2021-02-04, 18:23
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Smart att byta till Husqvarna huvudet, är det den med trådmatning och blå utmatningsknapp?
Den använder jag i jobbet iaf, supersmidig att sätta in ny tråd på inget onödigt krångel som på vissa av Stihl's maskiner.
Ja det är det huvudet. Väldigt användarvänligt.
Citera
2021-02-04, 18:40
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
En uppdatering av min svingammla tråd. Tröttnade på maskinen från Jula eftersom ergonomin var gjord för någon med grav missbildning.
Köpte istället en billig maskin från Clas Ohlsson.
Märket var deras eget Cocraft.

Tack för att du uppdaterar tråden, alltid nöjsamt.

Min fråga är om du nu tror att du sparar pengar på detta viset med att köpa en ny var tredje år och uppgradera med delar från andra tillverkare?

Jag gjorde tvärtom dig för tio år sedan och köpte en fyrtakts Stihl röjsåg som jag har haft noll problem med och inte behövt uppgradera på något sätt, tillomed selen funkar för ett par timmar max med den i taget.

Genuint intresserad av dit svar 🙂.
Citera
2021-02-05, 15:26
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark

Min fråga är om du nu tror att du sparar pengar på detta viset med att köpa en ny var tredje år och uppgradera med delar från andra tillverkare?

Jag gjorde tvärtom dig för tio år sedan och köpte en fyrtakts Stihl röjsåg som jag har haft noll problem med och inte behövt uppgradera på något sätt, tillomed selen funkar för ett par timmar max med den i taget.

Jag vet inte. Den här har dock fungerat klanderfritt.
Trimmerhuvudet tror jag kostade ca 300 kronor så det var ingen stor grej.
En riktig sele hade jag kvar från den gamla maskinen från Jula.
Den gick faktiskt inte sönder men var så otroligt bedrövlig att använda att jag inte stod ut med den.
Kommer att uppdatera igen i tråden om det händer något med nuvarande maskin.
Citera
2021-02-05, 15:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark

Stihl gör bra grejer. Delar finns och dom går gött. Själv kör jag en antik Huskvarna 244 tror att kör man ett känt märke finns det delar när det går sönder om man inte kan trixa dit något annat.
Citera
2021-02-05, 15:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
En uppdatering av min svingammla tråd. Tröttnade på maskinen från Jula eftersom ergonomin var gjord för någon med grav missbildning.
Köpte istället en billig maskin från Clas Ohlsson.
Märket var deras eget Cocraft.
Även här får man givetvis vad man betalar för som att selen är skit men.
Maskinen funkar kanonbra!
Ett stort plus är att det är en fyrtaktare som går lugnt och fint utan oljerök.
Jag har uppgraderat min maskin genom att byta ut trimmer-huvudet mot ett från Husqvarna då trimmer-huvudet med trådmatningen är skräp på alla billiga maskiner.
Här är maskinen som jag har som ej går att köpa mer.
Använt tre säsonger nu ganska flitigt då jag kört en del extraknäck för grannar och bekanta både som trimmer och med klinga.

https://www.clasohlson.com/se/Gr%C3%A4strimmer-4T-Cocraft/p/Pr319036000
Jag har precis en sån maskin från Jula. Som med alla grejer från MEEC gäller att de fungerar men är lite klumpiga att använda, har även motorsåg och nåt annat från samma tillverkare. Tunga och lite osmidiga, men visst fungerar de, Om man som jag bara använder röjsågen för att rensa diket två gånger om året har man igen lust att lägga 3-4000kr på en maskin, då duger den här bra. Det enda problemet annars är att den är väldigt känslig med startproceduren, om man chokar det minsta för mycket blir stiftet surt och måste torkas av. Lustigt nog gäller samma sak för motorsågen från MEEC.
Citera
2021-02-05, 16:00
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Stihl gör bra grejer. Delar finns och dom går gött. Själv kör jag en antik Huskvarna 244 tror att kör man ett känt märke finns det delar när det går sönder om man inte kan trixa dit något annat.

jag började min bana med en antik partner motorsåg men insåg rätt snabbt att det gick åt mer energi att få igång den och hålla den igång än jag kunde lägga på att såga.

