Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Det är tveeggat i så fall.
"Varför ska vi skicka mer stöd när det går så bra redan?"
Dessutom står deras trovärdighet på spel. Sanningen brukar nå ut till slut och i väst har "track-record" betydelse (kanske svårt att förstå för våra ryska vänner).
Diktaturer är mer måna om att måla upp en bild av en regim som är ofelbar för att få folket att acceptera att man i princip saknar rättigheter gentemot staten. Kina är ett utmärkt exempel på detta, då deras lögner brukar vara helt banala. Ex. envisades Kina i nästan ett halvår med att man hade färre antal döda i COVID-pandemin än Sverige, och då pratar jag totala siffror, och inte per capita. Än idag, trots uppjusterade siffror, hävdar landet att man hade en dödlighet på ~0,3 jämfört med det globala 1,1. Detta trots att pandemin började i Kina, det kinesiska vaccinet var betydligt sämre än de vi fick tag på i väst, och att Kina har en kultur där i princip alla män kedjeröker..
Västmedia ljuger också såklart, men den gör det på ett väldigt annorlunda sätt där man exempelvis rättar nyheterna i efterhand då det är väletablerad att såna justeringar ofta inte får samma spridning som lögner, eller skiter i att rapportera om saker som går emot narrativet. Som exempel på den första varianten har vi än idag folk som tror på lögnen Israel lanserade som del i propagandakriget kopplat till Hamas terror attack, där man initialt pratade om 40 halshuggna bebisar. Denna lögnen upprepades till och med av vita huset innan det blev klart att det var skitsnack. Att undvika att rapportera om saker som går emot narrativet är vi nog så vana i Sverige med att jag tror det räcker för mig att skriva "Invandringsrelaterad brottslighet".