på bilden på IT-demokrati ser det ut som om PV har just en jacka med gråa inslag.

Det som har ställt till det är att individen i grått plagg beskrivs som ljushårig i andra förhör?

Men det råder inga tvivel om att detta är en interaktion mellan PV och LB.

Se där! Ett "fakta" att hålla fast vid. Kanske kan vara viktigt med tanke på kronologin, i vilken ordning allt hände, när vittnena anlände, o.s.v.

(Och att ingen SE syns till vid tillfället.)

Ja, här kan vi åtminstone dra slutsatsen att HJ:s passagerare var före syskonen V, men någon Anna H och Karin J finns inte med i detta skede, och inte heller någon 52-årig grafiker som förmodligen stod vid skyltfönstret och avvägde möjligheten att snabbt skynda sig förbi, och tog sedan sats, men fastnade olyckligtvis kvar på grund Lisbeth Palmes vädjanden då han insåg att hon inte var någon fyllkärring.

Karin J.
”När de kommer fram till mannen som ligger på platsen så väller det blod ur munnen på honom, kvinna bredvid är helt uppriven och en stor mängd folk har samlats på platsen.”

”Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit.
De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte”

Christina V
”Och sen under tiden då, där kom några stycken till under tiden och det var bland annat den här tjejen, som gjorde - ja, hjärtmassage och så en kille, som gjorde konstgjord and*ning”

Anna H berättar om en yngling (Stefan G) som redan är där och lägger mannens huvud till rätta så som man brukar göra vid framstupa sidoläge och för att klara luftvägarna, och Elisabeth J menar att Anna inte gjorde något direkt efter att hon kommit fram, utan stod böjd och pratade med de som redan var där.
Så den delen av kronologin tycker jag är ganska given, men Engström kom nog strax innan Anna och Karin eftersom Palme fortfarande låg på rygg, eller också såg han det han berättat om inklusive framstupa vändningen på avstånd, men den manövern skedde sannolikt sekunderna innan Anna och Karin kom.
Senast redigerad av MacMackay 2024-07-11 kl. 16:15.
Citera
2024-07-11, 16:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag vet inte, men det har tidigare gjorts inlägg om den saken.

Hans Holmer säger till juristkommissionen att han drar mot Dalarna vid lunchtid. Inte ens den längsta långlunch går att få ihop med att han är på Våldsroteln mellan kl 16-17 mordkvällen. Dess polisinspektörer Börje Wingren , Henry Bohjort och Ulf Norlin tvekade aldrig på den tidpunkten.

Sedan har vi Rolf Dahlgrens berättelse om HH och "chefspersonen i 60-årsåldern" cruisande på Stockholms gator och uppgiften att HH stoppas av polis på dåvarande riksväg 297 och fått dödsbudet där under mordnatten. Frågetecknen runt HH är lika stora idag som för 38år sen.
Citera
2024-07-11, 16:42
Medlem
DrComforts avatar
En intressant sak med rånmordet i Malmö 26 mars är ju att en belöning utfästes på att få fast rånarna. 250 000 skulle få även många med tjuvheder att tjalla om de hade info om vilka de kunde vara. Lutar väl åt att det var utlänningar som inte var kända för vare sig det inhemska buset eller polisen. Försvann de sedan utomlands hade man ju kunnat pricka in dem genom att undersöka vilka inom det svenska buset som helt plötsligt inte befinner sig i Sverige. Nå väl, det kan ju vara många som befinner sig utomlands men försvinner en grupp tidigare kända av den här grova typen av kriminella från den ena dagen till den andra utomlands … tja, ni kanske fattar.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-11 kl. 17:26.
Citera
2024-07-11, 21:31
Medlem
DrComforts avatar
Angående Haemers och gänget, låt oss titta en liten snutt på kidnappningen av belgiske premiärministern Paul Vanden Boeynants 1989. Flera känner säker till hur det ligger till men andra inte.

Brott lönar sig sällan och kidnappning är ett synnerligen korkat brott. Dömt att misslyckas, tja, i alla fall om man gör det bara så där på vinst och förlust. Men det var det inte frågan om här, även om det gick åt helvete för Haemers och company.