när jag sedan stod i valet mellan alla tillverkare så blev det så jag valde stihl eftersom min svärfar med noll mekanisk empati inte lyckats döda sin jag sågade en dag med honom och när han såg att jag rengjorde luftfiltret på min så sa han att han aldrig gjort det fast han ägt såget i säkert 15 år
Citera
2021-04-09, 09:23
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag jobbar yrkesmässigt ja. Vi kör med Stihl enbart på jobbet. Jag vill dock inte lägga så mycket pengar för min privata maskin. Har dock som privat förmån skaffat mig en riktig sele i proffs kvalitet. Min maskin kommer att bli använd ca 30 minuter i veckan och då duger en av ovanstående märke. Äger en lövblås Från Jula sen tidigare. Den gör sitt jobb.

Jag har Stihls röjsåg och ryggburen lövblås samt motorsåg. Är hel nöjd med dessa saker.
Bor ute på landet så ville ha lite bättre saker och inte ngt skit.
Citera
2021-04-18, 02:15
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag har Stihls röjsåg och ryggburen lövblås samt motorsåg. Är hel nöjd med dessa saker.
Bor ute på landet så ville ha lite bättre saker och inte ngt skit.
Skulle också vilja ha det men tycker det är för mycket pengar.
Röjsågen från Classe startade fint även nu för ett par dagar sedan.
Angående lövblås har jag en elektrisk också från Classe.
Cocraft pro edition.
Funkar otroligt bra. Har även en elektrisk motorsåg från Biltema som har köpt in från samma tillverkare bevisligen.
Batterierna mellan lövblåsen och motorsågen är samma 36 volt.
Citera
2021-04-18, 13:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Skulle också vilja ha det men tycker det är för mycket pengar.
Röjsågen från Classe startade fint även nu för ett par dagar sedan.
Angående lövblås har jag en elektrisk också från Classe.
Cocraft pro edition.
Funkar otroligt bra. Har även en elektrisk motorsåg från Biltema som har köpt in från samma tillverkare bevisligen.
Batterierna mellan lövblåsen och motorsågen är samma 36 volt.

Det viktigaste är att man själv är nöjd med dom sakerna man har sen spelar det väl egentligen ingen roll vad man har så länge det fungerar för ändamålet😁
Citera
2022-05-28, 18:04
Medlem
goosehunters avatar
Bumpar tråden. Det är ju ny säsong med ny röjning.

Jag har Biltemas bensindrivna röjsåg som jag kör på oljeblandad alkylatbensin för 2-taktsmaskiner. Som sig bör.

Den är inte allt för högljudd och skakig. Framförallt är den stark. Inga problem att röja tätt, högt gräs och sly. Den tuggar igenom det mesta. Selen som följde med tycker jag är svårjusterad och axelremmarna kunde varit lite tjockare.

Downsides? Motorn blir otroligt varm när man kör hårt med den. Luftkyld motor som på dom flesta andra. Tar lång tid innan den svalnar efter användning. Lite obehagligt med tanken så nära motorn och endast en packning emellan som skyddar tanken från värmen. Men uppenbarligen fungerar det. Som dom flesta redan vet så ska du låta din luftkylda maskin gå på tomgång en stund efter arbete så den får kyla ner den värsta värmen efter avslutat jobb.

So far so good. Den går och går och startar lätt varje gång. Tredje säsongen nu.
Citera
2022-05-29, 22:09
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Alltså jag menar att jag jobbar professionellt med detta. Det gör att jag inte står ut med en liten trimmer med sladd typ.
Dock är denna maskin tänkt för mina egna behov. Typ jag vill ha en stark maskin för mina 30 min jobb hemma i veckan.

Jag har den från Biltema och har inget att klaga på. Min exman kör också med en sån, han är nöjd han med. Lagom för att hålla efter sly längs tomten osv.

Den är lättstartad också.
Citera
2024-07-01, 09:06
Medlem
sittmuskelns avatar
Kvaliten och garantin är väldigt tveksam. Köpte två motorsågar som inte fungerade som de skulle. Lämnade in dessa hos Jula Skara. Inte hört av någon från företaget på 5 veckor och nästintill omöjligt nå Jula på annat sätt än att åka till butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in