2024-06-24, 15:11
Avslutad
Äntligen!
Förhoppningsvis kanske det innebär bättre jämlikhet mellan yrken.
Senast redigerad av InteTedKaczinsky 2024-06-24 kl. 15:16.
Citera
2024-06-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Min uppfattning är att om en arbetsgivare inte satt ned foten kring vilken profil de söker, utan kan "tänka sig såväl en junior som senior" med ett extremt brett lönespann så slutar det alltid på samma sätt, de vill ha en senior med lönekrav för en senior. Så för mig är det välkommet att ge även oseriöst breda lönespann, då detta möjliggör att rensa bort sådana virriga arbetsgivare.

Du menar en senior med junior lön?
Citera
2024-06-24, 15:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är ju det direktivet avser att åstadkomma. En arbetsgivare budgeterar ju för lönen när man skriver annonsen, och det är vettigt att detta kommunicerar till sökande så att alla kan spara tid.

Nej man budgeterar för att en viss arbetsmängd skall produceras till en given och förutbestämd kostnad.
Detta är heller inte hugget i sten utan kan variera över tid.
Om en anställd inte når produktionsmålen så kan denne inte förvänta sig att få samma betalt som den person som uppfyller produktionsmålen.
Citera
2024-06-24, 15:24
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Förstår inte riktigt poängen... Går jag på en jobbintervju frågar jag vad lönen blir. Är den för låg så tackar jag nej och går till någon annan arbetsgivare.

Haha! Ja, för mitt jobb som kontorsvaktmästare så har det i princip alltid funkat så. Genom mina syskon som alla är akademiker så har jag inblick i en helt annan värld. Om en civilekonom (ej nyexaminerad) skulle fråga en potentiell arbetsgivare ”vad lönen blir” så skulle arbetsgivaren betrakta den sökande som svagbegåvad.
Citera
2024-06-24, 15:33
Medlem
EnCartes avatar
Låter vettigt, det är bara att titta på det undre lönen, och inse att det är där man vill sätta den. Resten är bara locklöner.
Man kan säkert gå upp om det är någon speciellt meriterad, men om man är det, vet man oftast det själv.
Citera
2024-06-24, 15:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du menar en senior med junior lön?

Ja (såg nu felskrivningen)
Citera
2024-06-24, 16:06
Avstängd
Varför ska detta ta ända till 2026 att införa???

Chat control och annan skit gick ju snabbt. Dessutom sa facket Vision att detta skulle komma 2025.
Citera
2024-06-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ett uttalat lönespann (vilket alla rekryterande företag dessutom har budgeterat så det är inget de måste "skapa" utan endast kommunicera) är vettigt. För "enklare" arbeten som faller under kollektivavtal har vi i praktiken redan detta, men företagen måste inte kommunicera det. För mer avancerade tjänster kommer vi stora lönespann eftersom det förekommer stora lönespann. Lön sätts efter arbetsinsats, inte titel. Men allt som allt måste man säga att jag inte ser några direkta baksidor med det.
Instämmer. För "enklare" arbeten är det (tyvärr) ofta så enkelt som att utgå från kollektivavtalets minimilön. Vissa kollektivavtal har till och med olika minimilöner utifrån t.ex vilken utbildning man har. För dom mer avancerade yrkena blir det svårare. Gissningsvis sätter man ett löneintervall utifrån de genomsnittliga arbetssökaren, men är öppen för diskussion utifrån kandidat.
Citera
2024-06-24, 16:33
Medlem
scraftys avatar
Det är mycket bra. Skönt att slippa arbetsgivarnas hemlighetsmakeri kring löner.
Citera
2024-06-24, 16:43
Medlem
Jättebra, då blir det lite omvänd marknad också där det sökande kan välja och vraka och först välja dom bäst betalda alternativen och sedan arbeta sig netåt.

En arbetsgivare som helst vill sätta minimilön kan ju då dra åt helvete och endast få dom pissigaste individerna som inte lyckats fånga nått bättre.
Citera
2024-06-24, 16:46
Medlem
Eponumoss avatar
Skönt att EU gör något för arbetsgivarna och säkerställer att dessa arbetssökande med illusioner om höga löner kan tas ned på jorden eller åtminstone några snäpp innan de dyker upp på intervju och slösar bort tid i onödiga möten.
Citera
2024-06-24, 16:47
Medlem
Perfekt. Vet inte hur mycket tid jag och olika arbetsgivare slösat på rekryteringsprocesser, för att jag ändå ska tacka nej i slutänden när lönebudet inte möter mina förväntningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in