2024-07-01, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Höga siffror idag också. När skall Ryssland och Putin ta sitt förnuft till fånga så vi får ett slut på detta?

Putin kommer aldrig att ändra sig. Han är slut om han inte kan leverera på det här. Isåfall får vi nog snarare hoppas på att oligarkerna i hans innersta krets vänder sig mot honom.
Citera
2024-07-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag skulle bli väldigt nöjd om dom kunde sätta stopp för SU-34orna. Men jag befarar att även F-16 mest kommer att få slicka trätopparna, fortfarande åtkomliga för axel-buret luftvärn. Men skall bli väldigt intressant att se. Kanske är jag för pessimistisk där.

Tror precis som personen du svarade på att i början kommer f16 användas i Wild Weasel uppdrag.
F16 är väldigt bra i den rollen och tillsammans med Ukrainas tillstånd att slå ut militära mål i Ryssland så skulle de kunna bereda väg för lokalt luftherravälde.

Största farhågan jag har är om de lyckats få tag i tillräcklig många duktiga piloter, oavsett tror jag inte f16 kommer göra någon stor skillnad förrän 2025. På sikt är det dock en gamechanger då möjligheten att reparera och ersätta f16 samt utbilda nya piloter i tredpartländer är långt större än när de opererade rysktillverkade plan.

Jag tror tyvärr kriget kommer hålla på några år till.
Citera
2024-07-01, 10:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Va, vad pratar du om?? Vad är det Europa har brist på? Det enda jag vet är att Sverige har brist på arbetskraft (i en lågkonjunktur!). Svenska börsen går fint, etc.

Du måste leva i ngn parallell verkligen. Kanske egna brister du projicerar?

Hela energisektorn, sällsynta jordartsmetaller, mängder av kritiska/strategiska råvaror. EU producerar själva ungefär 1/7 av vårt totala behov. Ryssland är viktigt här.

Det mesta av ovanstående kommer från länder som har fel värdegrund eller som av andra närliggande skäl behöver sanktioneras eller straffas av EU.

https://www.gtk.fi/sv/aktuellt/kritiska-och-strategiska-ravaror/
Citera
2024-07-01, 10:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Tror precis som personen du svarade på att i början kommer f16 användas i Wild Weasel uppdrag.
Kul att få se benämningen "Wild Weasel" och att den lever kvar. Det var ett tag sen.

Det finns väl inga F-4 kvar i världen längre i väst så den nya benämningen sedan ett tag tillbaka är väl SEAD (Suppression of Enemy Air Defences).

Litet förtydligande även om jag tror alla insatta fattar ändå.
Citera
2024-07-01, 10:37
Medlem
Taggads avatar
Vämjeligt att massmördaren tigger, djupt bugande på knä, framför sina själfränder, världens vidrigaste diktatorer.
Citat:
Ukraina kan få Ryssland på knä – med omvärldens stöd”
Stödet till Ukraina är i fokus på flera av måndagens ledarsidor.

”Kriget i Ukraina är och förblir en kamp mellan civilisation och barbari”, skriver Dagens Nyheter, och ställer Västvärldens stöd till Ukraina i kontrast mot Vladimir Putins ”tiggarresor” till Nordkorea, Kina och Iran.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Hur någon kan stödja denna den värsta av förbrytare är obegripligt oaktat dom är ryss-zombifierade genom massiv mytomani om att huvudlösa Vladimir Putin är synonym med Rysslands välgång.
Senast redigerad av Taggad 2024-07-01 kl. 11:25.
Citera
2024-07-01, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
När man ser den där filmen och andra bilder inifrån det där U-landet... De ser ut som ungefär som tecknade figurer i någon mörk parodi? Eller något som ska föreställa men absolut inte är riktigt fullt fungerande människor...? Jag minns tråden (FB) Videor (sep 2022): Ryssland mobiliserar söndersupna män från landsbygden till kriget där man kunde se många underhållande bild- och video-exempel på de ryska kreaturen men vad man framförallt slogs av var hur djävulskt risiga de såg ut allihop!
https://x.com/adnashmyash/status/1803567148406579327
Heroes of SMO coming back... *video*
Arméer världen över består i regel utav unga och relativt vältränade människor. Individer i Rysslands armé ser istället ut som något som släpats fram från under en parkbänk mittemot Systembolдgski i någon förort till Moskva: Gamla 40-50+ slitna gubbar som saknar tänder och är så härjade att man undrar hur fan Putin & co tänkte där egentligen?

