2024-06-18, 22:45
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Att hon skulle fly har jag helt missat.
Kan du utveckla lite?
Hur blev hon avslöjad tex?
Hon är verkligen galen.

Det avslöjades när en av tjejerna som skulle rymma fick kalla fötter och golade till personalen.
Citera
2024-06-19, 00:45
Medlem
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1294307-mordaren-johanna-jansson-skriver-en-bok-i-fangelset

Jag blev förvånad att Johanna inte fick ha tillgång till skrivpapper i sitt rum. Det är ju ett mentalt verktyg för bearbetning. Men i den här artikeln ges en förklaring.

Det var någon skribent i tråden som gissade förra året att Johanna nog skulle skriva en bok när domen fastställts. Och enligt artikeln verkar det som att hon har ett bokutkast. Men som dock enligt kriminalvården innehåller för detaljerade beskrivningär om lokalerna och verksamheten på anstalten. Vilket kan äventyra säkerheten.

Det är en väldigt stor mängd papper samt att papprena innehåller skrivelser om Kriminalvårdens lokaler och beskrivningar av verksamheten”, skriver Kriminalvården.

Jag skulle tippa på att beskrivningarna är ett sätt att processa. Det framgick väl i FUP att Johanna skrev när hon var 'upprörd' tex de sk 'hatdikterna'. Men det kan ju också vara ett sätt att skicka ett budskap till 'någon' utanför murarna. Om hon vill försöka sig på ett nytt flyktförsök framöver.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2024-06-19 kl. 01:14.
Citera
2024-06-19, 01:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1294307-mordaren-johanna-jansson-skriver-en-bok-i-fangelset

Jag blev förvånad att Johanna inte fick ha tillgång till skrivpapper i sitt rum. Det är ju ett mentalt verktyg för bearbetning. Men i den här artikeln ges en förklaring.

Det var någon skribent i tråden som gissade förra året att Johanna nog skulle skriva en bok när domen fastställts. Och enligt artikeln verkar det som att hon har ett bokutkast. Men som dock enligt kriminalvården innehåller för detaljerade beskrivningär om lokalerna och verksamheten på anstalten. Vilket kan äventyra säkerheten.

Det är en väldigt stor mängd papper samt att papprena innehåller skrivelser om Kriminalvårdens lokaler och beskrivningar av verksamheten”, skriver Kriminalvården.

Det är en lite motsägelsefull artikel det där, först beskriver artikeln hur Johanna nekats ha papper och penna till förfogande, vid tre olika tillfällen, sedan avslutar de med att skriva att hon hade en stor mängd papper med information som kunde äventyra säkerheten. Så när fick hon tillgång till papper och penna, undrar man.

Ska hon skriva en bok bord hon hålla sig till tiden före fängelset, och fram till att hon fängslades. Sen kan hon ju kanske skriva om tiden i fängelset också, men då, som kriminalvården redan konstaterat, utan allt för mycket "kartläggning" av kriminalvårdens verksamhet, och kanske med mer fokus på henne själv.

Jag hade ju trott att hon inte fick ha pennor. Men det kanske är tuschpennor
Citera
2024-06-19, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är en lite motsägelsefull artikel det där, först beskriver artikeln hur Johanna nekats ha papper och penna till förfogande, vid tre olika tillfällen, sedan avslutar de med att skriva att hon hade en stor mängd papper med information som kunde äventyra säkerheten. Så när fick hon tillgång till papper och penna, undrar man.

Ska hon skriva en bok bord hon hålla sig till tiden före fängelset, och fram till att hon fängslades. Sen kan hon ju kanske skriva om tiden i fängelset också, men då, som kriminalvården redan konstaterat, utan allt för mycket "kartläggning" av kriminalvårdens verksamhet, och kanske med mer fokus på henne själv.

Jag hade ju trott att hon inte fick ha pennor. Men det kanske är tuschpennor

Jag tänkte också på att artikeln var motsägelsefull. Men tolkade det som att Johanna kanske fått använda skrivpapper i de gemensamma lokalerna men ej i sitt rum. Och då har kriminalvården läst vad hon skrivit. Eller skrev Johanna när satt häktad på Hinseberg, före flyktplanerna uppdagades, alternativt i januari och februari. Men som du skriver de delarna som berör verksamheten kan hon ju ta bort. Om det bara hade varit skrivande för det mentala 'lindra ångest' kan hon ju skriva och sedan kassera. Men enligt artikeln verkar det som att hon vill skriva en bok.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2024-06-19 kl. 01:43.
Citera
2024-06-19, 08:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tänkte också på att artikeln var motsägelsefull. Men tolkade det som att Johanna kanske fått använda skrivpapper i de gemensamma lokalerna men ej i sitt rum. Och då har kriminalvården läst vad hon skrivit. Eller skrev Johanna när satt häktad på Hinseberg, före flyktplanerna uppdagades, alternativt i januari och februari. Men som du skriver de delarna som berör verksamheten kan hon ju ta bort. Om det bara hade varit skrivande för det mentala 'lindra ångest' kan hon ju skriva och sedan kassera. Men enligt artikeln verkar det som att hon vill skriva en bok.

