2024-04-23, 00:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
På 90 talet hade du hyrvideo marknaden där en film kunde gå från flopp till succe, Disney fick stänga ner sin Star wars nöjespark eller om det var ett hotell och flera filmer har floppat totalt och dessutom så har vad jag förstått många droppat av från Disney plus samt deras serier där också
Nej du hänger inte med. Marknaden är tusenfaldigt större nu. Du vet inte riktigt vad du talar om och det syns.
Citera
2024-04-23, 08:23
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nej du hänger inte med. Marknaden är tusenfaldigt större nu. Du vet inte riktigt vad du talar om och det syns.

Okej om det känns bättre för dig så kan vi säga att det är så
Citera
2024-06-29, 09:39
Medlem
Året som kommer pekas mot enligt min gissning är 2018 när Disney hade ett helt gäng filmer som drog in 1 miljard dollars.
Det gick så bra att de styrande sedan dess vill främst satsa på mega-blockbusters men publiken är inte så lätt att övertyga att Disney är att lita på att leverera lättsmält underhållning med hyfsad kvalitet.

När Disney haft svackor i ”basen” av animerade filmer tidigare så hade de t ex Touchstone som var deras bolag för filmer för tonåringar och yngre vuxna men efter ca 30 år lades detta ner.
Det handlade nog delvis om att de insett att mellandyra filmer var en krympande marknad.

28 min bra dokumentär om den lite mer ”vågade” firman bakom Splash, Vem satte dit Roger Rabitt, Good Morning Vietnam, The Rock, Pretty Woman, The Prestige m m.

https://youtu.be/nsVfGlXoMvI?si=zWr5F59e3j0dFIvl
Citera
2024-07-06, 22:39
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Året som kommer pekas mot enligt min gissning är 2018 när Disney hade ett helt gäng filmer som drog in 1 miljard dollars.
Det gick så bra att de styrande sedan dess vill främst satsa på mega-blockbusters men publiken är inte så lätt att övertyga att Disney är att lita på att leverera lättsmält underhållning med hyfsad kvalitet.

När Disney haft svackor i ”basen” av animerade filmer tidigare så hade de t ex Touchstone som var deras bolag för filmer för tonåringar och yngre vuxna men efter ca 30 år lades detta ner.
Det handlade nog delvis om att de insett att mellandyra filmer var en krympande marknad.

28 min bra dokumentär om den lite mer ”vågade” firman bakom Splash, Vem satte dit Roger Rabitt, Good Morning Vietnam, The Rock, Pretty Woman, The Prestige m m.

https://youtu.be/nsVfGlXoMvI?si=zWr5F59e3j0dFIvl
Touchstone var inget bolag till Disney, vilket jag redan har förklarat i den här tråden. Touchstone var HELT OCH HÅLLET Disney själva, med ett annat namn. Alltså ingenting annat än en pseudonym. Varför denna pseudonym? Jo, för att särskilja Disneys barnvänliga underhållning från deras icke-barnvänliga underhållning, och undvika förvirring. Själva namnet Disney är ju associerat med just helt barnvänlig underhållning, vilket bolaget insåg på 80-talet. Just därför hittade Disney på sina alternativa namn Touchstone Pictures och Hollywood Pictures.
Senast redigerad av kuddenchristo 2024-07-06 kl. 22:43.
Citera
2024-07-08, 22:22
Medlem
Dalulvens avatar
Gick det inte åt helvete när de började köpa andras idéer istället för att utveckla egna?

Marvel, Star Wars ...

Sedan tog det förstås ett tag innan den kreativa choken märktes.

Spiken i kistan var när dessa IP skulle fyllas med dagspolitiskt innehåll.
Citera
2024-07-08, 22:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Gick det inte åt helvete när de började köpa andras idéer istället för att utveckla egna?

Marvel, Star Wars ...

Jag tror också att det var där någonstans. Att sen göra allt woke och barnvänligt förstörde iallafall hela Star Wars.
Citera
2024-07-09, 21:30
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:

Marvel, Star Wars ...

Miramax var det första filmbolaget som Disney köpte upp. Det var redan år 1993. Medan Miramax ägdes av Disney gjorde de kontroversiella klassiker som "Pulp Fiction", "Trainspotting" och "No Country for Old Men".