Var det detta de skulle betvinga, ta över och annektera grannländer och Östeuropa med, lol? Ural-grobianer som inte ens kan stå på benen?
https://www.youtube.com/watch?v=vbhPQhVyPDg
Drunk, mobilized Russians are going to war in Ukraine *video*

Herre gud

ÄR DETTA PÅ RIKTIGT??
Citera
2024-07-01, 10:42
Medlem
Citat:
Hela energisektorn, sällsynta jordartsmetaller, mängder av kritiska/strategiska råvaror. EU producerar själva ungefär 1/7 av vårt totala behov. Ryssland är viktigt här.

Det mesta av ovanstående kommer från länder som har fel värdegrund eller som av andra närliggande skäl behöver sanktioneras eller straffas av EU.

https://www.gtk.fi/sv/aktuellt/kritiska-och-strategiska-ravaror/

"Fel värdegrund" är inte samma som att de hotar att atombomba hela Västeuropa och kränker vårt luftrum med stridsflyg. Ryssland är ett specialfall.
Citera
2024-07-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Angela Merkel är en gammal DDR människa som var på ryssarnas sida, så inte naiv, skönt att hon är borta.
Tänkte skriva samma. Det går inte att ge människor från ett gammalt system höga poster i nya system. Det kan sluta illa.
Citera
2024-07-01, 11:03
Medlem
Youtubern "Reporting from Ukraine" ser ett skifte i utvecklingen. Nu är det inte bara Ryssland som har initiativet utan på många platser är det nu Ukraina som med hjälp av västerländsk teknologi bryter upp bögförbrytarnas linjer och pressar dom tillbaka.

Ukraina kan tydligen sätta in reserver och när dom är klara på ett ställe roterar man och får fram ännu mer friska förband.

Detta är en kris för Bögimperiet.

Ukraina blev en för hård nöt.
Citera
2024-07-01, 11:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Om du är lagd åt det håller kan jag tipsa om Covert Cabal som tillsammans med High_marsed(twitter) också sitter och analyserar satelitbilder.
Igår kom räkning av T-80BV. T-80 är också snart ett minne blott. Man undrar vart smärtgränsen går. De behöver också fordon i reserv för försvaret av hela nationen.
Inom någon vecka kommer de uppdatera samtliga modeller.

https://www.youtube.com/watch?v=FtXvJrPyoOg
Tack. Covert Cabal känner jag till sen tidigare.

T-80 har det väl aldrig funnits supermånga av, men det är trots allt en av de bättre modeller ryssarna har. T-80 har den där tyngden som många sovjetiska vagnar annars saknar.

Ska hålla utkik!
Citera
2024-07-01, 11:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
"Fel värdegrund" är inte samma som att de hotar att atombomba hela Västeuropa och kränker vårt luftrum med stridsflyg. Ryssland är ett specialfall.

Det är naturligtvis viktigt att vi ser till så att Indien och Kina får sitt råvarubehov säkrat.
Citera
2024-07-01, 11:21
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis viktigt att vi ser till så att Indien och Kina får sitt råvarubehov säkrat.

Det viktiga nu är att Ryssland blöder ut snabbt och avslutar sitt folkmord i Europa. Att vara med och pressa upp priser på rysk gas/olja samt underlätta logistik kring den är självmord för Europa. Putins våta dröm att vi skulle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in