2024-06-26, 12:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Ja fast det är ju just det scenariot man vill undvika, eller hur?
USA måste ju vara jäkligt snabba att gå in och leta rätt på dom.

Ja precis. Därför tror jag väst helst ser att Ryssland inte kollapsar. Men de kanske har en annan plan, vad vet jag.
Citera
2024-06-26, 12:34
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
26.06.2024
Tanks — 8039 (+4)
Armored fighting vehicle — 15450 (+19)
Artillery systems — 14321 (+40)
MLRS — 1108
Anti-aircraft warfare — 863
Planes — 359
Helicopters — 326
UAV — 11435 (+22)
Cruise missiles — 2324
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 19407 (+45)
Special equipment — 2409 (+6)
Military personnel — aprx. 538060 people (+1220)
1220 ryssar som inte fattade att de skulle tågat emot Kreml istället? Grundlurade av Putin!
Citera
2024-06-26, 12:42
Medlem
Citat:
Hur blir det med kärnvapnen sen när Ryssland kollapsar?
FN-länderna går in fort som fan och fraktar bort dom, sedan delas de upp mellan Kina, Storbritannien, USA, Frankrike osv?
Man förstör merparten av dom?
Även om vapnen i sig är "lite åt åren" så vill man väl ha det klyvbara materialet? Uran 235.
Eller hur blir det?
Man räknar med att ryska kärnvapen måste bytas ut efter 10 år.
Själva plutoniumet varar ju bra länge, men allt det andra i ett sådant vapen gör det inte.
Citera
2024-06-26, 12:45
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Man räknar med att ryska kärnvapen måste bytas ut efter 10 år.
Själva plutoniumet varar ju bra länge, men allt det andra i ett sådant vapen gör det inte.

Nej precis, så är det ju. Och jag tvivlar på att alla Rysslands kärnvapen är i "mint condition".
Men det klyvbara materialet vill man ju inte ska hamna i fel händer.
Citera
2024-06-26, 12:50
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja precis. Därför tror jag väst helst ser att Ryssland inte kollapsar. Men de kanske har en annan plan, vad vet jag.

Fast som det ser ut nu, verkar det knappt gå att undvika, eller?
Men, som du säger, vad vet vi. Det händer mycket vi inte får reda på, bakom kulisserna.

Skulle bara vara intressant att veta planen för hur man tänker leta upp och samla in plutoniumet när Ryssland faller.
Citera
2024-06-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tveksam till att rysk sanktionerad flygindustri spottar ur sig 20 st SU 35 respektive 20 st SU 57 = över 3 st färdigställda flyg i månaden?

Vi har några skribenter i tråden som förläst sig på Tom Clancy och tror att dagens ryssland motsvarar gamla Sovjetunionen i militär kapacitet. Rent allmänt frodas en övertro på rysslands kompetens och militära förmåga, och man tar på ett lite aspigt MÖP-sätt ryska "skrytsiffror" på vapensystem som om de vore sanning.
Citera
2024-06-26, 13:20
Medlem
raskenss avatar
Passikivi på Radion nu. Sommar i P1.

https://sverigesradio.se/avsnitt/joakim-paasikivi-sommarpratare-2024
Citera
2024-06-26, 13:22
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag brukar då och då titta på avdelningen "Avstängningar och bannlysningar".

Gör man det så blir det uppenbart varför det blivit så tyst men den/de kommer väl snart tillbaka med nystartade konton.

Ett trollkonto som spottade ur sig 15-20 inlägg om dagen senaste tiden i denna tråd bannlystes i Måndags och förhoppningsvis fick man några fler av hens konton så det kan vara ännu mer trollinlägg som försvann.