Mel Gibsons kontroversiella och extremt våldsamma film "Apocalypto" är en av mina absoluta favoriter bland alla Disney-filmer. Den kom ut år 2006, när Disney redan hade köpt upp både Miramax och Pixar. "Apocalypto" är en samproduktion mellan Mel Gibsons eget filmbolag Icon Productions och själva Disney (alltså moderbolaget Disney och inte något uppköpt underbolag som Miramax). Dock använde Disney sin pseudonym "Touchstone Pictures" för den filmen.
Citera
2024-07-09, 21:54
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror också att det var där någonstans. Att sen göra allt woke och barnvänligt förstörde iallafall hela Star Wars.
Vad snackar du om?

Disney har gjort obarnvänliga filmer med R-rating sedan 1980-talet, och alla obarnvänliga franchises som Disney köpt upp FÖRBLIR obarnvänliga. I våras släpptes Disneys nya Omen-film ut. Under den här sommaren släpps Disneys nya Deadpool- och Alien-film ut. Alla dessa tre är grova filmer med R-rating.

Star Wars har alltid varit mer eller mindre barnvänligt. Kanske inte lika barnvänligt som de tecknade kortfilmerna med Kalle Anka, men samtliga Star Wars-filmer har PG- eller PG-13-rating i USA.

Att klaga på att de nya Star Wars-filmerna är woke är mer förståeligt. Hjältinnan Rev är i princip en kvinnlig Luke Skywalker och bra exempel på genderswapping inom film. Ghostbusters-filmen från 2006 är dock ett värre exempel.
Citera
2024-07-09, 22:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Miramax var det första filmbolaget som Disney köpte upp. Det var redan år 1993. Medan Miramax ägdes av Disney gjorde de kontroversiella klassiker som "Pulp Fiction", "Trainspotting" och "No Country for Old Men".

Mel Gibsons kontroversiella och extremt våldsamma film "Apocalypto" är en av mina absoluta favoriter bland alla Disney-filmer. Den kom ut år 2006, när Disney redan hade köpt upp både Miramax och Pixar. "Apocalypto" är en samproduktion mellan Mel Gibsons eget filmbolag Icon Productions och själva Disney (alltså moderbolaget Disney och inte något uppköpt underbolag som Miramax). Dock använde Disney sin pseudonym "Touchstone Pictures" för den filmen.

Touchstone är "Barnförbjudna Disney"?

Klockrent! So far so good. Frågan är, vad gick snett efter 2006?
Citera
2024-07-09, 23:05
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:

Det är inte bara disney det gick snett för efter 2006.
Jag har sagt i många år att västerländsk film fullständigt gick ner sig efter 2005 någon gång.

Jag pallar knappt en enda (västerländsk) film efter det.
Citera
2024-07-09, 23:48
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Nja, eller åtminstone en pseudonym för Disneys inte HELT barnvänliga underhållning. Det är samma sak med Disneys övriga pseudonym "Hollywood Pictures" som användes för filmer som "Blood In Blood Out", "Color of Night" och "The Rock".

På 80- och 90-talet vågade Disney inte ens sätta Disney-loggan på förhållandevis barnvänliga filmer som "Who Framed Roger Rabbit", "Dick Tracy" och "The Nightmare Before Christmas", utan de satte istället Touchstone-loggan på dessa tre.

"Pirates of the Caribbean" från 2003 var den första Disney-filmen med både den amerikanska åldersgränsen PG-13 och själva Disney-loggan (istället för en pseudonym som "Touchstone Pictures" eller "Hollywood Pictures").

Under 2000-talet ansåg Disney plötsligt att "Who Framed Roger Rabbit" och "The Nightmare Before Christmas" var tillräckligt barnvänliga för att slippa Touchstone-loggan, så de bytte till Disney-loggan för dessa två filmer.

Citat:
Ingenting, om man frågar mig. Jag gillade den flerfaldigt Oscarsbelönade Disney-filmen "Poor Things" från förra året. Jag nämnde också den flerfaldigt flerfaldigt Oscarsbelönade "No Country for Old Men", vilken är från 2008. Många ogillade den Disney-producerade "Indiana Jones and the Dial of Destiny", men jag tyckte om den och ansåg att den var klart bättre än den fjärde filmen i serien.

Precis som de övriga största filmbolagen i USA (Universal, Columbia, Paramount, etcetera) har Disney i princip alltid gjort både bra och dåliga filmer. Det beror ju på vilka regissörer, manusförfattare, skådespelare, med mera, som man anställer för alla individuella filmproduktioner.
Citera
2024-07-10, 00:01
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Hjältinnan Rev är i princip en kvinnlig Luke Skywalker och bra exempel på genderswapping inom film.
Hoppsan, felstavning. Hon heter ju Rey, inte Rev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in