Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Touchstone är "Barnförbjudna Disney"?
Nja, eller åtminstone en pseudonym för Disneys inte HELT barnvänliga underhållning. Det är samma sak med Disneys övriga pseudonym "Hollywood Pictures" som användes för filmer som "Blood In Blood Out", "Color of Night" och "The Rock".
På 80- och 90-talet vågade Disney inte ens sätta Disney-loggan på förhållandevis barnvänliga filmer som "Who Framed Roger Rabbit", "Dick Tracy" och "The Nightmare Before Christmas", utan de satte istället Touchstone-loggan på dessa tre.
"Pirates of the Caribbean" från 2003 var den första Disney-filmen med både den amerikanska åldersgränsen PG-13 och själva Disney-loggan (istället för en pseudonym som "Touchstone Pictures" eller "Hollywood Pictures").
Under 2000-talet ansåg Disney plötsligt att "Who Framed Roger Rabbit" och "The Nightmare Before Christmas" var tillräckligt barnvänliga för att slippa Touchstone-loggan, så de bytte till Disney-loggan för dessa två filmer.
Citat:
Klockrent! So far so good. Frågan är, vad gick snett efter 2006?
Ingenting, om man frågar mig. Jag gillade den flerfaldigt Oscarsbelönade Disney-filmen "Poor Things" från förra året. Jag nämnde också den flerfaldigt flerfaldigt Oscarsbelönade "No Country for Old Men", vilken är från 2008. Många ogillade den Disney-producerade "Indiana Jones and the Dial of Destiny", men jag tyckte om den och ansåg att den var klart bättre än den fjärde filmen i serien.
Precis som de övriga största filmbolagen i USA (Universal, Columbia, Paramount, etcetera) har Disney i princip alltid gjort både bra och dåliga filmer. Det beror ju på vilka regissörer, manusförfattare, skådespelare, med mera, som man anställer för alla individuella filmproduktioner.