Ja, hade det varit för att "lindra ångesten" så hade hon knappast behövt "kartlägga" kriminalvården. Hon behöver väl informationen samlad för att planera nästa flyktförsök
Men som sagt, hon kan ju få skriva i de allmänna lokalerna och lämna pappren till vakterna efter varje skrivsession, eller att hon får skriva på en dator, så behöver dom inte ge henne en vass penna heller som hon kan sticka ut ögonen på folk med. Men om hon vill skriva en bok är det väl bättre att hon tar hjälp av en författare som sköter skrivandet åt henne. Det finns det säkert någon som vill göra.
Citera
2024-06-19, 16:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

De”lösa skrivpapper” som Johanna ansökt om signalerar om att hon blivit nekad ett anteckningsblock av säkerhetsskäl.

Vid nyår gjordes det rymningsplaner där hennes pincett ingick i planerna som tillhygge verkar misstankarna vara. Att Johanna sedan överklagar beslutet att man fråntagit henne pincetten visar förmodligen på att hon förnekar det mesta och att pincetten skulle användas till ett vapen.

Med tanke på Johannas manipulativa beteende är det inte omöjligt att ett spiralblock är det hon ansöker om i mars -24, där spiralen skulle kunna användas vid ett nytt rymningsförsök.

När Johanna har skrivit de många lösa papper som artikeln hänvisar till framkommer inte av artikeln. Det är väl inte omöjligt att Johanna har skrivit innan rymningsförsöket och att ansökan om blocket kommit efter som en reaktion på att pincetten nekades.

I artikeln skriver man:

”I april avslog Kriminalvården en ny ansökan om att istället få ha lösa skrivpapper i sin cell.”
//
”Men Kriminalvården menade att ordningen och säkerheten på anstalten kunde äventyras, och avslog begäran.”

Är det då misstankar om pennan ska kunna användas som tillhygge? Då verkar avslaget handla om att ordningen och säkerheten på själva anstalten kunde äventyras.

För i maj försöker Johanna på nytt, men då verkar kriminalvården trycka mer på att innehållet i de stora mängderna papper innehöll information om kriminalvårdens lokaler och verksamhet som kunde äventyra säkerheten.

Inom kriminalvården är man luttrad och ser igenom ett manipulativt beteende lättare än man gör i samhället i stort.

Vi vet ju inte vilja bevis man har för att Johanna varit med i rymningsförsöket och om pincetten var ämnad att användas i ögonen på en specifik vakt.

Om det stämmer visar det ju på ett otroligt oempatiskt och kallhamrat tankemönster.

När jag varit borta från tråden ett tag grips jag ” på nytt” av hur helt sjukt mordet på Tove är och hur till synes väldigt hatiska och mordiska tankar hon har haft, utan något alls av det som de flesta annars kan förstå som motiv. Här är ju motivet bara hat mot vissa individer utan några större för oss synliga eller begripliga skäl.

Johanna är ett unikum, och extremt farlig. Kriminalvården fattar det.

Vi som följt fallet glömmer inte alla hennes manipulativa försök att anpassa sig i förhören. Särskilt påtagligt är det i ” sanningsförhöret” tycker jag. Så ärlig och sanningsenlig hon säger sig vara. Hon vet ju att man inte får äta hasch…
Citera
2024-06-19, 22:39
Medlem
HIMBF2s avatar
Kan någon vänlig själ lägga ut fup på nytt? Dem 4 länkarna i början av tråden är döda. Tack på förhand!
Citera
2024-06-20, 18:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMBF2
Kan någon vänlig själ lägga ut fup på nytt? Dem 4 länkarna i början av tråden är döda. Tack på förhand!

Vill du läsa hela FUP (knappt 2000 sidor har jag för mig den är), eller är det något särskilt du undrar över?
Citera
2024-06-20, 22:39
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMBF2

Här är en ny 30-dagarslänk:

FUP, Eksjö tingsrätt
https://gofile.io/d/KteVPg

Tillägg, Göta Hovrätt:
https://gofile.io/d/h1OD7r

Det kan vara lite dubbletter i arkiven.
Citera
2024-06-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Här är en ny 30-dagarslänk:

FUP, Eksjö tingsrätt
https://gofile.io/d/KteVPg

Tillägg, Göta Hovrätt:
https://gofile.io/d/h1OD7r

Det kan vara lite dubbletter i arkiven.

Ingen av länkarna fungerar :/
Citera
2024-06-22, 22:30
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanken009

Det var väldigt konstigt.
Provar en annan tjänst:

FUP, Eksjö tingsrätt:
https://easyupload.io/m/2dv22z

Göta hovrätt:
https://easyupload.io/m/zaz87d
Citera
2024-06-23, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanken009
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vill du läsa hela FUP (knappt 2000 sidor har jag för mig den är), eller är det något särskilt du undrar över?

Nu finns FUP länkat men här är en länk (FUP / DOM) som inte dör :
https://www.krimfup.se/search/maja-mamelo-hellman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in