Citat:
Ursprungligen postat av
Taggad
Tveksam till att rysk sanktionerad flygindustri spottar ur sig 20 st SU 35 respektive 20 st SU 57 = över 3 st färdigställda flyg i månaden?
Vad gäller Su-35 S, så kan vi vara ganska säkra på att produktionen vid fabriken i Komsomolsk-na-Amure har sett ut på följande sätt:
2022: 7 st
2023: 10 st
2024 (fram till 9 maj): 4 st
Det handlar alltså om en produktion på ca 20 individer sedan krigsutbrottet - och inte 20 stycken per år. Det är möjligt att produktionen har varit något högre, men då handlar det om någon enstaka individ per år.
Vad gäller Su-57 har nog ryssarna lyckats med sin maskirovka. Många "bedömare" (jag själv inberäknad) har trott att produktionen hade ställts in, på samma sätt som med stridsvagnen T-14 Armata, men så var inte fallet. Fabriken i Irkutsk har under de senaste åren lyckats producera ca 20 individer, utöver de 10-12 plan av prototypkaraktär, som jag trodde var de enda som fanns.
Det finns alltså ett antal Su-57 ute på rotarna, men de har nog inte full prestanda och används heller inte i direkta stridssituationer, efter vad jag kan se.
Talet om "20 plan per år" verkar alltså överdrivet, men temat om en kraftigt utökad flygplansproduktion har varit igång sedan Segerdagen (den 9 maj) då VSK officiellt mottog två splitternya Su-35 S, bland milbloggare och propagandister på Telegram.