2024-06-27, 15:44
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Irak krossades med ytterst små egna förluster.
Gissar att putte trodde man var lika överlägsen Ukraina. Welly well..
Citera
2024-06-27, 15:49
Medlem
Att återerövra östra ukraina och krim kommer inte att gå. Tyvärr.
Förra sommaren hade Ukraina chansen att sätta in en offensiv men absolut inget av värde
uppnåddes.

Att Ryssland skulle kunna få större framgångar i fronten är inte heller realistiskt.
Ukraina kan omdirigera och omgruppera hotade avsnitt och sätta stopp relativt snabbt.
Några kilometer hit eller dit, en by här eller där gör absolut ingen skilnad.
Titta på frontkartan i Maj 2023 och idag ? Marginella skilnader.

F16, fler stridsvagnar, mer artilleri mer ammo etc avgör inte kriget till någons favör.

Tusentals unga män dör i vecka för något som är orealistiskt. Det Ukraina har förlorat det har dom
förlorat. Tyvärr.

Jag är övertygad om att Ukrainarna vet om detta.
Citera
2024-06-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Gissar att putte trodde man var lika överlägsen Ukraina. Welly well..

Han trodde på sin Generalstab. En vecka var han lovad , sedan skulle Ukraina kollapsa.
Citera
2024-06-27, 16:04
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
hahaha

Viken del av Syrien, Irak etc har USA ockuperat och bedriver jordbruk ?

Efter att ha gluttat i stugans historik, så får jag uppfattningen att hen verkar hylla Anal-assad tillsammans med storråttan puttefnask och trumpeten. Plus igår skrev hen prada om Verkhovna Rada och nu bios istället för bias. Hen borde kanske hålla sig till sina "intellektuellt handikappade".

Kommer ni förresten ihåg de där nötterna som postade Odesa-saker tidigare där det verkade som att ukrainska polisen arresterade folk?
SBU har nu arresterat folk som styrts av FSB som postade lite överallt pro-ryskt skit.
Citat:
Ukrainas säkerhetstjänst SBU sade på torsdagen att den hade avslöjat ett nätverk av bloggare i Odessa som arbetade för ryska säkerhetstjänstemän. Enligt SBU försökte de misstänkta störa mobiliseringen och försåg ryssarna med information om var ukrainska trupper befann sig i staden.
- De filmade provokativa livesändningar och publicerade falska meddelanden från den ukrainska militären, samt representanter för rekryteringscenter.
Dessutom spred bloggare koordinaterna för kontrollpunkter och rörelsevägarna för mobila registrerings- och rekryteringscenter, uppger SBU på Telegram, enligt den ukrainska nyhetsbyrån Interfax.
Ryssarna ska ha använt information från bloggare för att förbereda anfall i områden där ukrainska styrkor var koncentrerade.
SBU sade att de hade satt stopp för planerna och gripit sju misstänkta. Det finns också makar till misstänkta som läckt platsinformation om ukrainska trupper till den proryska Telegram-kanalen. Kanalen har över 200 000 följare och styrs enligt SBU av representanter för Rysslands federala säkerhetstjänst FSB. Bland de gripna finns en person som drev en lokal Telegram-kanal med 15 000 följare i Odessa.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Citera
2024-06-27, 16:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Varför ska min gissning om 20 flygplan 2024 enligt din logik ge ett resultat på 100 plan redan nu?
För att 4 x 20 = 100???

Det här är babymatten som inte håller i rum där helt vanliga normalbegåvade människor befinner sig i.
Jag har ingen jävla aning om hur du räknar om jag ska vara ärlig. Men Su-57 gick i serietillverkning 2020. Uppskattningsvis så finns det ungefär 30 flygplan har jag sett siffror på och även satellitbilder verkar peka på samma sak.

Men nu helt plötsligt så tillverkar Ryssland egna avancerade chips till sina flygplan och kan också serietillverka dem. Men de gömmer flygplanen i fabriken?

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
I stora industriprojekt så skalar man upp produktionen över tid och kontrollerat.
Så det kan också se ut så här (bara ett exempel):

År 1: 2st
År 2: 4st
År:3: 11st
År 4: 20st

Då blir det 37 st och inte hundra.

Su 57 är kraftigt försenad och 2022 så väntade man bland annat fortfarande på rätt motor. De som sattes i var tillfälliga substitut. Även om planet flugits av producenten sedan 2010 och de då ska ha gått i produktion 2019 så betyder inte det att fabriken kör fullt ös från dag ett, speciellt eftersom den egentligen inte var helt klar.

Det finns både produktionstekniska och antagligen ekonomiska och politiska skäl bakom produktionstakt.

Exempelvis att Ryssland inte var i krig 2019 och att de under 2022 inte trodde att Ukraina skulle hålla ut så man gjorde precis som i Sverige: Man snålade kanske in på beställningarna?
Det kanske man gjorde.

Tack för ditt förtydligande i hur du tänkte. Det gick ju bra till slut?

Men jag säger att 20st sedan början på 2024 fortfarande är alldeles för hög. Men vi gissar både du och jag. Jag tror snarare fokus ligger på att hålla igång sin redan flygande flotta som troligen har alldeles för många flygtimmar vid det här laget. Men vad vet jag. De kanske har kapacitet för allting vårt kära Ryssland.
Senast redigerad av Conception 2024-06-27 kl. 16:08.
Citera
2024-06-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Efter att ha gluttat i stugans historik, så får jag uppfattningen att hen verkar hylla Anal-assad tillsammans med storråttan puttefnask och trumpeten. Plus igår skrev hen prada om Verkhovna Rada och nu bios istället för bias. Hen borde kanske hålla sig till sina "intellektuellt handikappade".

