2024-07-05, 11:37
Medlem
Kära ts!
Man kan tydligt genom att läsa ditt inlägg att du är en sockersöt ciderpöjk som gillar söta saker..
Jag är ingen forskare men ens smaklökar utvecklas med åren från som liten gilla allt som är sött till att med åren börja uppskatta mer beska och bittra saker.
Visst öl har oftast en stor smakpalett med både söta och beska smaker.

Men men nog om det, öl är gott… jättegott efter en dags hårt arbete är det underbart att svalka sig med en långhylsa och känna alkoholens varma smekande känsla.
Kombinera gärna ölen med ett gott tillbehör nötter, kött eller varför inte en skäggbiff till dessert.
Citera
2024-07-05, 11:38
Medlem
Stark-Senaps avatar
Menar du öl eller svensk öl?
Du nämner stöl, så jag antar du menar det som serveras i Sverige. Jo, du har rätt. En svensk stor stark smakar värre än getpiss. Hade aldrig någonsin beställt en fatöl i öl-ulandet Sverige. Ingen vet hur man häller upp. Än mindre hur man rengör och håller efter en fatölsanläggning. 🤮
Som tur är går det väldigt många år mellan tillfällena då man tvingas besöka detta avskyvärda land.

Men riktig öl i ett öl-iland, det är något annat. Då upplever man skapelsens krona!
Citera
2024-07-05, 11:47
Medlem
Dricker öl eller vatten.
Ska vara Trocadero all annan läsk smakar blä.
Citera
2024-07-05, 11:57
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonkochKnoll
Öl är gott, vin däremot smakar som offentliga toaletter luktar.

Kan inte det bero på val av vin eller har du druckit allt vin?
Citera
2024-07-05, 12:11
Avslutad
Öl smakar jävligt gott. Har som princip att inte dricka starka drycker före kl 12.00 så nu är dags att hälla upp en kall IPA.
Citera
2024-07-05, 12:24
Medlem
Haddos avatar
Man kan jämföra det med kaffe. När man var barn tyckte man inte om kaffe men så fort som man börjar jobba så ska det vara fikaraster och man lär sig motvilligt att vara som alla andra.
Öl har ju funnits väldigt länge. Innan det så fanns det ju mjöd. Jag skulle vilja prova riktigt mjöd någongång. I Storbrittannien är det ju populärt med ale vilket är öl utan kolsyra. Det gillar inte dom flesta om man bara druckit lager tidigare. Samma med den där Guinnes.

Så kanske det bara är en vana som man lär sig.

Men öl är godare till mat än en söt läsk. Om jag inte tar öl till maten dricker jag vatten.
Citera
2024-07-05, 12:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Naturligtvis är öl gott, det är därför många dricker det.

Det finns ett antal myter som folk som skall krångla till det och vara speciella brukar föra fram och som inte stämmer och mycket riktigt har de redan företrädare här i tråden.

- ”Vanligt” öl är inte gott och i vanliga ingår ofta svensktillverkade öl. Pseudointellektuellt struntprat som någon lärt sig tycka. Det är givetvis tillåtet att föredra mer speciell öl, men det innebär inte att skillnaden är gigantisk och att viss öl smakar ”piss” och sådant trams.

- Alkoholstarka öl är inte goda. Troligen någon form av påverkan från antingen nykterhetslobbyn eller frikyrkorörelser som internaliserats. Visst är de goda om man är på det humöret och det gäller även om de ”smakar alkohol.” Att det sista nödvändigtvis är något dåligt är helt säkert också det en idé som uppkommit genom påverkan av folk som vill begränsa drickandet och har alkoholstyrka som fix idé.

- Folk skulle inte dricka öl om det inte innehöll alkohol. Återigen en nykterhetsrörelseidé. Tja, vem vet när det gäller kontrafaktiska förhållanden, för nu innehåller öl alkohol och är gott. Även alkoholfria öl och alkoholsvagare öl är goda även om det fortfarande förstås är naturligt och tillåtet att ha olika smak. Om man föredrar alkoholstarka öl kommer man nog att tycka att de svagare är tråkiga. Men de smakar inte ”piss” eller utspätt kloakvatten eller några andra hyberboler för det.
Citera
2024-07-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Naturligtvis är öl gott, det är därför många dricker det.

Det finns ett antal myter som folk som skall krångla till det och vara speciella brukar föra fram och som inte stämmer och mycket riktigt har de redan företrädare här i tråden.

- ”Vanligt” öl är inte gott och i vanliga ingår ofta svensktillverkade öl. Pseudointellektuellt struntprat som någon lärt sig tycka. Det är givetvis tillåtet att föredra mer speciell öl, men det innebär inte att skillnaden är gigantisk och att viss öl smakar ”piss” och sådant trams.

