2024-06-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Man ska inte överhuvudtaget lämna ut sin BankID till någon. Då det verkar som du har gjort det då har du dig själv att skylla.

Jag vet att jag har mig själv att skylla. Frågan är enbart om skulden är preskriberad inte huruvida den är legit.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Men vänta lite grann nu det är någonting som inte stämmer. Du får liksom berätta hela historien för att man ska kunna hjälpa dig.
Kan det vara möjligt att denna skulden ligger på Kronofogden eller hos företaget eller hos någon Inkasso.
Det känns som att det är för många konstigheter som inte stämmer med detta.
Har du fått någon betalningsanmärkning på grund av detta eller inte. Du vet att inkassobolaget kan sälja skulder mellan inkassobolag.
Det innebär att din skull kan leva i flera år och bara åker fram och tillbaka mellan inkassombolag och Kronofogden.
Om skulden ligger på Inkasso så ska du begära preskription till inkassobolaget. Om skulden ligger på Kronofogden ska du göra en invändning mot att preskription ska gälla.
Däremot så har du redan brutit preskriptionen eftersom du har hört av dig innan tre år har gått.
Jag anser att detta är någon form av lån. Om det är lån så är preskriptionstiden 10 år och inte tre år.

Skulden ligger kvar hos Qliro. Bestred när jag fick veta, gjorde polisanmälan och skickade in kopia på det. April 2021. Återkom till dom via mail i november 2021 att utredningen är nedlagd. Fick som svar att de återkommer när de har besked i ärendet. Har inte hört någon tills jag kontaktade dem i april och frågade varför det står att faktura ska komma på mina sidor och de sa de att det stod fel och ärendet är stoppat. Och nu igen för uppdatering i ärendet.
Citera
2024-06-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostG
Jag vet att jag har mig själv att skylla. Frågan är enbart om skulden är preskriberad inte huruvida den är legit.

Skulden ligger kvar hos Qliro. Bestred när jag fick veta, gjorde polisanmälan och skickade in kopia på det. April 2021. Återkom till dom via mail i november 2021 att utredningen är nedlagd. Fick som svar att de återkommer när de har besked i ärendet. Har inte hört någon tills jag kontaktade dem i april och frågade varför det står att faktura ska komma på mina sidor och de sa de att det stod fel och ärendet är stoppat. Och nu igen för uppdatering i ärendet.

Jag vet tyvärr inte om skulden är preskriberad eller inte eftersom du har blivit utsatt för ett bedrägeri. Banken vill som sagt ha sina pengar tillbaka för köp som är gjort med faktura. Och det är väl din vän som såklart har fått varorna som den har köpt med faktura i ditt namn, men fått varorna levererade till sin adress. Lite komplicerat detta om hur du ska göra för att bli av med skulden. Vet ej hur du ska förklara detta för banken. Hade god tro till din vän? Har hittat information från Konsumentverket om att bestrida faktura.

Bestrida faktura – så här gör du

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/
Senast redigerad av Braskamin58 2024-06-28 kl. 21:28.
Citera
2024-06-28, 21:37
Medlem
TS verkar inte vara den vassaste kniven i lådan!

Lämnar ut BankID och kod till någon luffare!
Blir förvånad när det handlas!

Så, betala och gör rätt för dig!
Citera
2024-06-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ola.h

Hur dum får TS vara egentligen? Man kan liksom inte vara godtrogen mot en vän som man kanske litar på.
Citera
2024-06-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ja. För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år.
Nov 2024 har inte inträffat än.
Så än kan inte TS säga hej. Qliro kan sälja fakturan billigt i oktober.
Citera
2024-06-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ola.h

Frågan är fortfarande om skulden är preskriberad men tydligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hur dum får TS vara egentligen? Man kan liksom inte vara godtrogen mot en vän som man kanske litar på.

Det var en jag litade på till 100% men det gick tydligen inte. Det spelar ingen roll nu.

"Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev."

Jag antar att det är ett löpande skuldebrev eftersom det står i villkoren att skulden kan överlåtas
Senast redigerad av GhostG 2024-06-29 kl. 11:38.
Citera
2024-06-30, 04:33
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostG
Frågan är fortfarande om skulden är preskriberad men tydligen inte.

Det var en jag litade på till 100% men det gick tydligen inte. Det spelar ingen roll nu.

"Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev."

Jag antar att det är ett löpande skuldebrev eftersom det står i villkoren att skulden kan överlåtas
KONTOKREDIT är ju en form av lån och inte KONSUMTIONSSKULD.
Stor skillnad på preskribition då.10 år på bankskulder lån trafiksäkerhetsverket.
3 år på konsumtionsskulder.
Citera
2024-06-30, 14:00
Medlem
Det är knas att man ska kunna beställa grejer i andras namn hos Qliro och Klarna. Alla borde gå in och ändra så att man måste identifiera sig via bank-id innan man kan handla något via dessa företag.. Detta borde vara förvalet som standard dock.
Citera
2024-06-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smolkibagare
Det är knas att man ska kunna beställa grejer i andras namn hos Qliro och Klarna. Alla borde gå in och ändra så att man måste identifiera sig via bank-id innan man kan handla något via dessa företag.. Detta borde vara förvalet som standard dock.

Hur ska man kunna stänga av det om man inte har BankID? Finns väl de som saknar även om det ställer till en hel del i vardagen att inte ha det.
Citera
2024-06-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur ska man kunna stänga av det om man inte har BankID? Finns väl de som saknar även om det ställer till en hel del i vardagen att inte ha det.

Ja då blir det svårt. Nuförtiden blir livet ganska komplicerat om du inte har BankID.
Citera
2024-06-30, 20:43
Medlem
Deala med dom, säg att du kan gå med på att betala kapitalskulden och ingen uppkommen ränta. Be de låsa räntan och komma med en betalningsplan du klarar av.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in