Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Det stora misstaget man som anti-vaxxare gjorde var att ta de där enstaka fallen. Hur många det nu kan vara, några hundra eller något tusental på flera miljarder människor och sedan anta att samma skulle drabba alla.
Man glömmer att varenda enskild person har redan sin egen hälsostatus med sig in i antingen covid19 eller in i en vaccinprocess. Är man redan sjuk eller på väg att bli sjuk oavsett så blir det fel att skylla det på covid19 eller vaccinet.
Jag tror personligen att det stora misstaget antivaxxare gjort är att konsekvent göra en egen, rent godtycklig bedömning av vad som sägs, avses och menas. I kombination med en uppenbart låg utbildningsnivå slutar det hela i en rent parodisk situation där dessa antivaxxare ideligen påstår att någon "lovat" eller "sagt" något de i själva verket aldrig yppat. Jag skall ge ett par exempel:
"Pfizer LJÖG - de visste att vaccinet inte var 'Safe and Effective'"
Antivaxxaren har på något obegripligtvis fått för sig att "safe and effective" betyder att INGEN kommer att få biverkningar och vaccinet är steriliserande. De diskuterar sedan med utgångspunkt från den inkorrekta uppfattningen och alla som påstår att vaccinet är säkert 'ljuger'.
"Vaccinkramare LJÖG när de påstod att vaccinet skulle STOPPA smittspridning"
Antivaxxare misstar begrepp som "minska smittspridningen" för "STOPPA smittspridningen". Då vaccinet bevisligen minskar smittspridningen blir det här ett problem för antivaxxare eftersom de inbillar sig att man med 'minska' smittspridningen menar 'STOPPA smittspridningen. Alla som menar att vaccinet minskar smittspridningen ljuger eftersom vaccinet inte STOPPAR smittspridningen.
"Du vill tvångsvaccinera barn!"
Antivaxxare har per automatik fått för sig att om man förklarar att vaccinet har godkänts för barn - då vill man TVÅNGSVACCINERA barn!
"Du försvarar vaccinet!"
Antivaxxare inbillar sig ideligen att den som förklarar att statistiken som antivaxxaren just refererat till är felaktig, och upplyser om att författaren av studien fått sin läkarlegitimation indragen och studien tillbakadragen pga forskningsfusk, den personen "försvarar vaccinet" och vill att "alla skall tvångsvaccineras".
Jag skulle kunna fortsätta rada upp exempel på hur antivaxxare tänker (eller inte...), men jag tror du förstår; antivaxxare bildar sig en egen uppfattning om vad som avses och sagts. Och som du säkert förstått "ljuger du" i händelse av att du påpekar att du aldrig försvarat något. Om du nämner det tre gånger blir du beskylld för att vara avlönad av Pfizer för att sprida vaccinpropaganda.
Antivaxxare gör som sagt fler än ett misstag, men det största är absolut att de någonstans på vägen skapade förmågan att med vild fantasi helt enkelt hitta på vad andra menar och säger.
Det är hjärntvätt det handlar om. Inget annat.