- Alkoholstarka öl är inte goda. Troligen någon form av påverkan från antingen nykterhetslobbyn eller frikyrkorörelser som internaliserats. Visst är de goda om man är på det humöret och det gäller även om de ”smakar alkohol.” Att det sista nödvändigtvis är något dåligt är helt säkert också det en idé som uppkommit genom påverkan av folk som vill begränsa drickandet och har alkoholstyrka som fix idé.

- Folk skulle inte dricka öl om det inte innehöll alkohol. Återigen en nykterhetsrörelseidé. Tja, vem vet när det gäller kontrafaktiska förhållanden, för nu innehåller öl alkohol och är gott. Även alkoholfria öl och alkoholsvagare öl är goda även om det fortfarande förstås är naturligt och tillåtet att ha olika smak. Om man föredrar alkoholstarka öl kommer man nog att tycka att de svagare är tråkiga. Men de smakar inte ”piss” eller utspätt kloakvatten eller några andra hyberboler för det.
Kunde inte sagt det bättre själv. Ärligt talat är den absolut bästa en kall Arboga 10,2. Jättegott och mycket effekt. All öl blir blaskig med en alkoholhalt under 7 volymprocent.
Bakis, skakande ramla över en avslagen, ljummen Arbis... Ja du har ju ett projekt framför dig men, nykter kan man vara sen!
Citera
2024-07-05, 12:56
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Varför dricker jag öl , hmmm ja just det för att jag tycker öl är gott. Hade jag inte tyckt det varit gott så skulle jag aldrig druckit det , jag ser liksom inte meningen med att lägga pengar på och tvinga i mig något jag inte uppskattar smaken på.

Tycker jag om alla öl som existerar på jordens yta , nej det gör jag inte och det finns massa ölstilar jag tycker smakar skit men då kan jag undvika dessa och köpa den öl jag tycker om.

Den här tråden känns förbannat retarderad ,naturligtvis tycker vi som dricker öl om smaken på öl annars skulle vi inte gått till bolaget och spenderat våra pengar på öl och hade vi bara varit ute efter fylla och inte smaken av öl så finns det andra alternativ att dricka.
Citera
2024-07-05, 12:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintTropez
Jag tror inte på de som säger att öl smakar gott. Enligt mig är det bara sanning för att myten har blivit just den pga tradition, normer m.m. men att ingen egentligen fastnar för själva smaken.
Om man i en djungel utanför civilisationen hade erbjudit invånarna tex fyra val; cider, rött vin, öl och alkoläsk, vad hade de då valt?

Vad vore orsaken om valen hade skiljt sig åt mellan pubar och tex öde öar? Varför dricker ni öl när väl knappast någon kan tycka att själva ölsmaken är god?
Vissa saker lär man sig tycka om smaken av, som broccoli, jordnötter, tomater och även öl. Det är få som tycker om dessa smaker första gången de smakar. Som liten kräktes jag av broccoli, spottade ut tomater och slängde en hel påse jordnötter efter första näven. Nu älskar jag broccoli, jordnötter och öl, tomater är helt ok i sallad eller i såser men jag smaskar inte i mig en tomat rakt av ens nu i vuxen ålder. Öl gillar jag, då vanligt tysk, dansk, svensk ljus lager. Inga IPA eller belgiska jäst-öl för mig tack! En porter slinker ned ibland även den, men bara en.
Citera
2024-07-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Jag har själv väldigt svårt för ölsmak om vi tänker vardagsöl på burk så som Pripps Blå, Norrlands Guld, och allt vad de heter. Beskt, billigt och äckligt. Men det finns riktigt god öl där smaken verkligen är något extra. Har du t.ex. testat belgisk lambic, ett spontanjäst öl med fantastisk syra? Vissa smaksatta varianter är riktigt grymma. Har du som mig även väldigt svårt för vin ska du testa eiswein på druvor som pressats i fruset tillstånd. Även där faller jag för den höga syran.

Håller med. Har enormt svårt att dricka vanligt pissigt ljust lageröl. Däremot en god ale (inklusive ljusa ale, eller mörka), stout, veteöl, suröl (som du nämner) är ju fantastiskt gott!

Precis som det finns billigt dåliga viner som är odrickbara, så finns det givetvis en massa billiga dåliga öl (typ stor stark och andra pissiga billiga lager) som är i det närmaste odrickbart för mig.

Men ta fram en god öl eller ett gott rött vin, och det är helt himmelsrika fantastiska smaker! 🍺
Citera
2024-07-05, 13:24
Medlem
Sheepahederns avatar
Folk som påstår att öl smakar gott ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in