2024-07-02, 10:35
Medlem
GustavAdams avatar
Hur ligger det till med prutmånen på beg.bil i 150 000:- klassen idag hos bilhandlarna?
De verkar ligga på rätt stora lager så 10 % prutmån är kanske ingen orimlighet?
Citera
2024-07-02, 10:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Hur ligger det till med prutmånen på beg.bil i 150 000:- klassen idag hos bilhandlarna?

Det är alltid enklare att få något fixat eller medskickat, nya däck, fix av något småfel eller liknande.
Jag gissar annars att vinsten på en begagnad bil är rätt ok för bilfirmorna, gissar att de köpt/bytt in bilen för kanske 110 000kr, putsat upp den för någon tusenlapp och ställt ut den till försäljning.

Ibland kan det finnas info på car.info vad bilen tidigare sålts för.
Citera
2024-07-02, 10:52
Medlem
Det är stor efterfrågan på begagnat ända sedan pandemin och pga inflationen. Det är nybilsförsäljningen som går trögt. Du får väl helt enkelt testa dig fram, det är inte förbjudet att lägga ett lägre bud.
Citera
2024-07-02, 11:06
Medlem
5-10% borde inte va omöjlitg kan jag tycka. Allt beror väl på hur svårt de har att bli av med skiten.
Citera
2024-07-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
5-10% borde inte va omöjlitg kan jag tycka. Allt beror väl på hur svårt de har att bli av med skiten.
Då skall den ha stått där några månader minst. Att pruta underlättar om du hittar brister som inte säljaren tagit upp.
Citera
2024-07-02, 11:26
Medlem
Bonkikongs avatar
Av egen erfarenhet när det gäller att pruta hos bilhandlare har de en viss "prutmån" och sätter de ett pris på en bil som kostar 200k, så sätter de låt oss säga 220k, så att max prutgräns för de är 20 lax.
Kan ha ändrats men av de jag känner som jobbat på bilfirma rullar lite liknande.
Oftast är de jävligt fast med sina priser om det inte gäller en "skitbil" som de helst vill få bort för att den aldrig blir såld.
Citera
2024-07-02, 11:57
Medlem
ormbitens avatar
Jag upplever att det är skitsvårt att pruta hos bilhandlare idag om man inte sakligt kan lägga fram varför man prutar... T.ex. att man hittar defekter och brister.

Att pruta 10 procent på en bil som ligger ute för 150 tusen låter sig nog inte göras hos speciellt många handlare i dagsläget.
Citera
2024-07-02, 13:50
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag upplever att det är skitsvårt att pruta hos bilhandlare idag om man inte sakligt kan lägga fram varför man prutar... T.ex. att man hittar defekter och brister.

Att pruta 10 procent på en bil som ligger ute för 150 tusen låter sig nog inte göras hos speciellt många handlare i dagsläget.
Men bilhandlarna ska minsann pruta på DIN bil som du säljer till de, helst så mycket som de går, om din bil är värderad till 150 lax, så ska de komma med ett bud på först 135k, sen ”låtsats” och hitta på massa bull, och förklara att denna bilen minsann har STOR tendens till de ena och det andra, så ska vi säga 100 jämnt?
Parasiter är vad många bilhandlare är.
Citera
2024-07-02, 16:54
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkikong
Men bilhandlarna ska minsann pruta på DIN bil som du säljer till de, helst så mycket som de går, om din bil är värderad till 150 lax, så ska de komma med ett bud på först 135k, sen ”låtsats” och hitta på massa bull, och förklara att denna bilen minsann har STOR tendens till de ena och det andra, så ska vi säga 100 jämnt?
Parasiter är vad många bilhandlare är.

Självklart gör ju handlaren allt han kan för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Allt annat vore ju egentligen underligt.
Och det är ju det som är så tråkigt, för branschen lockar till sig många stolpskott som inte har gått ut gymnasiet med några betyg.
Det borde egentligen skapas någon form av licensiering för att få lov att handla med bilar för att få bort dom värsta skojarna.

Personligen skyr jag bilhandlare som pesten. Jag köper i stort sett alltid privat, men jag har ju å andra sidan kunskapen att kolla upp en bil ordentligt.
Säljer bil gör jag på auktion, typ KVD, då får jag ut det som bilen är värd.
Citera
2024-07-02, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam

VW går det inte att pruta på alls. Finns alltid fler köpare än säljare. Franska bilar kan du få billigt, kanske av en orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in