2024-07-05, 21:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är du som besitter anständighet och vet sanningen?
Jag har hela kriget skrivit om vårt hyckleri om att skicka vapen till Ukraina och pengar till Putin.
Att föra proxykrig mot Ryssland men vägra skicka våra egna söner och döttrar.

Du menar att jag ska ändra mig så jag likt Macron hotar dom jag gör affärer med? Macron hotar med trupp och samtidigt skickar miljarder till Putin.
Jag ska ändra mig så jag inte pratar med andra vuxna människor även om hundratusentals liv står på spel?
Orban vet att för sitt lands bästa måste han prata med Putin. Det är inte att hora ut sig, Orban gör vad tänkande vuxna gör, försöker lösa problemet.
Jag tror du har missförstått något då Sverige inte bedriver ett "proxy-krig" mot Ryssland.
Vad är det för trams? Sverige bistår med vapen och annat till en utsatt allierad. Eller är det Nordkorea som krigar mot Ukraina med Ryssland som proxy om vi nu ska prata clown-språk?
Orban är en Kreml-trumpet som är genomskådad av alla. Varför ska man ta honom seriöst?
Och vad är det för miljarder Macron skickar till Ryssland menar du?
Citera
2024-07-05, 21:11
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag håller med dig om att det är hyckleri att göra affärer med putlerryssland. Därför använde jag utrycket "hora ut sig". Att möjligöra att Ukraina kan försvara sig mot ryssland med västvapen får väl ses som en kompensation för att hor-länder som Ungern stöder ryssland, det blir säkert mindre EU-stöd till nettobidragshoran Ungern nu.

Angående anständighet, heder och vad sanning är ligger du långt ner i skalan, det är min objektiva åsikt. Jag är kanske inte den bäste själv men jag fattar att jag omöjligen kan komma överrens med såna som du. Det får du finna dig i så länge pissryssland hänger åt sin barbariska dödskult. Tex. förlorade pissryssland 1100 män igår igen.

Du får gärna komma med exempel på vad jag skrivit som inte är sant.
Citera
2024-07-05, 21:16
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag tror du har missförstått något då Sverige inte bedriver ett "proxy-krig" mot Ryssland.
Vad är det för trams? Sverige bistår med vapen och annat till en utsatt allierad. Eller är det Nordkorea som krigar mot Ukraina med Ryssland som proxy om vi nu ska prata clown-språk?
Orban är en Kreml-trumpet som är genomskådad av alla. Varför ska man ta honom seriöst?
Och vad är det för miljarder Macron skickar till Ryssland menar du?

Så att bistå med vapen, ammunition, pengar och underrättelstjänst är inte att bedriva proxykrig?
Det du beskriver är definitionen av proxykrig

proxykrig

ombudskrig; när statsmakter bedriver indirekt krig genom att stödja en part i en konflikt med pengar och vapen

https://www.politico.eu/article/france-talk-tough-ukraine-while-gobble-up-more-russia-gas/
Senast redigerad av Africagonzo 2024-07-05 kl. 21:22.
Citera
2024-07-05, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tror inte Putin kan backa i Ukraina för han fortsätter att måla in sig i ett hörn där alla bakslag i Ukraina får honom själv att framstå som en sopa. Nu säger han: "The conditions for [ending the war] involve the complete withdrawal of all Ukrainian troops from the Donetsk and Luhansk People's Republics, the Zaporizhzhia, and Kherson regions." Putins krav är alltså att Ukraina skall ge upp territorier som Rysslands inte ens lyckats ockupera och vissa fall områden de retirerat ifrån! Vilken stolle; han måste dö för att Ryssland skall kunna ta sig ur den knipa han satt landet i. Övriga makthavare i Ryssland måste inse det; de kan fortsätta att stjäla statliga tillgångar men vad är det värt när landet går åt skogen?

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1809243961795412068
Citera
2024-07-05, 21:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Så att bistå med vapen, ammunition, pengar och underrättelstjänst är inte att bedriva proxykrig?

proxykrig

ombudskrig; när statsmakter bedriver indirekt krig genom att stödja en part i en konflikt med pengar och vapen
Om du ska citera wikipedia (utan att ge källa) kan du väl saxa hela citatet utöver det som passar din agenda?

"Ombudskrig,[1] krig via ombud eller proxykrig[2] är en typ av krigföring. Det kännetecknas av att två relativt mäktiga stater (eller grupperingar av stater) indirekt ligger i krig med varandra på en tredje stats territorium, utan att de två stormakternas styrkor öppet bekämpar varandra."

Tycker du den definitionen passar Sverige? Sen fallerar hela ditt argument på att det var Ryssland som startade den oönskvärda invasionen och inte Sverige eller någon annan.

Sen finns det inget omoralisk att stödja Ukraina med vapen och diverse när de försvarar sig mot Rysslands kriminella angrepp. Den intressanta är istället varför skriv- och läskunniga ens försvarar Rysslands imperialistiska krig?
Citera
2024-07-05, 21:24
Medlem
Citat:

proxykrig

Tack för infon. Då vet vi att Vietnam-kriget var inte Vietnam/FNL mot USA, utan det var Sovjet som bedrev proxykrig mot USA. Och kriget Israel-Palestina är ett proxykrig mellan USA och Iran. Inget är som det verkar.
Citera
2024-07-05, 21:34
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/AS_22im/status/1809217169978503304
Citat:
Thread
1/
I used Google Earth and Planet to count the number of S-300/400 TELs at anti-aircraft missile bases east of Novosibirsk.
Since the invasion of Ukraine, it has been determined that approximately 105 TELs deployed at 11 of the 17 bases have been moved.

https://x.com/AS_22im/status/1809217209975341301
Citat:
13/13
Of course, not all of these TELs were moved to the occupied territories, including Crimea, or to the border with Ukraine.
However, given the base to which all the TELs were moved, it is highly likely that nearly 60 units were sent to Ukraine or the border areas.