Känns som luften gått ur rysstrollen efter alla bakslag. Svårt att mala på med gamla lögner om "statskupp", "nazi-regim i Kiev" etc när KGB-Putin bryter mot FN-sanktioner och skryter om sin allians med avskyvärda kommunistdiktaturen i Nordkorea. Sedan finns det en verklighet att förhålla sig till också, oavsett hur många gånger man upprepar ryska lögner på flashback så har rysstrollens arbete noll effekt. Bortom flashbacks anonyma konton i kloaktrådar så finns verkligheten där svenska folket verkligen existerar och faktum är att svenska folkets stöd för att skicka vapen till Ukraina ökat med 2 procentenheter till 93% i den senaste mätningen.

https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=92207

Dessutom har SD lovat att sluta med trollkonton. Bra agerat av JÅ då dessa landsförrädaraktiviteter allvarligt skadar partiet. JÅ måste bränna ut alla ryss-sympatisörer ur SD.
Citera
2024-06-26, 13:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fast som det ser ut nu, verkar det knappt gå att undvika, eller?
Men, som du säger, vad vet vi. Det händer mycket vi inte får reda på, bakom kulisserna.

Skulle bara vara intressant att veta planen för hur man tänker leta upp och samla in plutoniumet när Ryssland faller.

Det man nästan kan veta, är att det pratas om detta i diverse militära högkvarter. I det där femhörnade huset t ex.
Citera
2024-06-26, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Känns som luften gått ur rysstrollen efter alla bakslag. Svårt att mala på med gamla lögner om "statskupp", "nazi-regim i Kiev" etc när KGB-Putin bryter mot FN-sanktioner och skryter om sin allians med avskyvärda kommunistdiktaturen i Nordkorea. Sedan finns det en verklighet att förhålla sig till också, oavsett hur många gånger man upprepar ryska lögner på flashback så har rysstrollens arbete noll effekt. Bortom flashbacks anonyma konton i kloaktrådar så finns verkligheten där svenska folket verkligen existerar och faktum är att svenska folkets stöd för att skicka vapen till Ukraina ökat med 2 procentenheter till 93% i den senaste mätningen.

Så är det. rysstrollens jobb i den här tråden är direkt kontraproduktivt, och har ökat omvärldens avsky mot rysslands invasion av Ukraina, och bidragit till att öka ryss-föraktet i Sverige. Paradoxalt nog hade ryssland framstått i bättre dager om de inte hade avlönat ett gäng dårar att bajsa ner den här tråden 24/7.

Hade jag varit chef över rysslands trollfabriker hade jag instället skickat satt dessa skribenter i ett Storm Z-förband. Som kanonmat kan de iaf göra någon nytta, eller skulle åtminstone inte bidra till att försvaga rysslands anseende med sina idiotargument.
Citera
2024-06-26, 13:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tveksam till att rysk sanktionerad flygindustri spottar ur sig 20 st SU 35 respektive 20 st SU 57 = över 3 st färdigställda flyg i månaden?

Vad gäller Su-35 S, så kan vi vara ganska säkra på att produktionen vid fabriken i Komsomolsk-na-Amure har sett ut på följande sätt:

2022: 7 st

2023: 10 st

2024 (fram till 9 maj): 4 st

Det handlar alltså om en produktion på ca 20 individer sedan krigsutbrottet - och inte 20 stycken per år. Det är möjligt att produktionen har varit något högre, men då handlar det om någon enstaka individ per år.

Vad gäller Su-57 har nog ryssarna lyckats med sin maskirovka. Många "bedömare" (jag själv inberäknad) har trott att produktionen hade ställts in, på samma sätt som med stridsvagnen T-14 Armata, men så var inte fallet. Fabriken i Irkutsk har under de senaste åren lyckats producera ca 20 individer, utöver de 10-12 plan av prototypkaraktär, som jag trodde var de enda som fanns.

Det finns alltså ett antal Su-57 ute på rotarna, men de har nog inte full prestanda och används heller inte i direkta stridssituationer, efter vad jag kan se.

Talet om "20 plan per år" verkar alltså överdrivet, men temat om en kraftigt utökad flygplansproduktion har varit igång sedan Segerdagen (den 9 maj) då VSK officiellt mottog två splitternya Su-35 S, bland milbloggare och propagandister på Telegram.
Citera
2024-06-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Bara i juni har det släppts 4 000 FAB-bomber med UMPK-kit mot militära mål. Förstörelsekraften är enorm:

https://www.bitchute.com/video/mzZPN1j4jDtv/

FAB-5000 och FAB-9000 sägs vara på gång...

Det blir bara dyrare och dyrare för ryssen det här. Notan för krigsskadeståndet som Ryssen måste betala kommer inte bli liten när det här är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in