Också innan kidnappningen bodde Patrick Haemers i Brasilien. Reser han därifrån och lämnar värmen och lyxen för att begå ett så korkat brott som kidnappning på eget bevåg bara så där? Killen var en risktagare men inte helt dum i huvudet. För att något sådant ska vara aktuellt för ett sådant högdjur till gangster som han måste det vara ett beställningsjobb och andra omständigheter som gör brottet värt att begås. Mycket möjligt att Haemers och gänget tänkt lägga av men så kom det här giget.

Och voilá som man säger i fransktalande Belgien! En tid före kidnappningen, april månad närmare bestämt, finns det mycket som pekar på att Benoit de Bonvoisin reste för att hälsa på Patrick Haemers. Baron de Bonvoisin kallas även för Svarte baronen. Svarte baronen betalade troligen Patrick för att få premiärministern ontnapped! Och inte så lite franc i pungen heller.

Ett smeknamn som Svarte baronen får du inte om du är en mysfarbror. Svarte baronen som många här nog vet har haft en hel del mycket avancerat för sig på yttersta högerkanten, var bland annat med och startade fasciströrelsen Forces Nouvelles och haft connections och varit delaktig i den belgiska versionen av Operation Gladio (den hårdföraste delen av Stay Behind) SDR8 och misstänks också haft ett finger med i Brabantligan. Givetvis är han råkatolik också och Opus Dei-äckel och ett äckel på en himla massa sätt som jag inte ska dra här.

Under tiden som Patrick och hans kona Denise satt fängslade efter kidnappningen hade de under tidigt 90-tal bevisligen besök av Svarte Baronen. Nu kan man ju undra varför i hela jävla fridens ett brott som kidnappning är så mycket mindre dummare för att man får betalt innan. Tja, Svarte Baronen hade möjligen en hållhake på sin forne affärspartner Vanden Boyment. Han såg uppenbarligen i alla fall till att själv inte bli straffad för brottet, som mycket pekar på att han varit anstiftare och finansiär till!!!

Allt gick åt helvete för da ontnappers på grund av att Basri Bajrami ringde sin flickvän på en telefon som var avlyssnad och för henne berättade (säger det, albaner alltså!) att de kidnappat premiärministern. Hade han inte gjort det och lösensumman pröjsats hade det möjligen gått vägen. Om Haemers och company låg bakom mordet på Palme var Bajrami troligtvis inte med. Han satt inne 86. Finns i alla fall därmed stor anledning att utesluta honom. Frågan är om Basrami vid den tiden ens kände Patrick även om han var bekant med Philippe Lacroix. Någon som vet hur det ligger till?

Nå väl, här är en högintressant artikel, https://conspiracydossiers.com/2020/08/31/baron-noir-benoit-de-bonvoisin-accused-of-sadistic-child-abuse-and-murder-linked-to-fascist-undergro und-terrorism/.,om Svarte baronens högerextrema bakgrund som han fick med silverskeden, hans ljusskygga förehavande genom åren och hans ständiga undflyende från rättvisan och tiden före och efter kidnappningen. Ganska jävla obehaglig läsning bitvis. Möjligt att mycket i artikeln är tillspetsat dock. Finns i artikeln också citat ur intervjuer med Patrick Haemers från tiden precis innan han hängde sig, om han nu gjorde det självmant. Finns lite att fundera kring hur det verkligen till där.

Om Patrick Haemers och gänget var i Sverige vid tiden för mordet är det så klart högintressant av många anledningar. De hade uppenbarligen nära och djupa kontakter med människor som Svarte baronen, en förmögen person på yttersta högerkanten som inte drar sig för något och gärna pröjsar folk att göra skitjobben och själv slippa undan. Det ska dock sägas att kidnappningen nog inte hade politiska förtecken utan ekonomiska.

Belgien, vilket ställe. Man kanske ska hålla med Baudelaire: "Det är svårt att tilldela belgaren en plats i varandets kedja. Emellertid kan man säkerställa att han måste sorteras in mellan apan och blötdjuret. Det finns plats."
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-11 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in