Apropå vad en TEL är i systemet.

https://missilethreat.csis.org/defsys/s-300/
Citat:
The missiles are carried on the 9P85S transporter erector launcher (TEL), a 9.4 m long, 8×8 truck that can carry up to four of the missiles.12
Citera
2024-07-05, 21:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Om du ska citera wikipedia (utan att ge källa) kan du väl saxa hela citatet utöver det som passar din agenda?

"Ombudskrig,[1] krig via ombud eller proxykrig[2] är en typ av krigföring. Det kännetecknas av att två relativt mäktiga stater (eller grupperingar av stater) indirekt ligger i krig med varandra på en tredje stats territorium, utan att de två stormakternas styrkor öppet bekämpar varandra."

Tycker du den definitionen passar Sverige? Sen fallerar hela ditt argument på att det var Ryssland som startade den oönskvärda invasionen och inte Sverige eller någon annan.

Sen finns det inget omoralisk att stödja Ukraina med vapen och diverse när de försvarar sig mot Rysslands kriminella angrepp. Den intressanta är istället varför skriv- och läskunniga ens försvarar Rysslands imperialistiska krig?

Jag citerade NE inte Wikipedia.

Jag tycker definitionen till 100% passar Sverige.
Sverige är med i NATO. Alltså en gruppering som det står i Wikipedia. Dessutom relativt mäktig.
Det är inget argument att vi bedriver proxykrig, det är definitionen på vad vi bedriver. Om du inte gillar ordet proxykrig får du väl kalla det något annat. Jag tycker proxykrig är en fullt korrekt och lämplig benämning.
Har aldrig skrivit att det skulle vara omoraliskt.
Citera
2024-07-05, 21:36
Avslutad
Goda nyheter på fredagsaftonen. F16 är alldeles snart på plats och kommer att hjälpa Ukrainas luftvärn enormt mycket.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-kan-f-16-betyda-for-kriget-i-ukraina
F-16-stridsflyg är något Zelenskyj efterfrågat länge. Och snart kan de vara på plats i Ukraina. Men vad kan de betyda för kriget?

– Det här innebär att man på en helt annan nivå kan integrera planet att bli en del av Ukrainas luftförsvar, säger Roger Djupsjö, major och lärare vid Försvarshögskolan.
Mariga plan att störa ut är F16:
– När till exempel Ukrainas luftvärn inte kan verka i ett område kan man se till att F-16-planen hamnar där i stället och då kan man med andra ord skydda de delarna av Ukraina på ett bättre sätt än vad som görs nu.

– Sedan har F-16 bra elektroniska motmedel, de är svårare att skjuta ner än andra plan då man kan utrusta de med störningskapslar och annat. Och det är en fördel då vi vet att Ryssland är duktiga på att påverka flyg med störningsutrustning.
Svenska radarspaningsplanen ASC890 kompletterar F16 mot exempelvis glidbomberna som ryssarna använder mot civila mål:
En annan aspekt är att Ryssland i dag har obehindrad möjlighet att skjuta glidbomber mot Ukraina från sitt eget territorium. Men med F-16 kommer Ukraina få möjlighet att skjuta ner dem innan de når ukrainskt luftrum.

Något som dels kommer kunna genomföras med hjälp av de två radarsignalplan, av modell ASC 890, som Sverige i slutet av maj skänkte till Ukraina.
Citera
2024-07-05, 21:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
proxykrig. ombudskrig; när statsmakter bedriver indirekt krig genom att stödja en part i en konflikt med pengar och vapen
https://www.politico.eu/article/france-talk-tough-ukraine-while-gobble-up-more-russia-gas/

Om Ukraina är Sveriges proxy, vem använder Ryssland som proxy då? Är Sverige i proxykrig mot Nordkorea? Eller Iran?
Citera
2024-07-05, 21:40
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag citerade NE inte Wikipedia.

Jag tycker definitionen till 100% passar Sverige.
Sverige är med i NATO. Alltså en gruppering som det står i Wikipedia. Dessutom relativt mäktig.
Det är inget argument att vi bedriver proxykrig, det är definitionen på vad vi bedriver. Om du inte gillar ordet proxykrig får du väl kalla det något annat. Jag tycker proxykrig är en fullt korrekt och lämplig benämning.
Har aldrig skrivit att det skulle vara omoraliskt.
Sverige gick ju nyss med i Nato.
Att benämna konflikter kan tyckas vara harmlöst men du och dina vatnikkompisar använder glosan som fokusförflyttning och lägga ansvaret på någon annan än den skyldige, dvs Ryssland som ju startade kriget och inte någon annan. Men visst, på ditt clownspråk kan vi låtsas att det är Demokratiska folkrepubliken Nordkorea som bedriver krig mot det "kollektiva väst" och att de använder Ryssland som proxy.
Citera
2024-07-05, 21:42
Avslutad
Citat:
Du får gärna komma med exempel på vad jag skrivit som inte är sant.

Jag skulle gärna göra en redovisning av din posthistorik, men kom på att det är onödigt då vilken som helst inloggad användare kan gå in själv kan studera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in