2024-07-09, 07:15
Medlem
diseuses avatar
Svenska Dagbladets podd Blenda har ett par avsnitt om detta fall, ”De dömda vrakdykarna”:

https://www.svd.se/tagg/blenda
Citera
2024-07-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompirompi
Tänkte detsamma.. Varför skulle man inte välja samhällstjänst som är mycket kortare plus att man är fri?

En aamgällatjänst gör man under en lång tid, oftast får du samhällstjänst om du har t.ex ett jobb, då får du åka och jobba med t.ex välgörenhet 2-3h efter jobbet, så det blir ett ganska kännbart straff då dessa 160 tar ganska lång tid att fylla upp.

Och att få betala tillbaka till samhället är väl bättre än att sitta o kosta staten ännu mer till ingen nytta?
Citera
2024-07-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghettojesus
En aamgällatjänst gör man under en lång tid, oftast får du samhällstjänst om du har t.ex ett jobb, då får du åka och jobba med t.ex välgörenhet 2-3h efter jobbet, så det blir ett ganska kännbart straff då dessa 160 tar ganska lång tid att fylla upp.

Och att få betala tillbaka till samhället är väl bättre än att sitta o kosta staten ännu mer till ingen nytta?

Makes sense.. skulle ändå välja det utan tvekan
Citera
2024-07-09, 15:00
Medlem
prinsessan-estelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Är det ngn som har Fup kvar att dela ?
De som var länkade fungerade inte längre.

Hade gärna velat se mer bilder av vad de bärgas mm.
Fungerande FUP länk! https://easyupload.io/m/zxlney
Citera
2024-07-10, 00:45
Medlem
WifelessProngs avatar
Har läst hela FUP

De är minst sagt skyldiga.
Och de gillar att bada bastu.
Citera
2024-07-10, 17:42
Medlem
Hakalabakalas avatar
Har lyssnat på SvD podden om dessa gubbar och deras livsstil. Det är säkert kul dyka på vrak och leta skatter. Vem skulle inte inte vilja göra det? Men tycker det är svag att inte erkänna vad de gjort istället för att svamla om någon konspiration av frimurare m.m.
Citera
2024-07-11, 11:02
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakalabakala
Har lyssnat på SvD podden om dessa gubbar och deras livsstil. Det är säkert kul dyka på vrak och leta skatter. Vem skulle inte inte vilja göra det? Men tycker det är svag att inte erkänna vad de gjort istället för att svamla om någon konspiration av frimurare m.m.
Står inget om konspiration i FUP, vad har de sagt till domstolen om det?
Citera
2024-07-11, 11:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja det är märkligt att de inte står för vad de gjort utan föfsöker förringa brotten.
Citera
2024-07-11, 11:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Ganska lustigt land vi lever i...
Vi har allemansrätten i Sverige, en rätt som ger vem som helst rätten att traska runt på min mark och stjäla mina svampar, bär och annat som växer på min mark.
Dvs det är helt tillåtet att för vem som helst att stjäla min mat på min mark.
Men jävlar om någon simmar ut till havs och städar havsbotten från främmande föremål, trots våra hårda miljölagar för att förorena vattnet.
Då är det fängelse som gäller.

Sverige är verkligen upp och ner, där ingenting är logiskt eller rättvist.

Man får fiska i havet = din svamp.
Man får inte vrakplundra = gräva upp gravplagser på din mark.

Inte särskillt svårt att förstå eller motivera, din liknelse var inte särskillt lyckad.
Citera
2024-07-14, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Svenska Dagbladets podd Blenda har ett par avsnitt om detta fall, ”De dömda vrakdykarna”:

https://www.svd.se/tagg/blenda
Vilka jävla idioter, snacka om att gräva sin grav djupare.. fyra likasinnade, med bristande moral, hittar varann. Gillar fina prylar, dyka, vrak och ta vad man vill ha.. Manligt samlande kan gå över i sjuklighet, kanske ett utslag av det? Tycker det påminner en del om tjuvjägare, fast utan stackars djur som tvingas lida då. "Bara" vår gemensamma kulturhistoria de snor åt sig av..

Sen att det är pk-svinet, garderobsbögen och lögnaren Jack Werner (s.k. viral-"granskaren") gjort detta pekoral, ofta skrivet på teatralisk gymnasieprosa, får man väl ta. Klart han ville trycka in en av gubbarnas invandringskritik och konspirationsteori..
Senast redigerad av sweintoo 2024-07-14 kl. 02:33.
Citera
2024-07-15, 13:22
Medlem
Hakalabakalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Står inget om konspiration i FUP, vad har de sagt till domstolen om det?

Nu va det ett tag sen jag lyssnade på podden. Men har för mig att en av dykarna starkt hävdade att både åklagaren, domaren och andra experter i rättegången va medlemmar i frimurarna.
Citera
2024-07-19, 15:34
Medlem
Citat:
Nu va det ett tag sen jag lyssnade på podden. Men har för mig att en av dykarna starkt hävdade att både åklagaren, domaren och andra experter i rättegången va medlemmar i frimurarna.

Det är de dömda männen, som begärt prövningstillstånd till HD, som i BLENDA-podden hävdar en rättsskandal och konspiration.

Verkligen synd att Kustbevakningen inte tidigare fick tips om vad de här männen hade för "hobby". Männen klankar ned på alla som uttalar sig emot dem och även de eniga domstolarnas ledamöter. Själv är de så pass avancerade hobbydykare att de dyker på vrak, dyker med heliumtuber ned till 50-60 meters djup och drabbas bara en enda gång av en tillfällig minnesförlust ....

Lyssna på dem på BLENDA-podden. Del 1/2 är fri medan man får betala för att lyssna på del 2/2. Väldigt få dömda brottslingar som får så mycket tid i offentligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in