2024-06-27, 03:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Aha du menar så, ja jag kan ju inte säga att det inte är propaganda, för det vet jag inte. Men det är ju inget jobbigt och ha med sig en liten blåtands högtalare och det har dom förmodligen med sig och dom ger ifrån sig bra med ljud.

Ukrainarna kan väl alltid testa på att använda "Säkkijärven polkka" med tanke på ryssens material. Funkade tidigare sägs det.
Citat:
Säkkijärvi polkka was present among the van's record collection and to prevent the enemy from operating the mines, they started playing the Säkkijärvi polkka - and specifically the version recorded by Vesterinen - without any pauses. This way the frequency over which the triads used by the enemy to detonate the mines were interfered with to the point that the mines were completely unusable.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kkij%C3%A4rven_polkka
Citera
2024-06-27, 06:29
Medlem
N Korea Deploys Troops to Ukraine. Putin är desperat på riktigt. Lär inte bli svårt att få mer stödpaket till Ukraina om så nu blir fallet.
Citera
2024-06-27, 06:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Grymt! Du har egenhändigt vunnit kriget nu för Ukrainas räkning då du konstaterat att Ryssland måste flyga på GPS då de inte har någonting eget som fungerar alls längre. Allt som behövs nu är att vi stör ut GPS över frontavsnitten så kan inte en enda FAB träffa sitt mål längre och det är fritt för Ukraina att anfalla. F16 planen behövs inte längre. Det är billigare att bara synka GPS-avstängningar med Ukrainska anfall.

Förstår du nu vad värdelöst det är att ta en sak från media ur sin kontext för att fatta taktiska beslut på det? Det slutar liksom inte bra.
Men snälla du. Nu byter du fokus helt och hållet.

Vi diskuterade möjligheten för Ryssland att producera avancerade stridsplan och du påstod att "avionics" i ryska flygplan kan de producera själva.

Jag visade dig precis att de inte ens har fungerande navigation i sina nuvarande flygplan, dvs de kan inte producera någon jävla "avionics" själva. Fattar du?

Vet du ens vad avionik är?
Citera
2024-06-27, 06:53
Medlem
N Korea Deploys Troops to Ukraine. Det finns inget lyckligt slut på det.
Citera
2024-06-27, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
N Korea Deploys Troops to Ukraine. Putin är desperat på riktigt. Lär inte bli svårt att få mer stödpaket till Ukraina om så nu blir fallet.

Citat:
N Korea Deploys Troops to Ukraine. Det finns inget lyckligt slut på det.

Kul avslut på Lavrovs karriär som "toppdiplomat", statsbesök i Nordkorea
Citera
2024-06-27, 07:24
Medlem
Finns det något sätt Nato-land kan skicka trupper utan att Putin blir nukleär? Tror polackerna vill hjälpa till..
Citera
2024-06-27, 07:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Finns det något sätt Nato-land kan skicka trupper utan att Putin blir nukleär? Tror polackerna vill hjälpa till..

Tror att man släpper på restriktioner först, typ då tex med frivilliga västerländska piloter till F16. Sedan så misstänker jag ett "schack drag" ifrån SydKorea också.
Citera
2024-06-27, 08:02
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Först och främst så tror jag man stabiliserar situationen. Det finns en division inom militären som hanterat alla kärnvapen ända sedan sovjettiden. Det är en sak som Putin inte ändrat på. Skulle tro att västländerna går in och säkrar så att den divisionen först och främst får pengar så att dom kan betala löner. Så vapnen kommer fortfarande vara under Rysk kontroll och väst betalar för att dom hålls säkra.

Sedan när allting lugnat ner sig att man kanske kan diskutera eventuell avveckling eller försäljning till västländer.

Det visste jag inte, tack.
Ja det låter som den mest pragmatiska vägen att gå helt klart.
Citera
2024-06-27, 08:04
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
den länken funkar...

lite on topic... tror du det bor folk i frontlinjen?
eller att barn går i skolorna, sjukhusen är bemannade?

oavsett sida så sätter man militären i det mest motståndskraftiga byggnaderna, gärna med källare.
Klart det bort människor i Charkiv och att barn går i skolan och att sjukhus är bemannade.
Du verkar inte speciellt smart?
Citera
2024-06-27, 08:12
Medlem
Citat:

Gästarbetare, visst, Ryssland saknar nog arbetskraft lite här och var. Men kan knappast vara frågan om någon mer kvalificerad personal.

Men trupper?? Låter ju livsfarligt för Kim. Har han verkligen tänkt igenom konsekvenserna? Kina, USA, SydKorea lär ju bli tokiga.
Citera
2024-06-27, 08:17
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
den länken funkar...

lite on topic... tror du det bor folk i frontlinjen?
eller att barn går i skolorna, sjukhusen är bemannade?

oavsett sida så sätter man militären i det mest motståndskraftiga byggnaderna, gärna med källare.
Jag tror inte, jag vet. Det fanns folk kvar i både Avdiivka och Bachmut.
Citera
2024-06-27, 08:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Det visste jag inte, tack.
Ja det låter som den mest pragmatiska vägen att gå helt klart.

Ken Dryden hade lite mer information om det.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Så är det. Alla ryska kärnvapen hanteras av översteprästerna inom "Försvarsministeriets 12:e huvuddirektorat" ("12 GU MO"). Denna organisation tillhör försvarsmakten, men lyder inte under något militärt befäl. Generalstaben (eller någon annan militär) har ingenting att säga till om när det gäller insats av kärnvapen. 12 GU MO lyder direkt under försvarsministern och alltså under president Putin. För att något kärnvapen ska kunna avfyras, så måste dock processen godkännas samtidigt av tre personer som alla har vetorätt mot de andra - och det är presidenten (Putin), försvarsministern (Belousov) och generalstabschefen (Gerasimov).

Medlemmarna av 12 GU MO hålls f ö åtskilda från andra vapenslag. De utbildas speciellt vid akademin i Serpuchov och tränas sedan vidare och har sin egen lilla slutna stad i byn Sjarapovo utanför klosterstaden Sergijev Posad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in