Kommer ni förresten ihåg de där nötterna som postade Odesa-saker tidigare där det verkade som att ukrainska polisen arresterade folk?
SBU har nu arresterat folk som styrts av FSB som postade lite överallt pro-ryskt skit.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Det vi alla visste var fejk var alltså fejk. Förvånande... not.
Så fort vatniksen blir våta i byxan av någonting kan man vara rätt säker på att det är false flag.
Citera
2024-06-27, 16:24
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang

Ifall vi nu räknar bort ett fåtal rödvinskommunister som försöker hålla liv i sin gamla Lada - vilka produkter har en normal europe som tillverkas/tillverkats i utedassimperiet?

Kan inte komma på någon produkt alls, så upplys mig gärna!

Vad är det som de gör bra?

Vodka.
Edit: Ah. Du skrev bra saker. Nevermind. Cirkulera, inget att se här.

Men nu är Zelensky i Bryssel för att skriva på ett säkerhetsavtal med EU. Hur var det nu igen att Ukraina inte skulle bli medlem i EU? Alla steg för att hålla själva samtalen (som kan ta sin lilla tid) är uppfyllda.
Citera
2024-06-27, 16:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vodka.

Men nu är Zelensky i Bryssel för att skriva på ett säkerhetsavtal med EU. Hur var det nu igen att Ukraina inte skulle bli medlem i EU? Alla steg för att hålla själva samtalen (som kan ta sin lilla tid) är uppfyllda.

Personligen...så tror jag att ett Nato-medlemskap kan komma snabbare, än ett Eu medlemskap. Säger bara jordbruksstödet !

Frankrike, Italien och Polen är knappast automatiskt sugna att dela med sig av den honungskrukan till europas kornbod.
Citera
2024-06-27, 16:31
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-soldater-larmar--vi-ar-som-kottbitar-/
Till och med dom ryska soldaterna larmar nu dom dör i 1000tals varje dag och har inte en chans enligt dom själva vad säger ni ryssrunkare ljuger dom ryska soldaterna eller ni?
Citera
2024-06-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Att återerövra östra ukraina och krim kommer inte att gå. Tyvärr.
Förra sommaren hade Ukraina chansen att sätta in en offensiv men absolut inget av värde
uppnåddes.

Att Ryssland skulle kunna få större framgångar i fronten är inte heller realistiskt.
Ukraina kan omdirigera och omgruppera hotade avsnitt och sätta stopp relativt snabbt.
Några kilometer hit eller dit, en by här eller där gör absolut ingen skilnad.
Titta på frontkartan i Maj 2023 och idag ? Marginella skilnader.

F16, fler stridsvagnar, mer artilleri mer ammo etc avgör inte kriget till någons favör.

Tusentals unga män dör i vecka för något som är orealistiskt. Det Ukraina har förlorat det har dom
förlorat. Tyvärr.

Jag är övertygad om att Ukrainarna vet om detta.

Tusentals unga män dör i vecka för något som är orealistiskt.

Japp, har sagts säkert 1000 gånger i denna tråd. Rysslands invasion var orealistisk, olaglig och omänsklig. Allt detta elände pga den lilla dvärgen i Kreml. När skall han ta sitt förnuft till fånga och kalla hem dina mördande arméer??
Citera
2024-06-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu är detta inte en tråd om Polens historia. Men Polen har varit notoriskt svaga i krig. Det exempel du nämner med kriget mot Sovjet 1919-21 illustrerar enbart detta faktum. Visst, Polen segrade, men Sovjet/Ryssland har aldrig i historien varit militärt svagare än just då eftersom man just de åren brottades även med sitt eget inbördeskrig mellan Bolsjevikerna och den ursprungliga provisoriska revolutionsregeringen.

Polens svaghetsperiod som började med kosackupproret 1648 och den svenska invasionen strax efter hade ju precis samma orsaker, alltså inre splittring, och säger rätt lite om ett lands militära förmåga. Det utmärkande för Polen under nedgångstiden fram till landets delningar var ju att krigen även tog sig uttryck i polska inbördeskrig.
Att Polen farit illa i de flesta krig sedan 1600-talet handlar alltså främst om historisk slump och den polska statens splittrade struktur och har ingen bäring i om de ska lägga sig i ett ryskt-ukrainskt krig eller inte.
Inte för jag tror det kommer bli aktuellt eller ens behövas, men det är ju inte så att Polen av historiska skäl har anledning att undvika krig (mer än något annat land), det är ett väldigt grunt sätt att se på historia. Om ett land är starkt eller svagt miltitärt beror på omständigheterna här och nu och inget annat. Ryssland ser rätt t.ex svagt ut (jämfört med förväntningarna) vilket tycks bero på skenande korruption. Polen är jämförelsevis inte särskilt korrumperat och är mindre splittrat som nation än det var under 1600-talet.
Till skillnad från 1939 behöver man inte heller hantera två stormakter på samma gång (jämfört med t.ex Frankrike eller Jugoslavien klarade de den tyska anstormningen rätt bra får man ju tillägga) utan kan koncentrera sig på Ryssland och dess svaga lydstat Belarus ifall det skulle behövas.
Citera
2024-06-27, 16:39
Medlem
Citat:
[...]
Ukrainas säkerhetstjänst SBU sade på torsdagen att den hade avslöjat ett nätverk av bloggare i Odessa som arbetade för ryska säkerhetstjänstemän.
[...]

I krig måste ju detta klassas som landsföräderi. I Sverige betyder det livstids fängelse, lär säkert vara samma i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in