Citat:
Ursprungligen postat av
c.diver
Ja Trump är ingen garant för freddsavtal Att USA skule bestämma sig för att inte längre stödja Ukraina ligger troligtvis väldigt långt bort och behöver inte betyda att Ukraina måste kasta in handduken.
EU:s stöd räcker redan 5 år framåt och kommer att räcka till för att blöda ut ryssen länge. Rysslands kollaps borde komma innan omvärlden slutar stödja Ukraina. Och om så sker kommer kostnaderna för Ryssland att annektera hela landet bli helt oöverstigliga. Det kommer att krävas miljoner soldater som ska hålla partisaner och andra i schack. Om Afghanistan blev för mycket hur kommer då inte Ukraina att bli?
Hela det här kriget var ju helt kört från dag 3 för Putins del. Att han inte backade är nog historiens största misstag.
Alltid svårt att sia om framtiden.
Utan USA klarar inte Ukraina att bedriva ett krig som det ser ut idag. EUs stöd över 5 år räcker inte på långa vägar.
Är det 600 miljarder SEK på 5 år? Ukraina behöver minst 2 miljarder om dagen.
Dessutom handlar EU länder gas, konstgödsel, vete etc av Ryssland som vi måste ha för vår egen ekonomi som samtidigt göder Ryssland.
Frankrike som hotar med att skicka trupp är stora importörer av bl.a rysk gas, så Macron vill skicka trupp till Ukraina samtidigt som han skickar pengar till Kreml.
In the first three months of this year, Russian liquefied natural gas deliveries to France grew more than to any other country in the EU compared to last year
https://www.politico.eu/article/france-talk-tough-ukraine-while-gobble-up-more-russia-gas/
Ryssland klarar av att exportera stora volymer olja, gas, konstgödsel och mat trots sanktionerna.
Vad gäller partisaner ser vi väl inte mycket av det i östra delarna av Ukraina?
Går inte jämföra med Afghanistan där även USA gjorde en tragisk sorti.
Tror inte Ryssland är ute efter hela Ukraina, man vill åt rikedomarna i de östra delarna samt Odessa. Min gissning.
Vad gäller "historiens största misstag" så är detta krig bara en liten parentes i framtida historieböcker, om inte kriget eskalerar ännu mer förståss.
Detta krig behöver lösas vid förhandlingsbordet och inte på slagfältet.
Jo jag vet, jag är dum och oprovocerat fullskaligt anfallskrig av fredlig granne. NATO är inte med i kriget och Nuland har inget med revolutionen 2014 att göra etc. Så slipper ni skriva det som svar på mitt lilla inlägg.